Sveriges största gravhögar under yngre järnålder

500 f.Kr. - 1066
anganatyr

Re: Sveriges största gravhögar under yngre järnålder

Inlägg av anganatyr » 31 december 2017, 15:35

Yngwe skrev:Här om undersökningen av Askahögen, som alltså avslöjade en hallbyggnad.

http://www.andreasviberg.se/georadarmtn ... -askahgen/

Men, en hallbyggnad utesluter ju inte att det också är en grav
Tack för infon Yngwe. Jag utesluter inte heller en grav, men jag vågar inte lägga in den i listan pga osäkerheten.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 31 december 2017, 15:38

Valdemar skrev:Grönehög är daterad till ca 500 e kr och är nog den äldsta daterade i listan. Skalunda är daterad till ca 600 e kr med C14. Uppsala högar är väl snarast daterade till 550-650 e kr?
Tack Valdemar för dateringen av Grönehög och Skalunda. Har du några bra länkar om dessa högar?

Uppsala högar har lite olika dateringar av olika forskare och därför har jag valt en extremt vid datering. De senare dateringarna pekar på 600-talet om jag minns rätt.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 31 december 2017, 15:59

I Uppland finns tex Hågahögen som har en diameter på 49 m och är 7 m hög. Den är daterad till bronsåldern. Uppsa kulle brukar dateras till yngre järnålder men har mig veterligen aldrig undersökts arkeologiskt. Kan tex Uppsa kulle också vara från bronsåldern?

I Skåne finns tex Dagshög på Bjärehalvön och den är daterad till bronsåldern.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 31 december 2017, 16:15

Det var bilagorna till Peter Bratts avhandling jag tänkte på, som ska vara en komplett inventering i berört område, ex Hundhamra-högen.
Se https://www.academia.edu/19743401/Makt_ ... 008._Del_2

Vad jag vet anses samtliga gravhögar på Gotland vara från bronsåldern, även när de som ex Gålrum, Alskog ligger invid senare fornlämningar. Så alla icke säkert daterade högar kan enbart anses vara förkristna.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 31 december 2017, 16:18

En av högarna i Nolby vill jag minnas är i antalet kubikmeter material vår "största" gravhög - samt kanske vår äldsta gravhög, byggd på 400 talet.

Thomas
Historia är färskvara.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 31 december 2017, 17:27

AndreasOx skrev:Det var bilagorna till Peter Bratts avhandling jag tänkte på, som ska vara en komplett inventering i berört område, ex Hundhamra-högen.
Se https://www.academia.edu/19743401/Makt_ ... 008._Del_2

Vad jag vet anses samtliga gravhögar på Gotland vara från bronsåldern, även när de som ex Gålrum, Alskog ligger invid senare fornlämningar. Så alla icke säkert daterade högar kan enbart anses vara förkristna.
Har avhandlingen i fysiskt format.
Du har en väldigt viktig poäng i att alla icke säkert daterade högar enbart kan anses vara förkristna. Tackar för det.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 31 december 2017, 17:27

Nordens största hög är Raknehaugen i Norge med en diameter av 100 meter och höjd av 15 meter (ursprungligen 18 meter hög). Den är daterad till folkvandringstid.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 31 december 2017, 18:54

Jag som alltid trott att högarna i Uppsala är störst. :D

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 31 december 2017, 23:47

Det finns olika sätt att mäta gravhögar på, frågan är vilket sätt som är "det rätta" :)

Vi kan mäta storlek i meter, längd, bredd och höjd.
Vi kan mäta i antal kubikmeter material som fraktats till platsen för att bygga den = antal mandagar.

Uppsala högar är byggda på en grusås. Material har tagits från grusåsen för att bygga högen, dvs att det bildats svackor i grusåsen som bidrar till att högen ser stor ut = antal ditfraktat kubikmaterial blir då lägre jämfört med en hög som byggs på flatmark.

Antal mandagar som åtgår för att bygga högen kanske visar bättre på vilken insats/kostnad som lades ned på att bygga högen. Kanske skall även materialet i högen värderas. Är högen byggd av sand och grus har materialet i princip inget egenvärde - men är högen byggd av jord kanske man offrade flera åkrar för att kunna bygga högen. Kanske skall även åkern/åkrarna värderas särskilt, de har ju försörjt bygden/släkten med föda under kanske flera generationer, vilket kanske hade en stor betydelse i sammanhanget? Tog man material från en offerplats (?) kanske det had en annan betydelse/värde.

Vi har alltså en hög i Medelpad från 400 talet, (en av våra äldsta högar som uppges vara vår största gravhög vad som gäller ditforslat antal kubikmeter. Den är inte störst i antal meter höjd, bredd och höjd. Den bör ha krävt flest antal mandagar att bygga. Vad högen är byggd av, grus eller åkerjord, vet jag inte - men jag tror att materialet har ett egenvärde för själva högen och dess betydelse.
Historia är färskvara.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 januari 2018, 11:48

Det är därför jag är lite tveksam till att utan vidare förutsätta att Gotlands och Ölands gravrösen är från bronsåldern. Jord är en bristvara där. Jag har förvisso inte studerat underlaget för dessa dateringar. Intressant nog är djurben från det största röset, Uggarde rojr som är 50 meter i diameter och av lokalpatrioterna anses vara Beowulfs, C14-daterade till 430/780 eKr! Se http://kulturarvsdata.se/raa/fmi/html/10095900100001

Skriv svar