Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Bäckahästen » 26 september 2019, 05:31

Längtar efter boken. :D

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Sven R » 5 november 2019, 11:23

Boken om Harald Blåtands grav har tagit lång tid att sammanställa. Ständigt har nytt material dykt upp som bara måste vara med. Det är alltså inte enbart frågan om den textplatta i guld och andra föremål som legat i graven som återfanns hos familjen Sielski i Oxie i Malmö.

Allt detta har inneburit fler efterforskningar. Men till slut måste man sätta en dead line även om det kan dyka upp fler föremål från graven än de som nu är kända. Boken ligger klar i en färdiglayoutad s.k. dummy på svenska och engelska. Allt bild- och kartmaterial finns på plats. Nu ska vi bara ha tag i förlag som är villiga att ta hand om materialet. Fyra svenska har redan tackat nej. Misstänker att de varit i kontakt med danska institutioner som hela tiden motarbetat oss å det grövsta. Sverige är alltså inte längre aktuellt. Det dröjer kanske därför innan boken finns på bokdiskarna.

Vill ni se bokens innehållsförteckning kan ni klicka på länken nedan och sedan klicka på "Lite om innehållet i den kommande boken". Jag har dock varit tvungen att svärta vissa rubriker. Dessa kapitel innehåller så känsligt material att de ska avslöjas först i den färdigtryckta boken.
http://www.wiejkowofynden.se/

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 6 november 2019, 05:55

Hvorfor siger fire svenske forlag nej til at udgive dette materiale om et ellers opsigtsvækkende fund? Måske fordi de skønner, at arbejdet burde være udført af enten det svenske eller det danske Nationalmuseeum. Disse Institutioner har "følelser" og selvbevidsthed. De er ikke i stand til at tale - eller tænke - på lige fod med en privatmand, der har fundet en værdifuld genstand. Deres reaktion er, at enten giver du os genstanden, eller også vender vi dig ryggen.
Min mening er, at både Sven og Thomas handler fuldstændig korrekt efter alle juridiske og almenmenneskelige moralnormer, men at de er oppe mod en magtfuld institution, der ikke vil samarbejde, men overtage hele processen.
Det ligner iøvrigt Skandinaviens stilling i vikingetiden. Vi ville selv bestemme, men det blev med årene umuligt at fastholde. Vi blev nødt til at vælge side i det internationale magtspil. Vi var for små!

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 8 november 2019, 21:48

Et andet spørgsmål lyder: "Hvorfor antyder Nationalmuseet at plaketten er uægte eller uinteressant eller begge dele?" De kan jo ikke mene det oprigtigt, da de aldrig har haft den til undersøgelse.
Svaret er efter min mening, at det er et strategisk nødvendigt træk, før de går ind på at forhandle om prisen. Jeg har vist allerede fremsat denne mening her på forum'et, men den bliver ikke mindre rigtig af at blive gentaget.
Eksempel: Hvis jeg samlede på ægte tæpper og en eller anden person tilfældigt var blevet ejer af netop det mest udsøgte tæppe, som jeg hele mit liv havde ønsket mig til min stue… så ville jeg lade som om, det var helt tilfældigt at jeg kom i kontakt med tæppets ejer og derefter ville jeg sidde i hans stue og snakke om alt muligt andet, indtil han selv henledte min opmærksomhed på tæppet, hvorefter jeg høfligt ville gøre opmærksom på dets fejl og banaliteten i designet… og jeg ville højst tale to minutter om det.
Nu er jeg jo dansker og burde være loyal mod mit fædrelands Nationalmuseum - men jeg har den ejendommelige egenskab, at jeg ikke kan lide, at man anser mig for en idiot.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 10 november 2019, 12:17

Sven Rosborns indlæg her fra den 5 november har gjort et stort indtryk på mig. Ikke fordi jeg anser Sven for et ufejlbarligt geni, men fordi han har fat i et emne, som interesserer mig intellektuelt, foruden at det i høj grad er karismatisk og sensationelt.
Derfor spørger jeg mig selv hvordan andre reagerer på denne situation, hvor et opsigtsvækkende fund fra Danmarks grundlæggelse bliver tiet ihjæl.
Er der den mindste reaktion blandt forumets medlemmer eller i den historisk interesserede del af befolkningen?
Eller er vi blevet så blevet så veldresserede, at vi pr. automatik tilslutter os den tro og de meninger, som Staten og dens repræsentanter pålægger os?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Bäckahästen » 11 november 2019, 06:33

Jag tycker också att detta är fruktansvärt. :( Att en institution med det anseendet kan göra så. Otroligt tråkigt och oproffitionellt.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 11 november 2019, 15:31

Bäckahästen skrev:
11 november 2019, 06:33
Jag tycker också att detta är fruktansvärt. :( Att en institution med det anseendet kan göra så. Otroligt tråkigt och oproffitionellt.
Sven er jo ikke sikker på, at han er genstand for Nationalmuseets forfølgelse. Det er en teori - foreløbig ubekræftet.
Hvad vi ved med sikkerhed, er at Det danske Nationalmuseum ikke lever op til dets forpligtelser i denne sag. De burde samarbejde med Thomas og Sven. Museets pligt er at undersøge og forske omkring plaketten, og det gør de ikke. Og de signaler der kommer fra København, gør det nærmest umuligt for Thomas at overdrage plaketten til dem.

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Sven R » 29 november 2019, 12:52

Nja, det finns ju i denna sorgliga historia också en annan dansk institution involverad, det danska Rigsarkivet. Tomas har ju velat träffa Rigsarkivet för att visa guldplattan och dessutom visa upp det enormt stora dokumentmaterial som finns om detta fynd, alltsedan det hittades 1841 och sedan när hans farfar och dennes bror blev visad till platsen av den lokale prästen. Rigsarkivet har emellertid inte varit det minsta intresserad att ta del av materialet.

Som jag skrivit tidigare ville ett Londonuniversitet ha med fotot av guldplattan i en nyutgivning av Jomsvikingarnas saga 2018. Man vände sig då till Rigsarkivet men fick meddelande att det hela var frågan om en förfalskning. Universitetet tog då kontakt med oss och fick fotot och all den information om fyndet som Rigsarkivet inte varit det minsta intresserad av. Efter detta var det ingen tvekan om att bilden skulle med i boken. Man lade den t.o.m. som omslagsbild.

Rigsarkivet via en av sina tjänstemän reagerade då våldsamt och sände ut nedanstående mail till berörda författare till boken. Notera att Rigsarkivet inte har någon som helst kunskap om detta fynd och ställ det i relation till vad man säger i mailet. Universitetet i London blev minst sagt förgrymmad och vidarebefordrade mailet till oss.

Här är mailtexten man sände ut från Köpenhamn:

”It is possible, that it is a modern forgery made from smelted (medieval?) gold – in the wake of WWII some people had ill gotten gold, that they needed an explanation for having. Smelting it down into an archeological artifact would in that case be less criminal than having family jewelry (not your own family’s that is) and at the same time giving a plausible explanation of how they got it. Then again – just a theory.”

Detta är ju oerhörda ryktesspridningar. Självklart har jag inget som helst förtroende för Rigsarkivet efter detta. De har handlat som stora amatörer utifrån en agenda som i forskningssammanhang är helt obegriplig och förkastlig.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 30 november 2019, 11:50

Tak for oplysningerne Sven.
Med hensyn til Rigsarkivets teori om hvordan uærlige mennesker forsøger at hvidvaske deres stjålne guld, så må vi da erkende at de ikke mangler fantasi i Rigsarkivet. For i stedet for at fremstille et ganske enkelt armsmykke i massivt guld, hvilket enhver amatør kunne få til at se sandsynligt ud, så havde disse falsknere den ambition at lave et unikt stykke med en kompliceret tekst i et hybridiseret latin. Og derpå lod de dette komplicerede arbejde ligge ubemærket i et par hundrede år… Altsammen for så meget bedre at kunne narre Rigsarkivet!
Jo,jo..
Jeg gætter på at Tomas og dig længe har tænkt, at man da ville komme til fornuft i Danmark og begynde at tale med jer. Men det tror I ikke længere, og derfor begynder du at offentligøre deres rygtesprederi. Jeg kan heller ikke se, at I har noget andet valg.
Forresten: Var den citerede mail underskrevet?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Bäckahästen » 30 november 2019, 15:41

Sven R skrev:
29 november 2019, 12:52
Nja, det finns ju i denna sorgliga historia också en annan dansk institution involverad, det danska Rigsarkivet. Tomas har ju velat träffa Rigsarkivet för att visa guldplattan och dessutom visa upp det enormt stora dokumentmaterial som finns om detta fynd, alltsedan det hittades 1841 och sedan när hans farfar och dennes bror blev visad till platsen av den lokale prästen. Rigsarkivet har emellertid inte varit det minsta intresserad att ta del av materialet.

Som jag skrivit tidigare ville ett Londonuniversitet ha med fotot av guldplattan i en nyutgivning av Jomsvikingarnas saga 2018. Man vände sig då till Rigsarkivet men fick meddelande att det hela var frågan om en förfalskning. Universitetet tog då kontakt med oss och fick fotot och all den information om fyndet som Rigsarkivet inte varit det minsta intresserad av. Efter detta var det ingen tvekan om att bilden skulle med i boken. Man lade den t.o.m. som omslagsbild.

Rigsarkivet via en av sina tjänstemän reagerade då våldsamt och sände ut nedanstående mail till berörda författare till boken. Notera att Rigsarkivet inte har någon som helst kunskap om detta fynd och ställ det i relation till vad man säger i mailet. Universitetet i London blev minst sagt förgrymmad och vidarebefordrade mailet till oss.

Här är mailtexten man sände ut från Köpenhamn:

”It is possible, that it is a modern forgery made from smelted (medieval?) gold – in the wake of WWII some people had ill gotten gold, that they needed an explanation for having. Smelting it down into an archeological artifact would in that case be less criminal than having family jewelry (not your own family’s that is) and at the same time giving a plausible explanation of how they got it. Then again – just a theory.”

Detta är ju oerhörda ryktesspridningar. Självklart har jag inget som helst förtroende för Rigsarkivet efter detta. De har handlat som stora amatörer utifrån en agenda som i forskningssammanhang är helt obegriplig och förkastlig.
Så tråkigt att höra. :cry:

Skriv svar