Svearikets förhistoria

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av Starkodder » 30 november 2019, 19:39

Bra artikel med lite nytänk. Tror dock inte att sve- har med svin att göra. Jfr sveber.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av AndreasOx » 1 december 2019, 11:47

Hypotesen att svear återgår på svin (*swihonez) lanserades av Lundafilologen Erik Hardings främst på språkliga grunder samt att svin är vanliga på hällristningsbilder i östra Sverige. Jag tycker att detta känns mer sannolikt än att svear betyder det vaga "vi själva". Då betyder Svitjod "egenfolket" och Svearike "egenväldet" vilket känns märkligt. En betydelse som anknyter till svinets kända viktiga roll (Särimner, guldringen Sviagriss, Egil dräps av en vildsvinsbete osv.) känns mycket naturligare.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av Starkodder » 1 december 2019, 11:52

AndreasOx skrev:
1 december 2019, 11:47
Hypotesen att svear återgår på svin (*swihonez) lanserades av Lundafilologen Erik Hardings främst på språkliga grunder samt att svin är vanliga på hällristningsbilder i östra Sverige. Jag tycker att detta känns mer sannolikt än att svear betyder det vaga "vi själva". Då betyder Svitjod "egenfolket" och Svearike "egenväldet" vilket känns märkligt. En betydelse som anknyter till svinets kända viktiga roll (Särimner, guldringen Sviagriss, Egil dräps av en vildsvinsbete osv.) känns mycket naturligare.
Hur ofta används ordet svin- i äldre källor jämfört med gris?

Anledningen till diskussionen gällande sveber är väl att ordet liknar svear och kontinentens sveber är väl förmodligen resten av de invandrade stridyxefolket, vilka kan ha kallat sig "de egna" när de vandrade västerut och norrut. Svearna kan därför ses som en avläggare inom denna invandringsvåg.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av AndreasOx » 1 december 2019, 12:24

Starkodder skrev:
1 december 2019, 11:52
AndreasOx skrev:
1 december 2019, 11:47
Hypotesen att svear återgår på svin (*swihonez) lanserades av Lundafilologen Erik Hardings främst på språkliga grunder samt att svin är vanliga på hällristningsbilder i östra Sverige. Jag tycker att detta känns mer sannolikt än att svear betyder det vaga "vi själva". Då betyder Svitjod "egenfolket" och Svearike "egenväldet" vilket känns märkligt. En betydelse som anknyter till svinets kända viktiga roll (Särimner, guldringen Sviagriss, Egil dräps av en vildsvinsbete osv.) känns mycket naturligare.
Hur ofta används ordet svin- i äldre källor jämfört med gris?

Anledningen till diskussionen gällande sveber är väl att ordet liknar svear och kontinentens sveber är väl förmodligen resten av de invandrade stridyxefolket, vilka kan ha kallat sig "de egna" när de vandrade västerut och norrut. Svearna kan därför ses som en avläggare inom denna invandringsvåg.
Att koppla ihop sveber och svear är högst spekulativt vad jag vet. Sveberna omnämns av Caesar i mellersta Tyskland.
Vad jag kan läsa på https://en.wikipedia.org/wiki/Suebi, https://en.wikipedia.org/wiki/Samnites m.m. känns etymologin till "vi själva" spekulativ. Namnet på sabinernas gud Sabus är mycket mer konkret. Finns inga andra etymologiska teorier om svebernas namn?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av Starkodder » 1 december 2019, 14:18

AndreasOx skrev:
1 december 2019, 12:24
Starkodder skrev:
1 december 2019, 11:52
AndreasOx skrev:
1 december 2019, 11:47
Hypotesen att svear återgår på svin (*swihonez) lanserades av Lundafilologen Erik Hardings främst på språkliga grunder samt att svin är vanliga på hällristningsbilder i östra Sverige. Jag tycker att detta känns mer sannolikt än att svear betyder det vaga "vi själva". Då betyder Svitjod "egenfolket" och Svearike "egenväldet" vilket känns märkligt. En betydelse som anknyter till svinets kända viktiga roll (Särimner, guldringen Sviagriss, Egil dräps av en vildsvinsbete osv.) känns mycket naturligare.
Hur ofta används ordet svin- i äldre källor jämfört med gris?

Anledningen till diskussionen gällande sveber är väl att ordet liknar svear och kontinentens sveber är väl förmodligen resten av de invandrade stridyxefolket, vilka kan ha kallat sig "de egna" när de vandrade västerut och norrut. Svearna kan därför ses som en avläggare inom denna invandringsvåg.
Att koppla ihop sveber och svear är högst spekulativt vad jag vet. Sveberna omnämns av Caesar i mellersta Tyskland.
Vad jag kan läsa på https://en.wikipedia.org/wiki/Suebi, https://en.wikipedia.org/wiki/Samnites m.m. känns etymologin till "vi själva" spekulativ. Namnet på sabinernas gud Sabus är mycket mer konkret. Finns inga andra etymologiska teorier om svebernas namn?
Eh, din egen länkade wikipediartikel talar JUST om att suioner (dvs svear) och sveber har samma rot....så förmodligen kan sambandet länkas ihop med Asarnas invandring till Skandinavien under stridsyxeperioden, dvs folket och deras hästburna gudar.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av AndreasOx » 1 december 2019, 15:11

Det var det som var min poäng - att Wikipedias etymologiska teorier känns diffusa.
Hittade nu att swa-ba kan kopplas till ett latinskt ord som betyder "autentiskt". Däremot hittar jag inga vetenskapliga artiklar som diskuterar etymologin för sveber.
Oavsett detta så innehåller väl aldrig svearnas namn något b. Tacitus skriver "Suiones". Så jag ser ingen anledning att koppla svear till sveber.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av Anders i Uppsala » 5 december 2019, 21:33

AndreasOx skrev:
1 december 2019, 11:47
Hypotesen att svear återgår på svin (*swihonez) lanserades av Lundafilologen Erik Hardings främst på språkliga grunder samt att svin är vanliga på hällristningsbilder i östra Sverige. Jag tycker att detta känns mer sannolikt än att svear betyder det vaga "vi själva". Då betyder Svitjod "egenfolket" och Svearike "egenväldet" vilket känns märkligt. En betydelse som anknyter till svinets kända viktiga roll (Särimner, guldringen Sviagriss, Egil dräps av en vildsvinsbete osv.) känns mycket naturligare.
Men jag tror ändå att svear är en gammal term besläktad med sveber, schweizare, etc. Sedan kanske 500-talets svear trodde att det hade med svin att göra och dekorerade sig med svinsymboler, men jag tror att svear betyder "oss själva" och är en beteckning från stenåldern, spridd över stora delar av Europa, kanske från stridyxekulturen?

Det finns genetiska indikationer på invandring västerifrån under bronsåldern, så jag tror att dessa "gjutare" (jutar/götar/gutar/goter) bosatte sig och komma att dominera vissa områden, medan svearna ("oss själva") höll ställningarna på andra ställen.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av Anders i Uppsala » 13 december 2019, 22:54

Wikipedia skriver så här om germaner:

The term Germani, therefore, probably applied to a small group of tribes in northeastern Gaul who may or may not have spoken a Germanic language, and whose links to Germania are unclear. It appears that the Germanic tribes did not have a word to describe themselves, although the word Suebi, used by Caesar to broadly classify Germanic speakers, was likely Germanic in origin.

Och om sveber:

Etymologists trace the name from Proto-Germanic *swēbaz, either based on the Proto-Germanic root *swē- meaning "one's own" people or on the third-person reflexive pronoun;[11] or from an earlier Indo-European root *swe- (Polish swe, swój, swoi, Latin sui, Sanskrit swa, each meaning "one's own").[12]

The etymological sources list the following ethnic names as being from the same root: Suiones, Samnites, Sabellians, and Sabines, indicating the possibility of a prior more extended and common Indo-European ethnic name, "our own people". Notably, the Semnones, known to classical authors as one of the largest Suebian groups, also seem to have a name with this same meaning, but recorded with a different pronunciation by the Romans.


Att just "de svenska sue..." skulle uppkallat sig efter svin verkar väldigt långsökt. Förmodligen betyder det bara indoeuropé och namn råkat bli kvar i en nordlig avkrok (Sverige) och lite bergiga, otillgängliga områden (Schweiz, Schwaben).

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av AndreasOx » 15 december 2019, 20:32

Om man läser Wikipedia-texterna om Samniter Sabiner mfl ges andra mer konkreta etymologiska förklaringar för dessa namn.
Och tyska Wikipedia har också för mig mycket mer trovärdiga alternativ till Sueber, Schweiz och Schwaben.
Jag har mycket svårt att tro att alla germaner skulle kalla sig för ett gemensamt namn. Det finns väl inga kända paralleller till detta bland ex kelter eller de italiska folken.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av Castor » 16 december 2019, 08:34

AndreasOx skrev:
15 december 2019, 20:32
Jag har mycket svårt att tro att alla germaner skulle kalla sig för ett gemensamt namn. Det finns väl inga kända paralleller till detta bland ex kelter eller de italiska folken.
Ja, och dessutom fanns det ju massor av germanska stammar som definitivt inte räknades som sveber, som t.ex. chatterna, friserna, chaukerna, cheruskerna m.fl.

Från Wikipedia angående sveb-namnets etymologi:
Alternatively, it may be borrowed from a Celtic word for "vagabond".[13]

[...]

13. Schrijver, Peter (2003). "The etymology of Welsh chwith and the semantics and morphology of PIE *k(w)sweibh-". In Russell, Paul (ed.). Yr Hen Iaith: Studies in Early Welsh. Aberystwyth: Celtic Studies Publications. ISBN 978-1-891271-10-6.
https://en.wikipedia.org/wiki/Suebi

Skriv svar