Svearikets förhistoria

500 f.Kr. - 1066
Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av Anders i Uppsala » 16 december 2019, 23:08

Jag menar egentligen ungefär samma sak som Jonathan Lindström, nämligen att "sve... " är en mycket gammal benämning på "stridsyxingar". Skillnaden är att jag tror att det har att göra med "oss själva" snarare än "svin". Sedan har benämningen överlevt fläckvis i Europa.

Det är ungefär som efternamn som bygger på patronymikon. De "råkar" finnas kvar i hög utsträckning i länder som var relativt lantliga och glesbefolkade ända fram till modern tid, som Skandinavien och Spanien, jfr Persson, Perez, etc. På samma sätt misstänker jag att "sve..."-namnet "råkat" överleva i lite avsides trakter som Sverige och Schweiz.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av AndreasOx » 18 december 2019, 16:23

För Schweiz är inte "oss själva" ens ett alternativ som diskuteras enligt https://en.m.wikipedia.org/wiki/Schwyz
Notera att "svin" är ett av huvudalternativen.
Stridsyxekulturen slutade väl ca 2300 fKr så att spekulera i kopplingar med ett glapp på flera tusen år känns för mig meningslöst.

granitza
Inlägg: 66
Blev medlem: 6 augusti 2019, 10:39
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av granitza » 19 december 2019, 11:12

Som AndreasOx tvivlar jag verkligen på att svearnas namn härrör från pronominet ´sig´ och att betydelsen skulle vara ´de egna, vi själva´. Thorsten Andersson har den betydelsen och skriver 2005 att tolkningen numera skulle vara allmänt vedertagen (NORNA-rapporter 80, 2005: ”Från Svethiudh till Svearike ur allmän synvinkel” och Namn & Bygd 2004: Svethiudh, det svenska rikets kärna).

´De egna´ och ´vi själva är´, menar jag, två skilda beteckningar. Den första är given utifrån medan den senare är etnocentriskt tillkommen, av svearna själva. Så länge förhållandet är sådant får man anse namnet som ännu inte fullt belyst.

Enligt det förklaringskomplex som Thorsten Andersson presenterar för roten till svear så skulle samma rot återfinnas i svebernas namn. Jag finner det långsökt. Stora osäkerheter verkar föreligga för de etymologiska kedjorna. Mycket verkar vara antaganden. Möjliga, men andra är fullt tänkbara ...

För egen del har jag försökt finna någon möjlig namngivning utifrån geografiska förhållanden. Svearnas kärnområde är mycket särpräglat. Resande över Östersjön hade under förhistorisk tid att passera ett av flertalet långa inseglingssund för att nå Mälaren. Svearna var väl skyddade i innanhavet bakom dessa sund och flodmynningar. Angränsande folk kan ha utgått från flodmynningarna och uppkallat utifrån dessa, enligt min tanke.

På finska och estniska heter flodmynning ´suisto´ resp ´suue´. Orden för ´mun´ är ´suu´ i båda språken. Kan svearna betyda ungefär ´folket innanför flodmynningarna´?

Ett annat spår är ord för ´helig´ i polska, liauiska och lettiska. Orden är ´święty, šventas resp svēts´. De anknytande för ´helgedom´är ´świątynia, šventovė resp svētnīca. Även ryskan ansluter med ´святой (svyatoy) och святыня´ (svyatynya). I polskan finns också en liknande förled i Świat´, ´värld´.

Templet med återkommande offer i Uppsala kan ha varit så välkänt bland grannfolken att det lett till en namngivning anspelande på de heliga män som utförde offertjänsten. Ungefär så är denna tankegång. Det bör tilläggas att översättningarna är hämtade från Google Översättning och att jag inte har kunskap nog för att överpröva språkvetarnas bidrag. Men här finns kanske någon annan med större sakkunskap som vill pröva förslagen.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av Yngwe » 19 december 2019, 15:52

granitza skrev:
19 december 2019, 11:12


För egen del har jag försökt finna någon möjlig namngivning utifrån geografiska förhållanden. Svearnas kärnområde är mycket särpräglat. Resande över Östersjön hade under förhistorisk tid att passera ett av flertalet långa inseglingssund för att nå Mälaren. Svearna var väl skyddade i innanhavet bakom dessa sund och flodmynningar. Angränsande folk kan ha utgått från flodmynningarna och uppkallat utifrån dessa, enligt min tanke.


Men om du nunoterade etymologiska osäkerheter, vad har du då för källor till var svearnas kärnområde låg?
Jag vet inte om du tagit del av de mycket långa debatterna som förts på forumet i frågan, men jag anar att så inte är fallet...

Den här tråden har ju tagit formen av något slags komprimerad repris av alla frågeställningar som redan varit uppe ett otal gånger, utan att få med de nog så viktiga svaren...

granitza
Inlägg: 66
Blev medlem: 6 augusti 2019, 10:39
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av granitza » 20 december 2019, 10:20

Yngwe skrev:
19 december 2019, 15:52

Men om du nunoterade etymologiska osäkerheter, vad har du då för källor till var svearnas kärnområde låg?
Jag vet inte om du tagit del av de mycket långa debatterna som förts på forumet i frågan, men jag anar att så inte är fallet...

Den här tråden har ju tagit formen av något slags komprimerad repris av alla frågeställningar som redan varit uppe ett otal gånger, utan att få med de nog så viktiga svaren...
Yngwe,
jag har förstås hittills endast läst här och var i trådarna, men av detta undrar jag verkligen om där kan finnas svar som kullkastar den hittillsvarande rådande uppfattningen - att Mälardalen och närmare bestämt särskilt södra delarna av de tre folklanden bildande Uppland utgör svearnas kärnområde. Jag kan inte peka på någon enstaka källa för min placering av svearna här. Det är den allmänna uppfattningen, som jag har fått efter att gång på gång i andra sammanhang ha fördjupat mig om svearna och sveanamnet. Beteckningarna används visserligen på vitt skilda sätt ledande till oklarheter, men att något annat kärnområde träder fram - det har jag svårt att tro. I så fall hade detta verkligen fått genomslag och framkommit i nyhetsrapporterna, menar jag.

Din avsikt är förstås att locka mig till ytterligare läsning. Det ska jag ta mig an...

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av Yngwe » 20 december 2019, 16:45

granitza skrev:
20 december 2019, 10:20
Yngwe skrev:
19 december 2019, 15:52

Men om du nunoterade etymologiska osäkerheter, vad har du då för källor till var svearnas kärnområde låg?
Jag vet inte om du tagit del av de mycket långa debatterna som förts på forumet i frågan, men jag anar att så inte är fallet...

Den här tråden har ju tagit formen av något slags komprimerad repris av alla frågeställningar som redan varit uppe ett otal gånger, utan att få med de nog så viktiga svaren...
Yngwe,
jag har förstås hittills endast läst här och var i trådarna, men av detta undrar jag verkligen om där kan finnas svar som kullkastar den hittillsvarande rådande uppfattningen - att Mälardalen och närmare bestämt särskilt södra delarna av de tre folklanden bildande Uppland utgör svearnas kärnområde. Jag kan inte peka på någon enstaka källa för min placering av svearna här. Det är den allmänna uppfattningen, som jag har fått efter att gång på gång i andra sammanhang ha fördjupat mig om svearna och sveanamnet. Beteckningarna används visserligen på vitt skilda sätt ledande till oklarheter, men att något annat kärnområde träder fram - det har jag svårt att tro. I så fall hade detta verkligen fått genomslag och framkommit i nyhetsrapporterna, menar jag.

Din avsikt är förstås att locka mig till ytterligare läsning. Det ska jag ta mig an...
Det som diskussionerna utan tvekar visar är att uppfattningen att Mälardalen var svearnas ursprungsland inte har något som helst stöd i källorna. Tittar vi i de tidiga källorna, alltså Germania, Getica, Vita Ansgari eller engelska varianten av Orosius , eller Gesta Hamburg... , så hittar vi inget som påvisar en sådan uppfattning.
Tvärtom finns allt från antydningar till klara uppgifter om att svearna finns betydligt längre söderut. Den allmänna uppfattningen är alltså inte resultat av forskning och vetenskap, utan kommer från något annat. VAr och en får nog ställa sig frågan vad...

Var deras kärnland fanns lär aldrig kunna sägas med någon som helst säkerhet, rent krasst kan det lika gärna ha varit i Norge som i Mälardalen, eller i Skåne.

Jag tycker förklaringen vi, egna eller motsvarande är högst möjlig, det motsvarar ganska väl begreppet tyskar, och är fullt jämförbart med t.ex. slaver. Det är dessutom mycket likt de kontinentala namnformer som angetts tidigare, ett gemensamt ursprung ser jag som troligt, och med det blir frågan om ursprung och kärnland än luddigare och skall då väl snarast ses som gemensamt inom det mycket tidiga germanska området runt Östersjön...

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av AndreasOx » 20 december 2019, 20:28

Yngwe skrev:
20 december 2019, 16:45
Tittar vi i de tidiga källorna, alltså Germania, Getica, Vita Ansgari eller engelska varianten av Orosius , eller Gesta Hamburg... , så hittar vi inget som påvisar en sådan uppfattning.
Tvärtom finns allt från antydningar till klara uppgifter om att svearna finns betydligt längre söderut.
Vilka är dessa "klara uppgifter" ?

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av Anders i Uppsala » 20 december 2019, 23:43

AndreasOx skrev:
18 december 2019, 16:23
För Schweiz är inte "oss själva" ens ett alternativ som diskuteras enligt https://en.m.wikipedia.org/wiki/Schwyz
Notera att "svin" är ett av huvudalternativen.
Stridsyxekulturen slutade väl ca 2300 fKr så att spekulera i kopplingar med ett glapp på flera tusen år känns för mig meningslöst.
Håller med om att Schweiz troligen har en annan etymologi när jag läst på lite mer.

Visst skulle svear kunna ha med svin att göra, men det verkar konstigt att ett sådant namn skulle överleva i 4 000 år. För det är det Jonathan Lindström menar. Om namnet överlevt i 4 000 år, så bedömer jag att det är mera troligt att namnet har en "neutral" betydelse som "oss själva".

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av Anders i Uppsala » 21 december 2019, 00:11

Yngwe skrev:
20 december 2019, 16:45
Var deras kärnland fanns lär aldrig kunna sägas med någon som helst säkerhet, rent krasst kan det lika gärna ha varit i Norge som i Mälardalen, eller i Skåne.
På 800-talet finns tydliga indikatorer på svear i Mälardalen:

Vita Anskarii: Anskar accomplished the journey on which he had set out, and after spending nearly twenty days in a ship, he arrived at Birka.

Kommentarer: Man verkar ha kunnat åka båt från Tyskland till Birka. Dessutom finns en vikingatida stad på Björkö (snarlikt "Birka") i Mälaren.

Vita Anskarii: For a certain people named Cori had in former time been in subjection to the Swedes, but had a long while since rebelled and refused to be in subjection.

Kommentar: Kurerna hade varit under svearnas "beskydd". Detta placerar med all sannolikhet svearna vid Östersjön.

Vidare berättar Wulfstan (också på 800-talet) att Blekinge, Möre, Öland och Gotland tillhör svearna.

Jag tolkar dessa pusselbitar som att svearna på 800-talet kontrollerade delar av Östersjökusten, samt hade sitt kärnland runt Birka.

Ett par hundra år senare började de tidigare kristnade götarna att ta större plats. De blir Sveriges och götes konungar och formar den kristna staten Sverige.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Svearikets förhistoria

Inlägg av AndreasOx » 21 december 2019, 09:33

Fynden från Grobin i Kurland tyder på att svear och gutar var etablerade där på 600-talet.
Och sedan står det väl i någon av dessa tidiga källor att svearnas land gränsade till kvänerna land vilket antyder en nordlig dragning.

Skriv svar