Gamla Uppsala = Lejre
Gamla Uppsala = Lejre
För mig verkar det finnas stora likheter mellan Lejre och Gamla Uppsala. Kanske är det bara hur jag upplever det, men kanske ligger det något i det
Här är några gemensamma nämnare
Stora gravhögar
Mycket stora hallbyggnader
Omnämnt på 1000-talet av tyska kyrkomän som huvudplats för hednisk kult med offer vart 9'e år
Hem för kungaätter enligt medeltida krönike- och sagomaterial
Freja-figurer bland fyndmaterialet
Till det, min egen högst hypotetiska tolkning av kärn-röset man nyligen hittat i GU. Det hör inte hemma i någon mystiskt försvunnen hög, utan är ett harg. En riktigt stor stenhög som fösiktigt tolkas som harg finns också i Lejre.
Finns det fler? Är nåt fel?
Här är några gemensamma nämnare
Stora gravhögar
Mycket stora hallbyggnader
Omnämnt på 1000-talet av tyska kyrkomän som huvudplats för hednisk kult med offer vart 9'e år
Hem för kungaätter enligt medeltida krönike- och sagomaterial
Freja-figurer bland fyndmaterialet
Till det, min egen högst hypotetiska tolkning av kärn-röset man nyligen hittat i GU. Det hör inte hemma i någon mystiskt försvunnen hög, utan är ett harg. En riktigt stor stenhög som fösiktigt tolkas som harg finns också i Lejre.
Finns det fler? Är nåt fel?
-
karlfredrik
Re: Gamla Uppsala = Lejre
Fast Lejre verkar vara något äldre
Kan du precisera Karlfredrik?
Jag skrev, i Lejretråden, att den gamla hallen i Lejre var från 500 e.Kr. Den var byggd i ett område med stenålders- och bronsåldersgravar.
Ett problem för kungalängder baserat på sagor är att källäget för kungar i Danmark är betydligt bättre än i Sverige. Det finns frankiska årsböcker, Fuldaannaler, Anglosaxiska krönikor, runstenar och nedskrivna berättelser från missionsresor. De har främst haft anknytning till Jylland, inte Själland
Det sätter Lejre i perspektiv i Danmarks forntidshistoria.
Källa: Danmarks Oldtid
Opager
Ett problem för kungalängder baserat på sagor är att källäget för kungar i Danmark är betydligt bättre än i Sverige. Det finns frankiska årsböcker, Fuldaannaler, Anglosaxiska krönikor, runstenar och nedskrivna berättelser från missionsresor. De har främst haft anknytning till Jylland, inte Själland
Opager
Ok, men är det den gängse uppfattningen?Opager skrev:Jag skrev, i Lejretråden, att den gamla hallen i Lejre var från 500 e.Kr. Den var byggd i ett område med stenålders- och bronsåldersgravar.
Opager
"The conclusion must be that the huge hall stood in this part of the Lejre settlement from the end of the 7th century until sometime in the 10th Century"
Från
http://www.roskildemuseum.dk/Files/File ... _SKN33.pdf
Yngwe: Det är den andra hallen. Byggd 1 km söderut i slutet av 600 e.Kr., enligt Anna Lihammer. Finns alltså två områden om jag har läst rätt. Det skall finnas två versioner av Lejre.
Har inte besökt platsen själv dock.
Opager
Har inte besökt platsen själv dock.
Opager
Ja ok, Jag är med nu!
-
Starkodder
Två hallar fanns inte samtidigt. Tolkningen var att den gamla revs samtidigt som den nya byggdes söderut på 600-talet.
Om du har läst Lejretråden är det så jag har skrivit.Två hallar fanns inte samtidigt. Tolkningen var att den gamla revs samtidigt som den nya byggdes söderut på 600-talet.
Opager
-
Starkodder
JahaOpager skrev:Om du har läst Lejretråden är det så jag har skrivit.Två hallar fanns inte samtidigt. Tolkningen var att den gamla revs samtidigt som den nya byggdes söderut på 600-talet.
Opager