Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
kylarvende

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 6 september 2022, 15:05

Eric Kjellin skrev:
5 september 2022, 15:08
Screenshot_20220905-142006_Adobe Acrobat.jpg
Skall bli intressant att kolla på FB!

Eric Kjellin

Inlägg av Eric Kjellin » 6 september 2022, 19:18

Nu ligger karta och text som nedladdningsbara pdf:er i Facebooksgruppen Skånska Vulkaner och Skånska Eddasällskapet.
Över 22 000 ord blev det och det får inte plats i sin helhet här.
Har alla platser i Eddan och alla platser i Beowulf.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 17 september 2022, 10:29

Tillbaks från ännu ett besök från Möns klint, för att fylla några luckor till. Denna gången tre vandringar:

1. Fyra jordfallshuller nära Kongsbjerg i sydväst, varav åtminstone två med brunnar eller källor i botten.
2. Borgebjerg nära Busene, med tillhörande bautasten på kullen intill.
3. Skovbanke i sydost, nära Hvidskud och Fruerstuefald. Möjlig plats för byggnad?

Översikt.JPG
Översikt.JPG (63.82 KiB) Visad 3010 gånger

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 17 september 2022, 16:36

Jordfallshuller vid Kongsbjerg. Djupa sänkor i kritgrunden, bildade när lösare material sjunkit ihop av vattenpåverkan Jag har besökt och nämnt dem tidigare, källor eller brunnar i några är omtalade i folktraditionen, därefter bortglömda. Redan Viborg på 1600-talet skrev om brunnar på klinten.

Jordfallshuller.JPG
Jordfallshuller.JPG (47.07 KiB) Visad 2996 gånger

Från väster mot öster:

Slumrehule. Ganska djup, numera röjd på vegetation. Sluttande i söder, brant i norr, gick ner från söder. 20 meter upp från botten till kanten. I botten finns en grop, täckt av nässlor. En gammal källa? En del stenblock i botten. Västerut i skogen finns ett stenblock med skålgropar som jag missade.

Slumrehule.JPG
Slumrehule.JPG (174 KiB) Visad 2996 gånger

Slumrehule 2.JPG
Slumrehule 2.JPG (230.67 KiB) Visad 2996 gånger

Kongens hule eller kilde. Varierande namn på platsen, rakt under Kongsbjerg. 50 meter från botten upp till toppen. Trattformad sänka med branta kanter. Numera röjd på vegetation, men mycket sly. Gick inte ner denna gången, men har varit nere tidigare. Igenfylld brunn eller källa på botten, med stenblock. Strax norr om en hög med stenar. Förmodad viktig plats under brons och järnålder, men ingen registrerad fornlämning.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 17 september 2022, 16:41

Kongens kökken. Lite osäker på om ortnamnet hör till platsen eller inte. Djup håla sluttande i söder, mer brant i övrigt. Inget annat än stenblock på botten, men några i rad vilket inte är naturligt. Ingen registrerad fornlämning.

Kongens kökken.JPG
Kongens kökken.JPG (217.9 KiB) Visad 2996 gånger

Kongens kökken 2.JPG
Kongens kökken 2.JPG (240.74 KiB) Visad 2996 gånger

Hule 4. I skogen nordost om ovanstående, och verkar inte ha något namn. Inte så branta kanter som föregående. Såg inget speciellt på botten.

Gick därifrån västerut mot Kongsbjerg genom skogen. Som på många ställen på klinten märkliga knotiga träd i surrealistiska former, som här en glansig hassel.

Hassel.JPG
Hassel.JPG (199.88 KiB) Visad 2996 gånger

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 17 september 2022, 16:55

Ute på Kongsbjerg som vanligt en otrolig utsikt söderut och västerut. Rügen i sydost vid horisonten. Vitt skum på havet i den hårda västvinden. Nångång hade jag tänkt åka ner under en ostlig storm men det får vänta.

Panorama.jpg
Panorama.jpg (79.9 KiB) Visad 2994 gånger

Trots att jag varit på på backen många gånger, så har jag missat en viktig detalj. På skyggekortet syns en liten svacka på norrsidan, strax under krönet (rött).

Kongsbjerg.JPG
Kongsbjerg.JPG (31.01 KiB) Visad 2994 gånger

Jag går nu ner och kollar, och verkligen, en grund svacka eller grop. Nu torr och igenrasad men är det verkligen så att det funnits en grävd källa på norrsidan av Kongsbjerg. En Kongens kilde, som glömts bort? Tanken svindlar lite. Gropen ser grävd ut så kanske för vatten till en ryttares häst för länge sedan.

Kongens kilde.jpg
Kongens kilde.jpg (270.47 KiB) Visad 2994 gånger

Tyvärr tänkte jag inte på formationen i backen österut (blått) och om även det har varit någon slags källflöde. Många tankar när jag återvänder nedför backen. En märklig plats. Enligt spöksyner i folktraditionen kom Klintekongen ridande från klinten på en vit häst med bjällror, för att vattna sin häst på Kongsbjerg. Var det nere i hålan, eller uppe på backen? Sådana folkminnen har nog sitt ursprung redan på bronsåldern, när fornborgen vid Timmesöbjerg inne i skogen var bebodd och det stod strider där. Någon hövding måste ha funnits då.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 17 september 2022, 20:04

Borgbjerg och bautastenen. Från Stengårdsvej i skogen följer man stigen västerut söder om Siesø och Timmesø och viker sen upp i skogen. Skogen är mystisk, där mörker och ljus blandas. Många rotfällen och fallna träd. På en smal skogsstig längs en ås som på äldre kartor kallas för Monsesti banke kommer jag fram till ljuset och öppen mark.

Över ett nerrivet elstängsel och sen över till nästa kulle. På den gamla kartan står det Storder Halderne över platsen. Vad betyder det?
Norrut ligger Gongemose som tillsammans med de andra gamla småsjöarna bildar ett kilometerlångt sumpstråk genom skogen. På Beowulfs tid var det säkert permanent vatten där.

På kullen finns några helt otroliga gamla vidkroniga bokar, som för tankarna gamla sagor. Tidlös stämning råder på kullen, där det är helt tyst. Bautastenen står upprest under kronverket, den är inte speciellt hög men tydligt huggen kantig. Den ena av två kända på Möns klint, den andra står på Abborrebjerg på öns högsta punkt.

Bautasten.JPG
Bautasten.JPG (198.26 KiB) Visad 2978 gånger

Jag går runt på den förmodade ättekullen och synar de andra utströdda blocken. Ett block är speciellt, det ser faktiskt ut ut som en fallen bautasten med platt fot. Men fångat under roten av den vidkroniga boken. Kanske finns det fler bautastenar på platsen om man letar lite.

Bautasten 2.JPG
Bautasten 2.JPG (168.35 KiB) Visad 2978 gånger

Bautasten 3.JPG
Bautasten 3.JPG (191.48 KiB) Visad 2978 gånger

Jag lämnar kullen, men kommer definitivt att komma tillbaka för att titta närmare på blocken. Vägen tillbaks i skogen går över Borgbjerg, vars namn för tankarna till en borg. Men ingenting syns vare sig i terrängen eller på skyggekortet. Den gamla kartan anger ortnamnet Björre Bjerg, så namnet anspelar nog inte på en borg ändå. Där ser man hur viktigt det är att kolla ursprunget till ortnamnen…..

Alla högarna i skogen får sin förklaring, det är helt enkelt rotvältor men med trädet nästan helt bortruttnat och försvunnet. Högarna sjunker sakta ihop med tiden, men finns kvar långt efter att trädet är borta. Samma högar har setts vid Snogeholmsvallen i Skåne, troligen med samma ursprung.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 18 september 2022, 10:36

Tredje vandringen, ut på klinten. Som nämnts tidigare höjer sig klinten ut mot havet, så att man går i uppförsbacke ut till kanten. Det går inte att tröttna på det här landskapet, en stor kontrast till det övriga platta Danmark. Vid utsikt från Vidskud mot söder. Det här är platsen för Lossehullet eller Troldehulen i folktraditionen, där en man gick in för att möta djävulen. Förmodligen ett blekt minne av Beowulfs strid med Grendels mor. Inga synliga spår av någon grotta idag, men klinten har dragit sig tillbaka att bra stycke på bara 200 år. Vi får se om någon igenfylld grottmynning öppnar sig vid nästa ras.

Vidskud.JPG
Vidskud.JPG (131.46 KiB) Visad 2950 gånger

Hundevengsklint.JPG
Hundevengsklint.JPG (141.06 KiB) Visad 2950 gånger

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 18 september 2022, 10:40

Men fantastieggande upptäckter kan göras än idag.

Jag kollade igår på https://skraafoto.kortforsyningen.dk/ som visar uppdaterade flygbilder i snedvinkel över Danmark. Bilderna kan hämtas i högerpanelen på kortviseren.dk. Man ser en märklig håla vid Hundevængsfaldet, det vill säga söder om klinten söder om Vidskud. Det är svårt att se om det är en tunnelmynning eller bara en grund grop efter nedstörtat jätteblock. Förmodligen det senare, men ändå. Mätning visar att öppningen är cirka 2 meter bred och 1,5 meter hög. Flygbilder visar att den inte fanns där före 2020, och det har skett ett rejält ras de sista åren.

Hundevvengfald1.JPG
Hundevvengfald1.JPG (47.15 KiB) Visad 2950 gånger
Hundevvengfald3.JPG
Hundevvengfald3.JPG (25.33 KiB) Visad 2950 gånger
Hundevvengfald2.JPG
Hundevvengfald2.JPG (12.96 KiB) Visad 2950 gånger

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 18 september 2022, 10:47

Jag fotograferade klinten från stranden 2015 och från båt 2016, men ingen håla sågs då.

Hundevvengfald4.JPG
Hundevvengfald4.JPG (45.52 KiB) Visad 2966 gånger

Har fast kalksten framför öppningen rasat ner så är det mindre chans att att den är konstgjord, är det lösare material kan det tidigare ha legat framför öppningen. Spännande oavsett.

Skriv svar