Kungsune skrev:Jag håller nog inte med dig där. Våra kulturbärande rester bryts ned under årtusenden och att den relativt plana skånska fullåkern vid Uppåkra skulle helt tömmas på kulturmaterial är närmast omöjligt. Nu har studenter sprungit runt där i snart decennier och letat keramik i plogfårorna. Det skulle synas i fyndbilden.
En grav sönderplöjd redan i slutet av medeltiden tror jag vi skulle ha mycket svårt att finna tydliga rester av idag, än mindre kunna identifiera ...
I Uppåkra 35 återstår endast 5 cm av urnan i en 7 cm djup grop. Representerar den de mest förstörda gravarna eller de minst förstörda eller någonstans däremellan? Det är givetvis omöjligt att svara på, men om 7 cm återstår så är det inte så mycket kvar att spela på innan allt tumlar runt i plogen, sprätts av hovar och hamnar i erosionsrillar...
Som sagt, jag vill inte påstå att erosion är en avgörande faktor i Uppåkra, bara att det är en faktor man bör förhålla sig till. Googling visar ju att arkeologer i andra länder förhåller sig till erosion, det finns hur mycket som helst att läsa, men här verkar man helt främmande...