Det behøver ikke være nogen hemmelighed, at omtalen af Theophani i krøniken (Gesta osv) har været kendt i mere end tre år; det er ikke først dukket op i år.Mio Nielsen skrev: ↑29 april 2024, 10:57Nu er jeg trængt dybere ned i Danmarks radios opfattelse af vikingetiden, idet jeg har set serien "Gåden om Danmarks første konge, der angives at være fra 2021. I denne, for mig nye, serie, er der fem afsnit, på hver en lille halv times længde, og et af dem drejer sig om Thyra. Også her bliver hun betegnet som meget magtfuld, men i denne fremstilling er der ingen sammenligning med den dronning Theophano, som har sit gravmonument i Køln. Danmarks tidligste tid placeres i forbindelse med Karl den Stores Rige. Det østromerske rige nævnes ikke, men Bagdad kommer man ikke helt udenom, idet der optræder en arabisk sølvmønt.
Jeg vil nok skrive lidt mere om denne serie, - ikke fordi jeg anbefaler den, men fordi det er statens officielle fremstilling af den periode som Gesta Wulinensis handler om.
En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
-
Tak for mailen, BalticSea. Jeg tror du kender GW en del bedre end jeg. Og nu du nævner Theophani her, så er det vel den Ottonske dronning, og ikke vores dronning Thyra. Jeg opfatter din sidste bemærkning sådan, at du ikke vil udelukke at DR's film fra -21 kunne skyldes, at Sven Rosborn har skabt interesse for epoken.
Men hvis disse sammenfald skulle være tilfældige, så er det iøvrigt ikke mindre interessant.
Også tak for link'et til podcastene der modsiger Cecilie Nielsens tro på at Odin skulle være afbildet på Jellingstenen. For tusind år siden kunne publikum jo tro, hvad de ville, da kun få kunne læse teksten, men mange ville tro sig istand til at genkende deres gud på billedet. Stenen kunne være en slags subtil propaganda, der er beregnet til at smigre begge lejre i en konflikt- og overgangsperiode.
Men hvis disse sammenfald skulle være tilfældige, så er det iøvrigt ikke mindre interessant.
Også tak for link'et til podcastene der modsiger Cecilie Nielsens tro på at Odin skulle være afbildet på Jellingstenen. For tusind år siden kunne publikum jo tro, hvad de ville, da kun få kunne læse teksten, men mange ville tro sig istand til at genkende deres gud på billedet. Stenen kunne være en slags subtil propaganda, der er beregnet til at smigre begge lejre i en konflikt- og overgangsperiode.
Sådan skal det ikke forstås, for jeg tror kun, at en snæver kreds har kendt til at det står i det manus, som Sielski familien har, men jeg husker det ikke præcist. Kunne ikke svare, før jeg havde været i arkivet. Hvis det har været ude til en bredere kreds, kan det selvfølgelig have spillet en rolle. Måske kan det have stået et sted på dette forum?Mio Nielsen skrev: ↑3 maj 2024, 15:13Tak for mailen, BalticSea. Jeg tror du kender GW en del bedre end jeg. Og nu du nævner Theophani her, så er det vel den Ottonske dronning, og ikke vores dronning Thyra. Jeg opfatter din sidste bemærkning sådan, at du ikke vil udelukke at DR's film fra -21 kunne skyldes, at Sven Rosborn har skabt interesse for epoken.
Det finns en artikel om Thyra/Theophani på "Kongegrave" men den är uppdaterad med Sven Rosborns artikel från 2024 enligt källistan. https://kongegrave.dk/?page_id=143BalticSea skrev: ↑3 maj 2024, 16:45Sådan skal det ikke forstås, for jeg tror kun, at en snæver kreds har kendt til at det står i det manus, som Sielski familien har, men jeg husker det ikke præcist. Kunne ikke svare, før jeg havde været i arkivet. Hvis det har været ude til en bredere kreds, kan det selvfølgelig have spillet en rolle. Måske kan det have stået et sted på dette forum?Mio Nielsen skrev: ↑3 maj 2024, 15:13Tak for mailen, BalticSea. Jeg tror du kender GW en del bedre end jeg. Og nu du nævner Theophani her, så er det vel den Ottonske dronning, og ikke vores dronning Thyra. Jeg opfatter din sidste bemærkning sådan, at du ikke vil udelukke at DR's film fra -21 kunne skyldes, at Sven Rosborn har skabt interesse for epoken.
-
Jancro skriver at hjemmesiden "Kongegrave" er opdateret med oplysninger fra GW, men jeg bemærker især det meget traditionnelle - for ikke at sige forældede - syn på historien, der er udgangspunkt for et sådant arbejde. Dette syn består i to dimensioner, nemlig det geografisk nationale og det slægtsmæssigt monarkale. Således at kongerækken og Danmarkskortet opfattes som de to koordinater til hvilke alle historiske begivenheder skal relateres.
Det er naturligvis ikke en opfattelse som personen bag "kongegrave" er alene om. Det er en historieopfattelse der har domineret i skoleundervisningen, og sikkert især i underskolen, i århundreder. Den er skabt af den gamle kulturelite og dens gode hensigter er umiskendelige: Nemlig at skabe en "moderne" national identitet, der skulle erstatte den forældede identitet, der relaterede sig til sognekirken og herregården.
Det er naturligvis ikke en opfattelse som personen bag "kongegrave" er alene om. Det er en historieopfattelse der har domineret i skoleundervisningen, og sikkert især i underskolen, i århundreder. Den er skabt af den gamle kulturelite og dens gode hensigter er umiskendelige: Nemlig at skabe en "moderne" national identitet, der skulle erstatte den forældede identitet, der relaterede sig til sognekirken og herregården.
-
I en af de ovenævnte tv-film, var der et par fagfolk der med stor overbevisning - men også en vis træthed - forklarede os, at "kongerækken - det er en konstruktion!". Dermed mener de velsagtens, er der er utallige små og store kendte fejl, såsom perioder hvor usurpatorer herskede, perioder hvor magten var hos stormændene, hos udenlandske finansfolk, hos revolutionære... Hvortil kommer den efterhånden lange periode, hvor den reelle politiske og militære magt er overtaget af et demokratisk valgt folketing.
Men samtidigt med at nogle går til demokratiske valg, er der andre borgere der sysler med at gengive kongerne deres legitime magt i for- og nutid, amatørforskere der forlænger kongerækken et par hundrede år tilbage i vikingetiden, og som arbejder på netsider, der skal rehabilitere Christian 7's karakter og intelligens, og på sigt give os et perfekt kronologisk skema for historiens forløb.
Vort lands alder og kontinuitet er kilde til stolthed hos mange danskere, men globaliseringen slår skår i vores selvbevidsthed.
Men samtidigt med at nogle går til demokratiske valg, er der andre borgere der sysler med at gengive kongerne deres legitime magt i for- og nutid, amatørforskere der forlænger kongerækken et par hundrede år tilbage i vikingetiden, og som arbejder på netsider, der skal rehabilitere Christian 7's karakter og intelligens, og på sigt give os et perfekt kronologisk skema for historiens forløb.
Vort lands alder og kontinuitet er kilde til stolthed hos mange danskere, men globaliseringen slår skår i vores selvbevidsthed.
-
Jeg fortsætter fra de sidste to linjer ovenfor:
Når vi elsker vort land uden forbehold, og når vi føler at den enkeltes opfattelse af identitet er helt i overensstemmelse med hvordan nationen ønsker vi skal være, så er den gal, så er der hverken plads til, eller motivation for, forandringer og derfor er det en dødsensfarlig situation.
Der skete noget nyt, da Guldplaketten og Gesta Wulinensis dukkede op. Men kun meget få danskere har overhovedet hørt om denne nye hilsen fra gamle dage.
Tænk engang hvis det er rigtigt, som nogle påstår, at G W er et forfalsket dokument - møjsommeligt sammensat for at narre os!
Det var dog en virkelig uhyggelig tanke!
Jeg tror jeg slutter min monolog her.
Når vi elsker vort land uden forbehold, og når vi føler at den enkeltes opfattelse af identitet er helt i overensstemmelse med hvordan nationen ønsker vi skal være, så er den gal, så er der hverken plads til, eller motivation for, forandringer og derfor er det en dødsensfarlig situation.
Der skete noget nyt, da Guldplaketten og Gesta Wulinensis dukkede op. Men kun meget få danskere har overhovedet hørt om denne nye hilsen fra gamle dage.
Tænk engang hvis det er rigtigt, som nogle påstår, at G W er et forfalsket dokument - møjsommeligt sammensat for at narre os!
Det var dog en virkelig uhyggelig tanke!
Jeg tror jeg slutter min monolog her.
Men att älska sitt land eller ej kan väl knappast bero på vad som hände eller inte hände på 900-talet?
-
Mo Nielsen Tænk engang hvis det er rigtigt, som nogle påstår, at G W er et forfalsket dokument - møjsommeligt sammensat for at narre os!
Jag tycker denna (moderna) förfalskningsdebatt är ytterst märklig:
1. Om syftet är att påverka dansk historieskrivning är det ytterst märklig att den är skriven påp polska.
2,En förfalskning kräver förkunskaper i dansk historia, hur många polacker kan dansk forntidshistoria? Hade man en dansk ellwer skåpnsk historiker tilkl hjälp hade det väl varit mycket smartare att skriva den på danska? och inte i form av en mängd brev,
3. Det är ytters märkligt att man har lagt ner så mycket tid, dels på innehållet, dels på en så duktig förfalskare av haNSKft? Han väljer inte att förfalska undewrskrifter på testamenten, checker, mm utan lägger ner timmar gratis på handskriften.
4,En förfalskare ville ha försökt sälja dem för pengar, jämför de sjk "Hitlerdagböckerna"En "äkta" handskrift från 900-talet är värd en förmögenhet i Schwieiz, men dåp borde den vara på latin och permagent.Har en förfalskare klagt ner så mycket tide på en förfalskning borde det löna sig att hitta en kunnig i latin, speciellt i Polen som katolsk land finns många som kan latin.
5.. Min konklusion är att den latinska handskriften fanns 19845.
Jag tycker denna (moderna) förfalskningsdebatt är ytterst märklig:
1. Om syftet är att påverka dansk historieskrivning är det ytterst märklig att den är skriven påp polska.
2,En förfalskning kräver förkunskaper i dansk historia, hur många polacker kan dansk forntidshistoria? Hade man en dansk ellwer skåpnsk historiker tilkl hjälp hade det väl varit mycket smartare att skriva den på danska? och inte i form av en mängd brev,
3. Det är ytters märkligt att man har lagt ner så mycket tid, dels på innehållet, dels på en så duktig förfalskare av haNSKft? Han väljer inte att förfalska undewrskrifter på testamenten, checker, mm utan lägger ner timmar gratis på handskriften.
4,En förfalskare ville ha försökt sälja dem för pengar, jämför de sjk "Hitlerdagböckerna"En "äkta" handskrift från 900-talet är värd en förmögenhet i Schwieiz, men dåp borde den vara på latin och permagent.Har en förfalskare klagt ner så mycket tide på en förfalskning borde det löna sig att hitta en kunnig i latin, speciellt i Polen som katolsk land finns många som kan latin.
5.. Min konklusion är att den latinska handskriften fanns 19845.
Åtminstone bör det ha funnits ett original 1963 då den översattes. Att polska nationalmuseums chef historikern Stanislaw Lorentz alls intresserade sig för saken tyder på att det då måste ha funnits ett original att översätta, ett som han kunde bedöma kunde vara så gammalt. Dessutom tycks han ha jobbat med den översatta texten, ty det är sannolikt han som indexerat ord på sidorna och skrivit namn på personer och platser under texten som förekommer uppe i texten. Och han har sannolikt sedan även fört ett register och anteckningar vid sidan om, och innehållet i dessa skulle man gärna vilja läsa.