Muslimska vikingar - igen

Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Muslimska vikingar - igen

Inlägg av Yngwe » 24 juli 2025, 15:00

Jerrark

Självklart anpassar sig museer efter sin tid. En etnografiska utställning kan idag knappast se ut som de gjorde för hundra år sedan, även om grundfaktan i stort är oförändrad. Och det tror jag alla tycker är bra!

Självklart har det bäring på muslimska invandrare, det är fullt jämförbart med att ett antal institutioner nu jobbar med historiska förbindelser mellan Sverige och Ukraina, vilket få utanför Ryssland ser några problem med.

Och igen, det handlar inte om en utställning som försöker påvisa att alla eller ens några få vikingar var muslimer, det handlar om en lättsam ögonöppnare för att redan då var vårt samhälle mångkulturellt och förmodligen i hög grad inkluderande. Det är museets uppgift att nå ut till så många som möjligt och då är det naturligtvis så att man tar till en mängd olika grepp för att nå ut till den breda massan. Vissa mindre lyckade än andra och givetvis har olika grupper och åldrar sina preferenser.

Jag törs påstå i att den upprörda debatten utanför forumet tar sikte just på att det rör sig om islam. Och det är faktiskt det som utgör politiseringen. Om man påstår att en invandrartjej i Sverige tröja och plasthjälm med horn utgör ett försök till att skriva om vår historia, ja då är man nog aningen konspiratorisk... eller så har man bara inte förstått poängen...till de senare inkluderar jag en tidigare upplaga av mig själv...

Nu tycker jag bara det är ett ganska taffligt försök, men som gravt medelålders man var jag ju inte heller inom målgruppen, och jag inser att andra kan ha en helt annan åsikt...

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 24 juli 2025, 15:25

Moneta Nova

Jag förstår vad du menar med fördumningstrend men skulle nog hellre använda termen förenklingstrend, även om resultatet nog kan vara jämförbart...

Ett av de stora problemen i samhället är avståndet mellan kunskapen som finns och den som gemene man tillgodogör sig.

Med sämre skolresultat, färre studiecirklar, mindre resurser för media och så vidare så påverkas givetvis avståndet till det sämre. Till slut blir kunskapen som faktiskt finns så abstrakt att folk slutar tro på den. När de har hänt kommer folk börja förakta fakta...

Oj, ja just det, vi är visst redan där...en skrämmande andel av befolkningen fnyser åt fakta och kunskap och tyr sig hellre åt lögner...

I vilket fall...
Institutioner som museer har som uppdrag att nå ut till folk. Därmed måste de sänka trösklarna så lågt som behövs för att folk ska kliva in genom entren. Dom kan och ska inte stå och damma med folktomma lokaler ursäktande sig med att de inte ska anpassa museet till sina besökare! Då sköter dom inte ditt uppdrag. Att säkerställa faktan är andra institutioners uppdrag.

För oss här på forumet upplevs det så klart som en förenkling och nivåsänkning... Men det är nog priset som får betalas...trots allt har ju de flesta av oss på forumet redan kunskaper utöver det som visas på museum.

Är Viki-Inga ett taffligt försök i mina ögon, ja visst. Men numera förstår jag intentionen och den var ju inte klandervärd.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 24 juli 2025, 15:34

Kanske kan man också föreställa sig

Med sikte på svenska och norska turister skyltar ett cypriotiskt museum entren med en blond man under texten

ο άνθρωπος από την Υπερβορεία

Ramaskri?

Ursäkta grekiskan, Google Translate s översättning av "mannen från hyperborea"

Jerrark

Inlägg av Jerrark » 24 juli 2025, 15:56

Både utställningen med Vik-Inga Muhammad och motståndet är väl delvis politiskt och är en del av en större debatt om invandring, integration och representation. I media har man ju t ex sett en viss överrepresentation vad gäller skildringar av islam i olika sammanhang. Att museer och andra institutioner hakar på sådana trender är kanske förståeligt, men ibland kan man tycka att resten av den mångfald som en gång fanns, och som också finns i dagens samhälle tenderar att glömmas bort. Och ofta verkar ju museerna och andra institutioner haka på trender som är aktuella i samhället i övrigt (särskilt i media). När muslimsk invandring är på tapeten skapar man Vik-Inga, när Ukraina är på tapeten har man konferenser om historiska kontakter med Ukraina och så vidare.

Man kan väl mycket gärna ha utställningar om Sveriges kontakter med den muslimska världen genom århundraden, men ibland känns det som om vissa saker skrivs besökarna på näsan.

Intressant vore ju också att veta vad barn och ungdomar med rötter i den muslimska världen egentligen tyckte om Vik-Inga Muhammed? Kände de sig mer inkluderade eller representerade?
Senast redigerad av 1 Jerrark, redigerad totalt 24 gånger.

Jerrark

Inlägg av Jerrark » 24 juli 2025, 15:58

Yngwe skrev:
24 juli 2025, 15:34
Kanske kan man också föreställa sig

Med sikte på svenska och norska turister skyltar ett cypriotiskt museum entren med en blond man under texten

ο άνθρωπος από την Υπερβορεία

Ramaskri?

Ursäkta grekiskan, Google Translate s översättning av "mannen från hyperborea"
Tror inte det skulle bli något ramaskri. Nordbor på Cypern är säkert mindre politiskt laddat än frågan om Islam i Europa.

Jerrark

Inlägg av Jerrark » 24 juli 2025, 16:02

Yngwe skrev:
24 juli 2025, 15:00
Om man påstår att en invandrartjej i Sverige tröja och plasthjälm med horn utgör ett försök till att skriva om vår historia, ja då är man nog aningen konspiratorisk... eller så har man bara inte förstått poängen...till de senare inkluderar jag en tidigare upplaga av mig själv...

Nu tycker jag bara det är ett ganska taffligt försök, men som gravt medelålders man var jag ju inte heller inom målgruppen, och jag inser att andra kan ha en helt annan åsikt...
Jag ser i den gamla tråden på Arkeologiforum att du var mer skeptisk då ;)
Bättre för vem? Ovan nämnda chef är ju inte intresserad av att beskriva någon sanning, det är viktigare för henna att plocka PK poäng, det är så hon fått sin stol och det är så hon behåller den, som så många andra!

FLUM!!!

Jerrark

Inlägg av Jerrark » 24 juli 2025, 16:16

Hittade en intressant artikel från 2019 om hur vikingatiden ibland används som en projektionsyta för politiska trender och diskussioner
Flera tunga arkeologer och forskare sågar nu SVT:s dokumentär om ”Den kvinnliga vikingakrigaren” som visas på SVT Play. ”Fria fantasier” där historien anpassas för metoo-eran, är några omdömen. Kvartals Ola Wong tar er med på en resa genom vikingarnas nutida öde, där det enda som verkar vara en evig sanning är att oavsett i vilken riktning politiken pekar så kan man alltid hitta på en viking som motiverar det.
Muhamed-vikingen och EU-vikingen är döda, länge leve Metoo-vikingen!
https://kvartal.se/artiklar/muhamed-vik ... -vikingen/

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 24 juli 2025, 16:48

Jerrark skrev:
24 juli 2025, 15:56
Både utställningen med Vik-Inga Muhammad och motståndet är väl delvis politiskt och är en del av en större debatt om invandring, integration och representation. I media har man ju t ex sett en viss överrepresentation vad gäller skildringar av islam i olika sammanhang. Att museer och andra institutioner hakar på sådana trender är kanske förståeligt, men ibland kan man tycka att resten av den mångfald som en gång fanns, och som också finns i dagens samhälle tenderar att glömmas bort. Och ofta verkar ju museerna och andra institutioner haka på trender som är aktuella i samhället i övrigt (särskilt i media). När muslimsk invandring är på tapeten skapar man Vik-Inga, när Ukraina är på tapeten har man konferenser om historiska kontakter med Ukraina och så vidare.

Man kan väl mycket gärna ha utställningar om Sveriges kontakter med den muslimska världen genom århundraden, men ibland känns det som om vissa saker skrivs besökarna på näsan.

Intressant vore ju också att veta vad barn och ungdomar med rötter i den muslimska världen egentligen tyckte om Vik-Inga Muhammed? Kände de sig mer inkluderade eller representerade?
Absolut, instämmer i det, men som jag skrev, (med begränsad erfarenhet från en mycket kort museikarriär :D )det är deras uppdrag. De är förmedlare av kunskap. Det är därför dom finns som komplement till arkiv o samlingar.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 24 juli 2025, 16:50

Jerrark skrev:
24 juli 2025, 16:02
Yngwe skrev:
24 juli 2025, 15:00
Om man påstår att en invandrartjej i Sverige tröja och plasthjälm med horn utgör ett försök till att skriva om vår historia, ja då är man nog aningen konspiratorisk... eller så har man bara inte förstått poängen...till de senare inkluderar jag en tidigare upplaga av mig själv...

Jag ser i den gamla tråden på Arkeologiforum att du var mer skeptisk då ;)
Bättre för vem? Ovan nämnda chef är ju inte intresserad av att beskriva någon sanning, det är viktigare för henna att plocka PK poäng, det är så hon fått sin stol och det är så hon behåller den, som så många andra!

FLUM!!!
Absolut, jag tänkte det var bäst att påtala det själv😀

Lite äldre och visare nu, och inser att flum kan vara ett nödvändigt verktyg.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 24 juli 2025, 16:53

Jerrark skrev:
24 juli 2025, 16:16
Hittade en intressant artikel från 2019 om hur vikingatiden ibland används som en projektionsyta för politiska trender och diskussioner
Flera tunga arkeologer och forskare sågar nu SVT:s dokumentär om ”Den kvinnliga vikingakrigaren” som visas på SVT Play. ”Fria fantasier” där historien anpassas för metoo-eran, är några omdömen. Kvartals Ola Wong tar er med på en resa genom vikingarnas nutida öde, där det enda som verkar vara en evig sanning är att oavsett i vilken riktning politiken pekar så kan man alltid hitta på en viking som motiverar det.
Muhamed-vikingen och EU-vikingen är döda, länge leve Metoo-vikingen!
https://kvartal.se/artiklar/muhamed-vik ... -vikingen/
Det det också visar är motviljan att ändra sig och ivern gå i försvar av det gamla som motbevisats. Argumenten mot krigarkvinnan är ju mångt mycket lösare än det för muslimer bland vikingar...

Skriv svar