Hej,
Jag har alltid varit intresserad av historia. Jag har mer en funktionell nyfikenhet så att säga, alltså vad man tror har hänt historiskt/forntid. Än intresse för själva hantverket.
Anledningen till att jag gjorde ett konto var för att jag vill ta del av vad de som kan mer än jag tycker och tänker om de skandinaviska jägarsamlarnas sista inkarnation så att säga. Särskilt i områdena Ångermanland, Jämtland, Härjedalen, Medelpad, Hälsingland, alltså där jordbruket var så svagt att vi kan tänka att de kunde fortleva, utan att trängas bort lika tidigt som de lär ha gjort i lappland. Jag började fundera på det här av någon anledning och konversera med AI motorer men de är så inställsamma och knasiga ibland och människor är bättre än maskiner.
När jag tittat på det här har jag sett att allt historiskt dna har förstörts i Sveriges inland på grund av den sura miljön i skogen i Sverige, mänskliga lämningar fräts helt enkelt bort och allt dna förstörs. Det finns helt enkelt noll förhistoriskt dna från norrland (alltså norr om Gävle). Jag antar att det här även gäller värend och västmanland och andra skogiga inlandsområden.
Så när man diskuterar det här finns extrema "fynd-jäv" så att säga. Att vissa försöker extrapolera fynd i Finland till att även gälla Sverige. Och andra låter gropkeramisk kultur representera även inlandet, trots att det saknas fynd från inlandet.
Nå, jag kanske är litet fixerad vid just den här frågan nu. När jag försökte söka på forumet om "fångstmarkskultur" innan jag var medlem så vägrade forumet göra sökningen för att det var för många bokstäver.
Hursomhelst, jag ska göra mitt bästa för att vara artig och belevad när jag läser här och om jag skriver någonting. Jag öppnar inte upp någon tråd ännu om min nuvarande funderingar, ville bara berätta varför jag faktiskt sökte rätt på ett arkeologiforum och skapade ett konto.
/Kakalam
Ny medlem användarnamn "Kakalam"
Re: Ny medlem användarnamn "Kakalam"
Välkommen Kakalam!
Det är ett mycket intressant ämne du fixerat dig vid, har själv funderat mycket kring norrländska bland ekonomier fast då kanske mest i lite senare tid
Det är ett mycket intressant ämne du fixerat dig vid, har själv funderat mycket kring norrländska bland ekonomier fast då kanske mest i lite senare tid
Re: Ny medlem användarnamn "Kakalam"
Tack!
Skulle gärna läsa om vårdträd också. Kanske är mer kulturhistoria och historia än arkeologi.
Läste en gång en väldigt tänkvärd artikel med en tolkning av vårdträd och koppling till den fornnordiska föreställningsvärlden med trädet i centrum och sedan mindre och mindre centralt tills den yttersta gärdesgården övergick i utgård.
Jag har alltid velat tro att svenska träd-namn som Ek och Bok är från när yngre söner behövde lämna gården på artonhundratalet så tog de sig sitt efternamn efter vårdträdet. Men oromantiskt nog så säger att att de var snickarlärlingar/träarbetare som bara fick ett slumpmässigt träslag som efternamn för att förmannen behövde kunna skilja dem åt.
Så jag har inte någon direkt vetskap annat än att jag tycker att de är fascinerande.
Jag tycker om levande traditioner som finns kvar i landskapet som kanske vårdträd då, eller ortsnamn, men också jakt (jag jagar inte själv men det är en utpräglad och tydlig levande tradition som i vissa jaktsätt kan gå tillbaka tusen år och mer rent specifikt).
Kanske inte ska gå in på en massa olika sakfrågor såhär i en introduktionstråd men tja.
Skulle gärna läsa om vårdträd också. Kanske är mer kulturhistoria och historia än arkeologi.
Läste en gång en väldigt tänkvärd artikel med en tolkning av vårdträd och koppling till den fornnordiska föreställningsvärlden med trädet i centrum och sedan mindre och mindre centralt tills den yttersta gärdesgården övergick i utgård.
Jag har alltid velat tro att svenska träd-namn som Ek och Bok är från när yngre söner behövde lämna gården på artonhundratalet så tog de sig sitt efternamn efter vårdträdet. Men oromantiskt nog så säger att att de var snickarlärlingar/träarbetare som bara fick ett slumpmässigt träslag som efternamn för att förmannen behövde kunna skilja dem åt.
Så jag har inte någon direkt vetskap annat än att jag tycker att de är fascinerande.
Jag tycker om levande traditioner som finns kvar i landskapet som kanske vårdträd då, eller ortsnamn, men också jakt (jag jagar inte själv men det är en utpräglad och tydlig levande tradition som i vissa jaktsätt kan gå tillbaka tusen år och mer rent specifikt).
Kanske inte ska gå in på en massa olika sakfrågor såhär i en introduktionstråd men tja.
Re: Ny medlem användarnamn "Kakalam"
Varmt välkommen Kakalam!
De flesta här på forumet brinner för någon/några specifika frågeställningar, så du passar in perfekt. Jag ser fram emot att lära mig mer om det du brinner för.
De flesta här på forumet brinner för någon/några specifika frågeställningar, så du passar in perfekt. Jag ser fram emot att lära mig mer om det du brinner för.