Instämmer, det är en jäkla skillnad på att vara oense och att vara osams.
Ja, det är klart att långhusen i Amazonas är annorlunda och finns i ett annat klimat. Ibland kan dock det vara ganska svalt och fuktigt under regnperioden, särskilt på natten. Kanske att jämföra med vissa dagar under en svensk sommar.Carl Thomas skrev:Jerrark,
Ett långhus i Amazonas står i ett helt annat klimat än vad långhus gjorde. Skillnaden är mycket stor. Elden var densamma eftersom eld alltid är eld.
Vi ville inte ha drag och bli kalla om ryggen - i Amazonas kan jag tänka mig att drag är positivt dagtid. Jag kan tänka mig att rök också var positivt mot mygg, flugor, spindlar och andra insekter i tak oxh väggar - vi ville hq så rökfritt som möjligt.
Jämförelsen haltar alltså betydligt...
Undersök gärna, jag är intresserad av skillnaderna.
Thomas
Lämpligt vore väl att de bodde i ett långhus en hel vinter. Dessutom borde de ju ha med någon som har tidigare erfarenhet av att bo i byggnader med öppen eld. Det skulle ju säkert ge en hel del intressant kunskap. Och dessutom bör de ju ta till vara på alla detaljer de kan få från arkeologiska utgrävningar.Carl Thomas skrev: Det negativa sättet att tolka är att de ansåg sug veta hur det fungerade så de behövde inte fråga någon om råd.
Eftersom vi inte har fakta så skall vi tolka det positivt tycker jag
Jag tycker att de sakta kom fram mot rätta principer för hur det fungerar - men de nådde inte ända fram på den korta tid de hade. De har all heder åt sina slutsatser efter försöket.
Thomas