Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
john
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 maj 2021, 10:43
Ort: Göteborg / Dragsmark

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av john » 29 november 2022, 18:37

Hej!

Nej, inte hört om Lane härad. Kan kolla lite extra på det. Använder dock bara fornsökskartan när jag tittar. Vore spännande med andra kartor också. Din länk fungerade tyvärr inte.

Ja, jo - visst, absolut. Fridhem är ett nutida namn såklart.. men delarna i det nutida namnet är uppbyggt av delar, delar som också är i sagorna.. - det är väl inget indicie i sig, men det talar inte heller emot.. Åren har ju gått också, så de har ändrats. Det hade kunnat krylla av helt andra slags namn.. vad vet jag.

Fridhem - Frid som o Frodmar (eller liknande) och hem som i Arheim. etc.. men sen blivit ett namn som används ofta (Fridhem)

Deduktig och induktiv metod av en teori såklart. .


Skoj om du hittar något mer!

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av AndreasOx » 29 november 2022, 20:16

Länken fungerar för mig.
Sök efter "Ortnamn Lane härad" så ska du hitta en länk där du kan ladda ner PDF på ca 40 Mb.
Det är inga kartor utan den vetenskapliga genomgången av samtliga ortnamn i Lane härad inkl. äldsta belägg och mycket annan info. Namnspekulationer måste alltid utgå från äldsta belägg.
Det moderna Fridhem betyder "lugn bostad". Om man ska spekulera om något annat måste äldre belägg finnas.

john
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 maj 2021, 10:43
Ort: Göteborg / Dragsmark

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av john » 29 november 2022, 20:43

Den "vetenskapliga" - ja det låter bra det : )

Utan karta kan man aldrig få en helhet och kontext. Och ska man bara gå på etymologi ( som ju kan uppdiktas o ändå kallas vetenskap ja då är det lätt man endast tittar på träden.. men det är ju skogen man vill få fram. (Allting handlar om utzoomning. Distans.. )

Myrkvidr till exempel. Eller Mörkmården.


Jag skulle vilja veta vad Bua hette förr.. vid Ris, nära Stensbacka på Bokenäset.
(á Danparstöðum á þeim bæ, er Árheimar heita) - om Bua är bæ / by/stad = Arheimar)
Exempel på hur man kan gå in och söka via din länk antar jag? Kanon i så fall


Jag återkommer snart med nya grejer som jag hittat.. håll ut!

(Ja, länken fungerade nu)

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Yngwe » 30 november 2022, 17:20

Jag ser något slags världsrekordsförsök i att hitta ljudlika ortsnamn att para ihop med sagorna....men jag saknar helt metodik och prövning och hållbar argumentation från dig John. Du lägger onekligen massa tid på detta, men resultatet blir ju omöjligt att förhålla sig till....

Vore det inte värt att prova att begränsa mängen ortsnamn i steg ett, och istället arbeta igenom dessa lite mer?

john
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 maj 2021, 10:43
Ort: Göteborg / Dragsmark

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av john » 30 november 2022, 19:58

Ni får gärna hjälpa till med allting. Jag behöver mycket hjälp. : )

Jag håller med om att det blev mycket text för inte så mkt - lite yvigt rentav vad gäller vissa namn, ortsnamn.
Försökte länka Hervorsagan och deras namn med Beowulf med de namn som de använder på samma trakt. Men jag tycker ändå att det är helt godkänt försök i det stora hela. Faktum är att det är väldigt fascinerande.

Det viktiga är också - var finns det ens en möjlighet för de här sagorna att existera. Vad finns det för landmassor, vilka platser är mer strategiska? Likaså och i kombination med havs och vatten strukturer..

Etymologin kommer i andra hand..

Jag gör det här mest i ett utifrånperspektiv. Tittar generellt. Hoppas kunna inspirera till att få andra att undersöka också. Och då även med etymologiska perspektiv, även om man givetvis inte bör börja i en sådan ände. Såsom man gjort när man uppdiktat hela Norden i princip med namn från sagorna och därefter gjort anspråk på att här o här började allt. Så att jag är inte någon etymolog här. Det är inte grejen i det här. Det hoppas jag ni förstår.

Men det är lite spännande att leta just här. Då det är så mycket som verkar stämma.

Om jag hade varit arkeolog eller marinarkeolog hade jag börjat direkt med undersökningar i dessa myrar för att se om saker finns bevarade. Här ligger säkert saker väl bevarade dessutom. Så att det är ju lite det som det handlar om. Att få arkeologer att börja med arkeologi. Men då måste man först berätta för dem var de ska leta.

john
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 maj 2021, 10:43
Ort: Göteborg / Dragsmark

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av john » 30 november 2022, 20:18

Namnet Markerna som Dalsland hette förr och som hade en del av sydvästra Värmland och som sedan Dragsmarks kloster hade som Administrativt område.

Vi tar det igen, och hämtar begrepp från wikipedia.. Anledningen är förstås att i sagan om Beowulf så talar man om gränslandet. Samt att man i Hervorsagan också talar om en skog, Myrkvidr som skulle skilja "Goterna" med "Hunnerna" Detta gränsland skulle med all sannolikhet kunna vara det som numera är lokaliserat till Lejdebergen om som i mångt och mycket delar Bokenäs i två delar. Här har vi också de högsta höjderna i trakten.


March (territory)

In medieval Europe, a march or mark was, in broad terms, any kind of borderland,[1] as opposed to a national "heartland". More specifically, a march was a border between realms or a neutral buffer zone under joint control of two states in which different laws might apply. In both of these senses, marches served a political purpose, such as providing warning of military incursions or regulating cross-border trade.

The word "march" derives ultimately from a Proto-Indo-European root *mereg-, meaning "edge, boundary". The root *mereg- produced Latin margo ("margin"), Old Irish mruig ("borderland"), Welsh bro ("region, border, valley") and Persian and Armenian marz ("borderland"). The Proto-Germanic *marko gave rise to the Old English word mearc and Frankish marka, as well as Old Norse mörk meaning "borderland, forest",[2] and derived from merki "boundary, sign",[2] denoting a borderland between two centres of power.

It seems that in Old English "mark" meant "boundary" or "sign of a boundary", and the meaning only later evolved to encompass "sign" in general, "impression" and "trace".

The Anglo-Saxon kingdom of Mercia took its name from West Saxon mearc "marches", which in this instance referred explicitly to the territory's position on the Anglo-Saxon frontier with the Romano-British to the west.

During the Frankish Carolingian Dynasty, usage of the word spread throughout Europe.

The name Denmark preserves the Old Norse cognates merki ("boundary") mörk ("wood", "forest") up to the present. Following the Anschluss, the Nazi German government revived the old name 'Ostmark' for Austria."


Någonting jag tycker är rätt häftigt ändå, är att författaren Tolkien ju tog från Beowulf och de andra sagorna. Han måste insett att de satt ihop och att de skildrade samma saker och eller samma slags saker. Och dessutom tagit namn som direkt just kan finnas på Bokenäset. Som om han hade en karta härifrån.

Han beskrev Rohan som "The kingdom of Rohan, also called the Mark, is primarily divided into two regions, the East-mark and the West-mark." (Apropå Markerna ovan)

The Rohirrim called their homeland the Riddermark, a modernization by Tolkien of Old English Riddena-mearc, meaning, according to the Index to The Lord of the Rings, "the border country of the knights"; also Éo-marc, the Horse-mark, or simply the Mark.[19] They call themselves the Éorlingas, the Sons of Éorl.

Eorlingas som i Jarl från de isländska sagorna.

Om man tittar på Lejdebergen en bit norr om Hjortekullen så kan man se Ridderås, vid Bergs vatten. Eller Hornberget på andra sidan Bergs vatten. (the Battle of the Hornburg)


Det här är givetvis inga bevis på något sätt - men det skildrar en gemensam bakgrund.. gemensamma nämnare på olika vis - möjligtvis - eller måste vara - för det finns inget annat.

- Och det är det jag har varit inne på tidigare när jag velat nämna namn från sagorna och applicerat på Bokenäs. . Vissa kan dock vara korrekta och helt konkreta.

Om vi bara kunde få en möjlighet att gräva ut och söka med detektorer..
Bilagor
Linguistic_Map_of_Middle-Earth.svg.png
Shire i Dragsmarks socken, Rohan vid Bokenäs och the Dale i underjorden.. ;)
Linguistic_Map_of_Middle-Earth.svg.png (73.88 KiB) Visad 1443 gånger
Edoras.jpg
Edoras - Eller är det Hleidargardur på Lejdebergen?: )
Edoras.jpg (13.23 KiB) Visad 1443 gånger
Senast redigerad av 3 john, redigerad totalt 30 gång.

john
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 maj 2021, 10:43
Ort: Göteborg / Dragsmark

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av john » 30 november 2022, 22:09

Här lite mer om detsamma.. Skall strax gå över till något annat och som också kopplas till nutida Bohuslän. Vikvärjarna, Varjagerna.. Som Harald Hårdråde var chef över i Miklagård. Men som successivt kom att gå över mer och mer till deras kusiner i England.. Ett Anglosaxiskt Väringagarde..


Denmark means "the march of the Danes".

In Norse, "mark" meant "borderlands" and "forest"; in present-day Norwegian and Swedish it has acquired the meaning "ground", while in Danish it has come to mean "field" or "grassland".

Markland was the Norse name of an area in North America discovered by Norwegian Vikings.

The forests surrounding Norwegian cities are called "Marka" – the marches. For example, the forests surrounding Oslo are called Nordmarka, Østmarka and Vestmarka – i.e. the northern, eastern and western marches.

In Norway, note also:

the Norwegian county Finnmark, "the borderlands (or, the forests) of the Sami" (known to the Norse as Finns)
Hedmark ("the borderlands of heath")
Telemark ("the borderlands of the Þela tribe"[8]).
In Finland:

Noormarkku (Swedish: Norrmark), a former municipality of Finland
Pomarkku (Swedish: Påmark), a municipality of Finland
Söörmarkku (Swedish: Södermark), a village in Noormarkku, Finland
Markku, an island in the archipelago of Finland.
In Värmland in Sweden, Nordmark Hundred was the frontier area near the border to Norway. Almost all of it is now a part of Årjäng Municipality. In the Middle Ages the area was called Nordmarkerna and was a part of Dalsland and not of Värmland.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Yngwe » 2 december 2022, 17:59

john skrev:
30 november 2022, 19:58
Ni får gärna hjälpa till med allting. Jag behöver mycket hjälp. : )

Jag håller med om att det blev mycket text för inte så mkt - lite yvigt rentav vad gäller vissa namn, ortsnamn.
Försökte länka Hervorsagan och deras namn med Beowulf med de namn som de använder på samma trakt. Men jag tycker ändå att det är helt godkänt försök i det stora hela. Faktum är att det är väldigt fascinerande.

Det viktiga är också - var finns det ens en möjlighet för de här sagorna att existera. Vad finns det för landmassor, vilka platser är mer strategiska? Likaså och i kombination med havs och vatten strukturer..

Etymologin kommer i andra hand..

Jag gör det här mest i ett utifrånperspektiv. Tittar generellt. Hoppas kunna inspirera till att få andra att undersöka också. Och då även med etymologiska perspektiv, även om man givetvis inte bör börja i en sådan ände. Såsom man gjort när man uppdiktat hela Norden i princip med namn från sagorna och därefter gjort anspråk på att här o här började allt. Så att jag är inte någon etymolog här. Det är inte grejen i det här. Det hoppas jag ni förstår.

Men det är lite spännande att leta just här. Då det är så mycket som verkar stämma.

Om jag hade varit arkeolog eller marinarkeolog hade jag börjat direkt med undersökningar i dessa myrar för att se om saker finns bevarade. Här ligger säkert saker väl bevarade dessutom. Så att det är ju lite det som det handlar om. Att få arkeologer att börja med arkeologi. Men då måste man först berätta för dem var de ska leta.
Godkänt försök... till vadå? Att hitta lika ortsnamn I ett visst område...det är ju inte historieforskning....lika lite som att sifferbingo är matematik!

john
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 maj 2021, 10:43
Ort: Göteborg / Dragsmark

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av john » 2 december 2022, 19:05

Nä, precis. Jag sa ju just det. Men ibland har man både induktiv och deduktiv metod ju.. o vad allt man har. För att revidera o utveckla och förstå mer. Det bygger ju på argument förstås i slutändan. Etymologi spelar en viss roll. Viktig roll. Men man har använt det allt för ofta inom Sveaskolan till exempel, till och med döpt om städer för att legitimera en utsaga. Teoriimpregnerad data, eller vad heter det..

Men nu hittade jag ju flera namn som stämmer. Så jag förstår inte vad är ute efter..

Vad bidrar du med)? Vem är du?

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Visi » 2 december 2022, 20:08

Icke-konstruktivt måhända men jag har svårt att se att du john skulle bidra med annat än sammelsurier och så sida upp och sida ner. Enda vägen ut är att göra betydligt kortare, klarare och strukturerade inlägg. Det borde finnas gott om mallar på nätet hur man kan gå tillväga.

Skriv svar