Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 29 maj 2017, 18:57

Inom Beowulfiana håller de flesta på Geatas=Götar. Inte minst i England.

Valdemar, jag har tittat igenom mina nio olika Beowulföversättningar och i varenda en är på rad 316 "faeder alwalda" översatt till "allsmäktige fadern" eller liknande. Dvs Gud. Hur låter hela din mening med Älvhärens härskare insatt? Ser att du använt Slades kommentar om ordet.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 30 maj 2017, 15:17

Läs Torsten Anderson och hans publikationer i ämnet. Det finns egentligen ingen annan som tagit sig an ämnet annars under senare år.
Argumentera sedan gärna för hur du vet bättre än professorn eller ange dina källor! :D
Det där är lågvatten. Vad jag kan läsa ut av "professorn" så ligger det i stort i linje med vad jag skriver.
Att ea/ee motsvaras av svenskans ö rimligast utifrån frekvenser historiskt. Det har jag hållit med om hela tiden SKilnaden är att han låter den språkliga tendensen (som inte är lagbunden) få ett högre värde än historiska källor. Det finns de facto många ord som glider mellan U/Y-ee och ea, vilket redan diskuterats i tidigare trådar. Man kan alltså inte 100% avfärda möjligheten att Geate kan stavas Jute på danska. Det är inte konstigare än att Wheel stavas Hjul eller Steer stavas styra osv Att det är vanligare att just språkvetare har en förkärlek för götatesen är alltså inte konstigt då de som regel är dåligt insatta i den historiska debatten. De saknar som regel insyn i att den officiella historieskrivningen med götar och svear är ifrågasatt och hur mycket som är cirkelargument.

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av BalticSea » 31 maj 2017, 07:14

Starkodder skrev:Inom Beowulfiana håller de flesta på Geatas=Götar. Inte minst i England.

Valdemar, jag har tittat igenom mina nio olika Beowulföversättningar och i varenda en är på rad 316 "faeder alwalda" översatt till "allsmäktige fadern" eller liknande. Dvs Gud. Hur låter hela din mening med Älvhärens härskare insatt? Ser att du använt Slades kommentar om ordet.
Hvilken Slade er der tale om? Der er mange henvisninger til en gud i digtet, uden at selve ordet står der.

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av BalticSea » 31 maj 2017, 07:17

BalticSea skrev:
Starkodder skrev:Inom Beowulfiana håller de flesta på Geatas=Götar. Inte minst i England.

Valdemar, jag har tittat igenom mina nio olika Beowulföversättningar och i varenda en är på rad 316 "faeder alwalda" översatt till "allsmäktige fadern" eller liknande. Dvs Gud. Hur låter hela din mening med Älvhärens härskare insatt? Ser att du använt Slades kommentar om ordet.
Hvilken Slade er der tale om? Der er mange henvisninger til en gud i digtet, uden at selve ordet står der.
Aha, det er ham med Heorot. :-)

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Bäckahästen » 1 juni 2017, 05:38

Starkodder skrev:Inom Beowulfiana håller de flesta på Geatas=Götar. Inte minst i England.

Valdemar, jag har tittat igenom mina nio olika Beowulföversättningar och i varenda en är på rad 316 "faeder alwalda" översatt till "allsmäktige fadern" eller liknande. Dvs Gud. Hur låter hela din mening med Älvhärens härskare insatt? Ser att du använt Slades kommentar om ordet.
I den översättning jag har står det också Fader allsvåldig. :D
Den vigdjärve visar dem vägen till hallen,
Modiga stridsmäns strålande boning -
tills själva de hitta. Den herrlige kämpen
Vänder sin stridshäst, tar strax till orda:
"Nu måste jag fara - må Fader allsvådlig
Hägna er huld och hålla er alla
vid hälsa på resan! Jag rider till sjön
att där hålla vakt emot vrånga män."

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av BalticSea » 1 juni 2017, 13:36

Digtet blev vel skrevet af en kristen?

930 God can always work wonder after wonder
940 through the Lord's power
945 the Old Measurer of Fate
955 may the All-Ruler you
967 when the Measurer of Fate did not wish it,
979 how him the glorious Measure of Fate
1056 except for them wise God that fate had prevented,
1609 when frost's bond the Father loosens
1716 though him mighty God with joys of strength
2330 ... the Ruler against ancient law eternal Lord had bitterly angered;
2647 Now is the day come that our liege-lord (what is that?)
2794 to the Lord of All
2795 to the Glory-King
2796 to the eternal Lord, which I look on here,
2858 the judgement of God would rule the deeds
3054 any man, unless God himself,

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 1 juni 2017, 13:57

Som jag förstått det så är tolkningen 'Allfader' övergiven då den byggde på ett läsfel(otydlig text). Så i nya översättningar kommer översättningen vara Älvahärens Härskare. Skall rota fram refenser för detta men borde hittas på nätet. Detta är som jag ser det en spännande pusselbit till Beowulfs hemvist. En koppling mot sagornas Alvhem är spännande.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Yngwe » 1 juni 2017, 14:49

Det är väl den gängse tolkningen, vilket ju visar att det inte är någon traderad historia i originalform, vilket ju reducerar källvärdet betydligt----

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av kalle_anka » 1 juni 2017, 19:41

En fågel viskade i mitt öra att det skall komma nya rön om detta i höst eller våren 2018, vet inte riktigt vad jag kan säga i dagsläget bara tyvärr så egentligen ett värdelöst inlägg jag kanske ska ta bort? :?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 1 juni 2017, 20:30

Syftande på vad?

Det kommer nya böcker om Beowulf hela tiden.

Skriv svar