Med båt till Skalunda?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Med båt till Skalunda?

Inlägg av Valdemar » 2 september 2021, 11:12

Hoppas att man orkar driva projektet vidare. Det är helt baserat på fristående arkeologer som gnetar på och tar hjälp från allmänheten. Jämför med Birka som stöttas från staten eller Uppåkra som fick stora privata donationer.( Rausing).

Nästa steg bör vara att hitta en hallbyggnad från Beowulfs tid ca 550-600 e kr tycker jag. På platsen lär med extremt stor sannolikhet ha stått en hall liknande den i Exempelvis Aska, Uppsala, Borre eller Järrestad.

Kanske kan man hitta någon av de bortodlade storhögar som kan ge mer information om platsens funktion och status över tid.

Tydligen har man kunnat komma in till Skalunda med båt ända in på 1800-talet och enligt ortsborna.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Med båt till Skalunda?

Inlägg av Yngwe » 2 september 2021, 11:52

Valdemar skrev:
2 september 2021, 11:12
....

Tydligen har man kunnat komma in till Skalunda med båt ända in på 1800-talet och enligt ortsborna.
Fast varför fortsätter du sprida den myten, även om vi båda vet vet att den är felaktig?

Som tidigare nämnt, jag tvivlar inte alls på att ortborna sagt så, men vi kan ju enkelt se att så inte kan ha varit fallet, Skalunda med omgivningar ligger för högt över Vänerns yta och inga vattendrag av betydelse når eller kan ha nått Skalunda på ett farbart vis

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Med båt till Skalunda?

Inlägg av Valdemar » 2 september 2021, 14:31

Yngwe

Går inte att fundera två sekunder innan du kröker ur dig saker?

Från Främmstadviken går två åar in mot Skalunda. Givetvis är sannolikheten stor att en eller båda kunnat användas för att med båt ta sig upp mot Skalunda.

Åarna gick naturligtvis inte fram till kyrkan, men kan ha nått rätt långt upp mot åsen.

Att påstå något annat är oärligt och fel naturligtvis.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Med båt till Skalunda?

Inlägg av Yngwe » 2 september 2021, 15:46

Två blåa streck på kartan betyder inte att man kunnat åka båt där. Det du kallar åar är två bäckar/diken som dessutom faller närmare 10 m den sista halvkilometern mot Vänern.

Du har hört en skröna, det köper jag, men att in absurdum påstå att det är sant är helt obegripligt? Hur dumt det än verkar så vill du ändå påstå att man nog kunnat ro 2 km uppför 20 - 25 höjdmeter i en bäck som har ett löjligt litet avrinningsområde. Får det inte vara någon måtta på det? Måste man inte någon gång ibland ändå acceptera verkligheten när man har den mitt framför näsan?

Det här är den ena ån, den som börjar någorlunda nära Skalunda
Skalunda vattenled.PNG
Skalunda vattenled.PNG (2.08 MiB) Visad 7726 gånger

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Med båt till Skalunda?

Inlägg av Valdemar » 2 september 2021, 16:04

Yngwe

Eftersom du verkar ha gott om tid. Höjdskillnaden mellan åsen och Vänern är naturligtvis helt irrelevant här. Man har naturligtvis gått ner från den höga åsen, ner på slätten till ån. Där avverkar du några höjdmeter. Ett skepp på 500-talet behövde kanske ett djup på 1 meter och en bredd på 3 meter för att kunna dras fram på ån. Vill du verkligen undersöka skall du utgå från höjdskillnaden på slätten nedanför åsen och Vänern. Sen skall du faktiskt fråga dem som bor där hur åarna sett ut förr i tiden eller när det är mycket nederbörd.

Du fattar mycket väl att man kan ta sig upp en bra bit via nån av de åar som finns på platsen för 1500 år sedan.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Med båt till Skalunda?

Inlägg av Yngwe » 2 september 2021, 16:33

Jag har studerat åar som färdmedel i snart 20 år, och vet att dina siffror är helt fel. Du klarar dig med mycket mindre än en meter i djup. Men du behöver mer än 3 meter för att ro, du får inte plats med årorna helt enkelt. Paddla eller staka får det bli om det är så smalt.

Om du också hade läst vad jag skrev så hade du besparat dig en del tid.
två bäckar/diken som dessutom faller närmare 10 m den sista halvkilometern mot Vänern.
Det är med andra ord den sträckan du ser på bilden som faller så mycket.

Givetvis har det gått att släpa upp en båt till Skalunda i diket, men det är förmodligen mycket enklare att släpa den på åkern. Det är liksom inte poängen för det går att släpa en båt nästan var som helst om man vinner något på det. Man kan alltså komma till Skalunda med en båt, men det går banne mig inte att komma med båt till Skalunda.

Det är förmodligen en 1800-tals skröna inspirerad av vikinga-vurm som du hört.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Med båt till Skalunda?

Inlägg av Yngwe » 2 september 2021, 16:43

Min karta på LM erbjuder för övrigt fina verktyg, bla kan man få fram en höjdprofil efter en mätt sträcka

Så här ser den ut för Skalunda-bäcken.
Skalunnda fallprofil.PNG
Skalunnda fallprofil.PNG (311.46 KiB) Visad 7776 gånger

nissan
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 september 2016, 19:31

Re: Med båt till Skalunda?

Inlägg av nissan » 2 september 2021, 17:25

För intresserade bifogas nedan en strandnivåkarta för 1500 år sedan (ca år 500 mao)
(Ifrån SGU)
Bilagor
skalunda-strandnivå.PNG
skalunda-strandnivå.PNG (190.27 KiB) Visad 7772 gånger

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Med båt till Skalunda?

Inlägg av Valdemar » 2 september 2021, 23:08

Självklart pratar vi inte om att ro i små åar!!! Man har dragit båtarna, precis som Viksbåten är ett bevis för. Har själv studerat frågan sedan mitten av 1990-talet om det nu spelar någon roll..

Vi vet att man tog sig ner i floderna i Ryssland, förbi forsar och fall. Man tog sig förbi fallen i Trollhättan. Men kunde inte ta sig upp i ån vid Skalunda. LÄGG AV!

http://sjuhundraleden.se/?page_id=24

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Med båt till Skalunda?

Inlägg av Yngwe » 3 september 2021, 00:54

Det finns ingen å i Skalunda Valdemar, utan en pytteliten bäck, som dessutom lutar markant. Varför i hela hvetet skulle nån släpa en båt i den bäcken?

Det är bara löjligt att fortsätta hävda att man kunde nå Skalunda med båt. Precis som varenda plats i landet så kan man till fots släpa eller bära en båt dit, men man kan inte åka båt dit, lika lite som man kan åka båt i trollhättefallen.

Du gör precis som vanligt, du upprepar saker in absurdum oavsett hur motbevisa du blir, och jag sätter en tia på att du ganska snart igen kommer påstå att man kan nå Skalunda med båt. Du lär dig liksom inte eftersom du redan bestämt dig. Ta en kanot och paddla upp för Skalunda älven vet ja. Det klarar du nog. Ser fram mot filmen!

Skriv svar