Sveaskolan lever

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av Leif » 10 maj 2016, 07:44

Tycker också att Valdemar gav ett bra svar.

Sedan är det ju så med makt att det är något som skiftar över tid. Vi har få/inga maktcentra som håller i tusentals år. En annan aspekt är att maktcentra varierar beroende på vilken nivå man kikar på. Skalar man ut och kikar på svealand och götaland år 1000 så får man en annan bild än om man zoomar in och kikar på skaraborgsområdet. Många "bygdeforskare", för det är så man får definiera flertalet av de som stämplas västgötaskolan, väljer att kika lokalt snarare än överregionalt. Och då får man helt enkelt andra svar.

Nu är det väldigt få tidighistoriker/arkeologer som har förmågan att teckna en god övergripande bild. De allra flesta har lokala intressen (darlings) som de inte förmår komma förbi. Detta fenomen var något vi tangerade när vi diskuterade den kommande boken om skånsk äldre historia.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av Leif » 10 maj 2016, 07:46

För övrigt blev jag efter min allra första offentliga föreläsning i princip utskälld av ett par västgötaskolastiker som tyckte att jag tog upp deras tid och var irrelevant när jag redogjorde för en arkeologisk undersöking ur ett:
"Första gången som yrkesverksam arkeologperspektiv"
De hade förväntat sig något helt annat.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av Opager » 11 september 2016, 17:16

Här kan man få en bild av kunskapsläget om järnåldern från 1985. Det är tredje delen av Bo G Eriksons serie "Sagan om Sverige".

Den ger en ganska balanserad bild av fynd från olika delar av landet. Gårdlösa är med liksom Skedemosse, Övriga Öland, Västergötland och Gotland. Men sedan kommer det in en riksbildningsdel med mycket lösa antaganden men som kanske var en sanning 1985?

http://tinyurl.com/j6ah32z

Edit: Rekonstruktionen av templet var förvånansvärt realistisk, förutom guldkedjan.

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av Yngwe » 12 september 2016, 14:42

Kul sen att följa upp med Arns rike - Striden om Svearikets vagga av Guillou, ungefr 20 år senare. Det finns då fortfarande ett behov av att reda ut saker och ting för allmänheten....

Skriv svar