Sveaskolan lever

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Sveaskolan lever

Inlägg av Opager » 4 maj 2016, 22:19

Ett Youtube-klipp om Uppsalas betydelse under Järnåldern från en ung talang. "Viktigaste Järnåldersplatsen i hela Skandinavien".

Den gamla skolan från 1800-talet hittar nya talanger:

http://tinyurl.com/zpjal7p

Opager

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av Starkodder » 5 maj 2016, 11:09

Ja, bra att det retar nån. ;) Tycks vara en enda som dislikat videon hittills. Men roliga kommentarer till klippet.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av MrB » 5 maj 2016, 13:22

Sveaskolan, hur definiera detta?

Första belägg?

Är begreppet myntat i samband med att man grundar den så kallade västgötaskolan eller någon annan skola?

Personligen, ser jag sveaskolan som betydligt mer rumsren och vetenskaplig än västgötaskolan, men smaken är ju som baken. :)

Västgötaskolan har gjort mycket skada som jag ser det. Bäst hade varit om man fokuserat på Västergötlands egna storhet genom källor och fynd och inte som det nu ofta blev och fortfarande ofta blir försöka utnyttja andra regioners historiska källor och fynd och göra om dessa till de sina.

Dessutom, finns det alltför många pseudovetenskapliga drag som inte går att helt separera från västgötaskolan (Dag Stålsjös "dokumentärer" om slagrutor t.ex., makarna Hamiltons försök att hitta Beowulfshögen med hjälp av pendlar, Verner Lindholms Atlantistankar).

En viss koppling till en osund nationalism finns/fanns också.
Brunfärgade lantisar med ett överdrivet förakt för det globala, urbana, akademiska kanske?

Varför förminska betydelsen av ett område bara för att upphöja det egna områdets storhet?
Västergötland har en egen storslagen historia. Många mycket fina fynd också. Varför inte fokusera mest på detta? Stå på egna ben. Låt storebror/lillebror i norr få ha sina saker ifred. :)

Annars, instämmer jag med videogöraren i huvuddrag. För att förstå Sveriges tillkomst bör man nog i ett ganska tidigt kapitel verkligen försöka förstå vad Uppsala (Gamla Uppsala) verkligen var. Om man lägger ett Sverigepussel med landskapsbitar och bara får välja en bit att lägga och där denna bit måste sägas representera Sverige så mycket som möjligt både historisk och nutida. Kan man välja en annan bit än just Uppland då? Men visst för att verkligen få fram en bredare och djupare bild bör man ju lägga dit fler bitar. Personligen skulle jag välja Västergötland, Östergötland, Södermanland och Västmanland-bitarna efter Upplandsbiten. :)

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av Yngwe » 5 maj 2016, 16:16

Jag skulle vilja påstå att Västgötaskolan varit oerhört nyttig, även om de paradoxalt nog gjorde precis samma fel som sveaskolan. Det dom ändå lyckades med var att påvisa att det finns en hel del gamla sanningar som inte är sanna. Det gick inte längre riktigt lika lätt att få sina tankar etablerade med hjälp av instämmande humningar från de rätta kollegorna. Även om det fortfarande är allt för lätt....

Och sen visade det ju sig faktiskt att i stora drag hade faktiskt västgötaskolan rätt. En hel del historia fick faktiskt skrivas om, och skrivs om fortfarande. Och kanske kan man göra det så enkelt för sig att man definierar sveaskolan som motståndet mot detta. De som vill behålla bilden av gamla Uppsala som alla svears urhem :D

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av Opager » 5 maj 2016, 19:48

Den stora Uppsala pusselbiten riskerar att falla i sönder i bitar som inte passar ihop under Järnåldern arkeologiskt:

-Helgö
-Birka
-Uppsala
-Sigtuna
-Tuna/Anundshög
-Valsgärde
-Vendel

Jag har inte läst någon vettig förklaring hur dessa platser uppgång och nedgång hänger ihop i Mälardalen.

Sveaskolan brukar börja med Uppsala och vara betydligt mer diffusa om vad som har hänt i närområdet.

Varför måste Sveriges historia börjat inom Sverige?

Opager

sweon
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 april 2015, 19:57

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av sweon » 7 maj 2016, 21:08

Det är väl götalandshypotesen som är dominerande idag? Den har ju sina rötter i just västgötaskolan.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av Ättelägg » 9 maj 2016, 13:36

Folk här brukar gilla att definiera, definiera gärna Sveaskolan.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av Valdemar » 9 maj 2016, 14:32

För att nämna ett par personer som nu verkar inom Sveaskolan föreslår jag läsning av Lars Gahrn och Mats G Larsson (eller http://www.tacitus.nu/) . För att sammanfatta snabbt och enkelt (som jag tolkat det)

- Sverige är urgammalt och går tillbalka till tidig vikingatid och kanske ännu längre
- Maktcentrum är Mälardalen och Uppsala
- Denna region har haft en särställning under många århundraden (ex. 500 e kr och framåt)
- Eventuella bevis för dominans inom nuvarande Sverige från Götalandskapen under förhistorien, avfärdas kategoriskt och när det finns källor (som Adam) så anses dessa mycket osäkra.
- Beviskraven är de motsatta när den egna teorin skall stärkas. Exempelvis indikeras ett gammalt ursprung i Uppsala Öd, orter som - Rink ses som maktpunkter i ett Sveavälde (Larsson) osv.

Någon Västgötaskola inom akademin har egentligen aldrig funnits.

När det gäller riksbildningen i Sverige bör man nog i stället föra in den Danska Skolan. Här utgår man från att Danmark har haft den helt ledande rollen i Skandinavien under förhistorien. Denna skola menar att exempelvis Skötkonung var en dansk lydkonung, Sigtuna en dansk ort och att Västergötland tillhört Danmark under vikingatiden. Denna skola utgår mer från arkeologi, ortsnamn mm, i stället för från sagomaterialet.
Representanter för denna skola är exempelvis Sawyer och Löfving.

Jag ser båda skolorna som förlegade och nationalistiskt färgade. Danska skolan har rätt i att Västergötland är mer Danskt än Mälardalskt rent arkeologiskt och ortnamnsmässigt. Detta är dock naturligt då man ligger intill varandra. Det finns dock inga källor som stödjer dessa idéer förutom att Bohuslän lär ha tillhört Danmark vid en tidpunkt på 800-talet.

Lika lite har Sveaskolan på fötterna med avseende på eventuell makt över Västra Sverige. Här är "bevisen" helt sagobaserade.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av Carl Thomas » 9 maj 2016, 15:46

Kanske är det dags att ersätta benämningen "skolor" med hypoteser, sveahypotesen, Uppsalahypotesen och Västgötahypotesen :)

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sveaskolan lever

Inlägg av Yngwe » 9 maj 2016, 16:24

Tycker nog du definierar riktigt bra där Valdemar.

Skriv svar