Eld, ved och vedåtgång

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 5 maj 2015, 13:07

Eld har människan använt under hundratusentals år, från eldar på marken utomhus till dagens moderna braskaminer och vedpannor. Från att bara kunna tillgodogöra sig 5 % av vedens lagrade energi (strålningsvärmen) till att idag kunna tillgodogöra sig 95% av vedens energi.

Eld för att få värme i bostaden har bestämt våra bostäders arkitektur - och gör det även i viss mån även idag. Värmer man sin bostad genom att elda behövs skorsten, rökgångar, tilluft och en eller flera eldstäder. I princip bestäms bostadens planlösning av detta. Idag har vi även andra värmekällor som värmer våra bostäder, t.ex. Fjärrvärme. Dagens element under våra fönster motsvarar en öppen eld som brinner i en eldstad på golvet.

Vedtråden på Arkeologiforum var lång. Tråden om hur mycket ved som förbrukades i Birka vintertid var också lång. Åsikterna var många om hur mycket ved som förbrukades under ett år.

I denna tråd kan vi diskutera eld, ved, vedåtgång.

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Bäckahästen » 16 maj 2015, 07:29

Hur fungerar eldningen i de hus under forntiden då de även hade sina kreatur i samma byggnad. Enligt de hypoteser jag har läst så skulle det då gå åt mindre ved eftersom djuren ger ifrån sig värme. Stämmer detta?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 16 maj 2015, 13:19

Jag har aldrig delat bostad med boskap så jag saknar erfarenhet. Jag vet att människor inte avger speciellt mycket värme. Jag vill minnas att det behövs 90 människor i ett rum för att motsvara en eld i en eldstad på golvet.

Boskap avger mer värme än människor - men kag tror mer på att man tog in boskap i bostaden för att boskapen skulle få värme än att boskap skulle värma bostaden.

Orsaken till att jag tror detta är att man måste elda för att få värme. Nör man eldar skapar man undertryck i bostaden genom att 500 kubikmeter luft dras ut ur bostaden med röken ( och värmen från elden). Luften i bostaden byts alltså ut snabbt mot kall luft utifrån. Därmed försvinner alltså all varm luft i bostaden.

Att boskap värmer människors bostad tror jag kommer från bristande kunskap om hur öppen eld i en eldstad fungerar praktiskt.

Boskap uträttar sina behov även inomhus. Det innebär framför allt att luften inomhus blir fuktig. Fukten kondenseras på kalla ytor och avges sörifrån sakta vilket innebär att luftfuktigheten blir högre än normalt. Fuktig luft innebär att man börjar frysa snabbare, alltså vid temperaturer sär man knte fryser om luften är torr. Jämför kustklimat vid inlandsklimat.

Om luftfuktigheten blir för hög kondenseras fukten även i taket och börjar sedan droppa ned på de som finns i bostaden. Inte kul...

Blir luftfuktigheten ännu höge binds rökparticklarna till vattenmolekylerna och det börjar så "regna" svart vatten i bostaden...inte heller kul... Dessutom blir bostaden rökigare eftersom röken blir fuktig och all rök orkar inte ut genom rököppningen. (Detta kan uppstå när man kokar vatten över öppen eld oxh inte har lock på grytan).

Jag tror alltså att det är en myt att man delade bostaden med boskap för att få värme vintertid.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Yngwe » 16 maj 2015, 14:20

Nä jag tror inte heller djurens värmande effekt var sådär jättestor. Ska man dra nytta av den ska man nog vara mitt ibland djuren, som ska stå trångt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 16 maj 2015, 15:59

Efter lite sökande på nätet kom jag fram till att en mjölkande ko avger ca 500 w värme á 34 grader som högsta temperatur.

Man definierade en sådan ko som " 1 värmeproducerande enhet". Övriga djur fick ett värmeindex utifrån detta.
Häst, 1,3
Get, 0,5
Höna, 0,05

Människor avger ca 30 w som fullvuxna = 33 fullvuna människor avger 1000w.

Min braskamin avger 7000 w. Skulle den ersättas med människor måste 233 människor flytta in hos mig. Jag föredrar klart braskaminen...

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Bäckahästen » 4 juni 2015, 06:28

Så rent teoretiskt så skulle 14 mjölkande kor kunna ersätta din braskamin?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 4 juni 2015, 15:23

Inte riktigt.... Ved med 20 % fuktighet håller en temperatur på ca 8-900 grader och värmer alltså sin omgivning med sin avgivna värme. Elden avger alltså ca 25 ggr mer värme temperaturmässigt än kor.

Är vedens fuktighet lägre än 20 % blir eldens temperatur högre.

Hur elden värmer ett rum bestäms även av yttertemperaturen. Elden värmer luft. Varm luft stiger uppåt tillsammans med röken och ett undertryck skapas i rummet. Detta medför att kall luft utifrån dras in i rummet. En normalstor eld förflyttar ca 500 kubikmeter luftburen ur rummet per timme - och motsvarande mängd kalluft förs in utifrån.

Kor värmer luften till max 34 grader och luften rör sig uppåt sakta i jämförelse med en eld. Kor avger även fuktighet och denna fuktighet måste föras ut ur rummet tillsammans med delar av värmen. Det finns naturligtvis en balans i antalet kor, rummets volym och utgående antal kubikmeter varm luft sommlämnats rummet - men där saknar jag erfarenhet...

Själv föredrar jag absolut min braskamin i vardagsrummet framför att dela vardagsrummet med 14 mjölkande kor.

Thomas
Historia är färskvara.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Opager » 4 juni 2015, 22:28

Kan täljsten vara en pusselbit?

http://www.arkeologigamlauppsala.se/Sv/ ... jsten.aspx

Jag tror att det skall ha funnits omfattande import från Norge under Järnåldern. Låt mig återkomma med källa. Tror att det är "Danmarks Oldtid"

Opager

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 4 juni 2015, 23:33

Pusselbit till vad?

Täljsten finns i Finland, Norge och Sverige ( på Brattön i Bohuslän finns grön täljsten).

Jag har bl.a. en täljstensspis i mitt kök. Den väger 800 kilo.

Om du tänker att man använde täljsten för att hålla värme i sina hus - så finns inga fynd på detta förrän i npgra få fall under medeltid - och då användes täljstenen som prydnad i öppna spisar.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Leif » 5 juni 2015, 09:33

Jag känner inte till speciellt många fynd av täljsten i järnåldersboplatskontexter i södra Sverige. Detta trots täljstensförekomst och -brott inom mitt arbetsområde. Och de fynd som gjorts har snarare med hantverk att göra än värme.

Personligen tycker jag att vi har lite dåligt med belägg för systematisk vinetstallning. Jag menar i min forskning att vi snarare har ett system där djur kanske togs in över natten eller hölls i fållor för att man lätt skulle kunna ta hand om gödslet, men någon generell tendens med permanent uppstallning över vintern kan vi inte argumentera för. Endast undantagsvis hölls djur uppstallade, och då rörde det sig sannolikt om värdefullare eller svagare djur. Vinterfoder togs givetvis om hand men det var ett kompletterande foder. Huvuddelen av fodret fick djuren sparka fram sjäva genom snön så länge den inte blev för djup eller det blev kraftig skare. Ergo, djur som värmekälla inne menar jag är en överskattad företeelse.

Ergo: vi kommer inte runt eldning som primär värmekälla.

Kuriosa: Eyrbryggarnas saga illustrerar hur jobbigt det blir på en gård när zombiesarna kommer in i husen och sätter sig så nära elden att den dör. Och upprepar detta varje gång man försöker tända en eld.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar