Eld, ved och vedåtgång

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2015, 10:37

Carl Thomas skrev:Yngwe, jag fryser mer i början på vintern än i slutet på vintern - och det gör du också, eller hur?

Vi vänjer oss alltså vid kyla - till viss del. Det ingår i att vara människa, vi anpassar oss. vi finns på både kalla och varma platser över hela jorden. Troligen sitter det ökenmänniskor någonstans och pustar i värmen och säger att deras förfäder tålde mycket varmare klimat än detta... :)

När man bor ute i naturen anpassar man sig till naturen, gör man inte det klarar man inte att leva där. Man lever av naturen, eldar det material som finns, äter det som finns, osv. Man kan inte gömma sig. Är det kallt anpassar man sig efter det med mer kläder, eldar lite mer, är utomhus mindre tid - och äter det man samlade på sig när det var varmare ute. Man visste ju att vintern skulle komma som vanligt. Så har vi alltid levt - och vi lever så än idag. För visst är du ute mer på sommaren än på vintern?

Vi bor i ett av världens skogstätaste länder och halva vårt land är faktiskt Taiga, alltså, vi lever delvis i ett arktiskt klimat - eller på gränsen till det. vi har bott här lång tid - och anpassat oss till klimatet. Samtidigt flyttar folk från varmare klimat hit - oxh jag har inte hört att någon har frusit ihjäl här i sitt normala liv.

Angående spädbarn så har de många saker för sig som växer bort när de blir vuxna. De behöver alla fördelar som finns för att överleva.

Brunt fett är, om jag minns rätt, det skadliga fett som lagras i kroppen - och som vi förbränner när vi behöver mer energi, t.ex. Nör kroppen behöver mer värme. Det är alltså kngen tillfällighet att vikingar åt mycket fläsk - eller att Inuiter åt mycket späck. Det ör ett sätt att bygga upp ett lager av fett som man behöver till vintern... Våra fördäder tålde alltså inte kyla böttre än vi - men de levde ett annat liv och de förstod orsak och verkan och åt rätt mat.

Thomas
Farmor är född i Harads, så jag frys int! :D

Det är ju som du säger en vanesak. Men den moderna människan blir hela tiden uppvärmd i behagligt inomhusklimat runt 20 grader, och på det 40-gradiga duschar närmast varje dag! Vårt system för uppvärmning är alltså mer eller mindre i vila större delen av dygnet. Våra kroppar är nog genetiskt lika med förfädernas, men olika funktioner i kroppen är olika aktiva. Vi är säkerligen mer lättfrusna av oss idag.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2015, 10:38

Opager skrev:Med köldtålighet tänker jag på att man inte förväntade sig 20 grader varm inomhus utan klarade kanske 10 graders värme men anpassade sig med kläder och skinnfällar, Det var kanske viktigare att stänga ute fukten och vinden än att elda husen varma till de temperaturer vi har idag?

Bara en gissning från min sida.

Opager
Det tror jag också!

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 9 juni 2015, 14:30

Vi är gentiskt kopior av våra förfäder, där verkar vi vara rörande överens.

Konsekvensen av det är att våra fördäder frös på samma sätt som vi fryser och vid samma temperaturer om vi, och de, stod nakna bredvid varandra ute i kylan.

Vad som skiljer oss åt är alltså födan, den mentala inställningen samt hur vi klär oss.

Skall vi diskutera köldtålighet mer föreslår jag en ny tråd med detta ämne :)

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 9 juni 2015, 16:11

Opager, när man eldar med öppen eld så är den enda möjligheten att få värme strålningsvärmen från elden. Den värmen är 5% av vedens lagrade energi.

Det är en omöjlighet att uppnå det vi kallar för rumstemperatur när man eldar med en öppen eld. Om elden brinner i en eldstad på golvet eller i en öppenspis spelar ingen roll. En normalstor eld för ut 500 kubikmeter luft ut ur rummet tillsammans med röken - detta skapar ett undertryck i rummet - som då drar in 500 kubikmeter kalluft utifrån eftersom lufttryck alltid jämnar ut sig.

Med andra ord, rumsluften byts ut mot luft utifrån. I en järnåldershall som var 100 kubikmeter stor byttes alltså rumsluften ut 5 ggr per timme.

Elden i eldstaden brann alltid dagtid. Under natten fanns glöd i eldstaden - och nösta morgon använde man denna glöd till att tända eld igen.

Man måste även lägga in en tidsaspekt på öppen eld i ett rum och eldens strålningsvärme. Strålningsvärmen torkar upp all fuktighet i rummets väggar och tak (under förutsättning att ingenting skuggar bort strålningsvärmen). Detta innebär även att väggar och tak kommer att magasinera en del värme ( med detta menar jag att + 1 grad = värme). Samtidgt dras kall luft in i rummet och kyler ned det den träffar. Det är det man upplever som drag.

Problemet med draget löser man genom att kanalisera draget, dvs man tar upp draghål i golvnivå. Detta gör man på platser dör folk inte sitter. I en kåta finns elden i kåtans mittpunkt på golvet. En dörr finns i kåtan. Från dörren fram rill eldstaden ligger två rejäla stockar, en på var sida. Innanför dessa stockar bredvid dörren, finns två draghål. Uteluften dras in där - och leds av stockarna fram till eldstaden. Stockarna hindrar draget att rinna ut över golvet där man sitter. Mitt emot dörren finns köket. Där förvarar man mat osv. Bakom köket finns också ett draghål som drar in kall luft över matvarorna vilket håller den kalla.

Till höger i kåtan bor mor närmast köket, och far bredvid henne. Barnen bor på andra sidan elden när de blivit lite större. Småbarn bor bredvid sin mamma. En torvkåta fungerar alltså utmärkt med mycket lite drag bakom de platser där folk sitter - och alla får sin del av strålningsvärmen. Ingen sitter i värmeskugga bakom någon annan.

Järnåldersfolkets bostäder fungerade på motsvarande sätt. Man kanaliserade bort draget från platser där man normalt satt. Använde man inte draghål som jag beskrev ovan styrde man in tilluften på annat sätt. Dock kanmman knte styra in tilluften direkt i eldstaden eftersom den då blir en ässja med hög värme och hög vedförbrukning - och därmed en högre luftomsättning.

Människan har suttit vid eldar i ca 1 miljon år. Under denna tid har människan lärt sig hur eldar fungerar med frånluft och tilluft - och hur man kan styra tilluften så att man inte sitter i drag.

Det är vi idag som inte har denna kunskap eftersom få av oss har levt med en öppen eld som enda värmekälla i våra bostäder. Vi tänker oss en jämn fin rumstemperatur - och försöker överföra detta till rum med en eldstad på golvet - vilket är en omöjlighet.

Om du ser på det som att du bor inne i en eldstad tillsammans med elden - och att allt du gör med elden påverkar dig direkt - då tänker du rätt.

Först när vi lärt oss att ge elden ett eget rum, separerat från det rum vi bodde i, kan vi börja tala om rumstemperatur. Detta inträffade när kakelugnen kom.

Först på 1850 talet började allmänheten i Sverige få kakelugnar och vedspisar i sina hus. Genom att stänga in elden i ett eget rum kunde man reglera både frånluft och tilluft. Detta innebar rent praktiskt att man fick ut mer av vedens lagrade energi, elden brann alltså mer långsamt samt värmde upp materialet runt eldstaden - som i sin tur värmde upp rumsluften i rummet utanför eldstaden. En kakelugn gav tillbaka ca 50- 60 % av vedens lagrade energi. Rent praktiskt halverades årsvedsförbruknkngen + att man kunde börja elda barrträdsved (som skvätter glöd) genom att elden var instängd. Fram tills dess eldades bara lövträdsved egtersom sådan ved inte skvätter glöd.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2015, 16:37

Carl Thomas skrev:Vi är gentiskt kopior av våra förfäder, där verkar vi vara rörande överens.

Konsekvensen av det är att våra fördäder frös på samma sätt som vi fryser och vid samma temperaturer om vi, och de, stod nakna bredvid varandra ute i kylan.

Vad som skiljer oss åt är alltså födan, den mentala inställningen samt hur vi klär oss.

Skall vi diskutera köldtålighet mer föreslår jag en ny tråd med detta ämne :)

Thomas

Njae, inte om kroppen genom långvarig exponering för kyla kan bli bättre på att generera värme. Då skulle vi som nyfödda ha samma förutsättningar, men genom vår uppväxt skilja oss allt mer åt där vikingen fryser mindre genom att äta sig varm.

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av dersa » 9 juni 2015, 17:02

För några år sedan såg jag ett tv-program om Grönland och det faktum att många av de invånare som fiskar på isen aldrig använder vantar. Enligt programmet så kan även barnen reglera värmen i händerna. När de reser till Danmark för några års studier så tappar de förmågan till att kontrollera värmen i händerna och behöver vantar när de återvänder. Om det hela stämmer vet jag inte men kanske har vi modern människor tappat en del kunskap och instinkter genom århundraden när vi har fått det bättre?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Bäckahästen » 9 juni 2015, 17:47

Det är viktigt att komma ihåg att olika människor skiljer sig åt. Alla människor är inte lika. I tex Himalaya och Anderna finns folk som tål den tunna luften på hög höjd bättre än andra.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 9 juni 2015, 18:39

Om man är varm runt nacken, handlederna och fotlederna, alltså på de platser på kroppen där stora blodådror ligger ganska ytligt - så håller man värmen mycket lång tid innan man börjar frysa - även om man är lättklädd, eller naken.

Vissa människor är alltid varma, bland andra jag. Mina händer är (var) alltid varma, jag använder i princip aldrig handskar - (men har börjat med det under det senaste året). Jag håller värme bra - men - när jag väl börjar frysa så fryser jag "in i skelettet". Att jag är varm är medfött - men också kunskap. Jag håller mig varm runt nacke, arm- och fotleder samt är klädd rätt för kyla - samt avslappad. Då håller man värmen bra. Börjar man frysa måste man få fart på blodomloppet. En kort språngmarsch är bra, då blir man varm igen.

Människor som lever i kalla klimat blir vana vid att leva med kyla. Det innebär att om du flyttar till ett kallt klimat blir du också van vid kyla. Som jag skrev ovan, du fryser mer i början av vintern än i slutet av vintern, du har alltså vant dig vid kylan.

Att inuiter skulle förlora en kroppsfunktion när de lämnar Arktis tror jag inte på. Det som beskrivs ör helt enkelt att de behöver vistas i kallt klimat ett tag för att vänja sig vid kallt klimat igen. Jag bodde i fjällen halvårsvis under 20 år. Den andra halvan bodde jag i ett modernt hus. Jag fick alltså anpassa mig regelbundet till olika klimat och sätt att leva under dessa år. I början kändes det lite märkligt, men det blev snabbt en rutin.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Leif » 10 juni 2015, 20:01

Bäckahästen skrev:Det är viktigt att komma ihåg att olika människor skiljer sig åt. Alla människor är inte lika. I tex Himalaya och Anderna finns folk som tål den tunna luften på hög höjd bättre än andra.
OT: tugga cocablad underlättar tydligen. Fick någon förklaring på det en gång och testade. Det kändes som det funkade.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Eld, ved och vedåtgång

Inlägg av Carl Thomas » 10 juni 2015, 22:49

Människan är anpassningsbar till alla klimat vi har på jorden där människor bor. Det är ingenting märkligt eftersom det är utmärkande för vår art. Flyttar en beduin till Arktis anpassar han sig till kylan men det tar några månader.

Detta är naturligtvis intressant att diskutera - men har inte speciellt mycket att göra med öppna eldar på golvet under järnåldern eller öppna spisar på medeltiden. Detta eftersom strålningsvärmen från en eld på golvet är likadan idag som den var förr.

Var man värmekänslig - eller köldtålig - satte man sig bara lite längre bort från elden...någon decimeter eller så...var man lite frusen satte man sig närmare. Ville man inte bli avkyld på ryggen tätade man mot drag bakom sig. Enkelt.

Tydligen är det svårt att ta till sig detta med strålningsvärmen och att det är det enda man kan använda sig av så länge man delar rum med elden.

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar