Pompejhus rekonstruerat dig 3d

500 f.Kr. - 1066
karlfredrik

Pompejhus rekonstruerat dig 3d

Inlägg av karlfredrik » 6 oktober 2016, 18:57

Snygg 3d-dig- rekonstruktion:
http://www.sci-news.com/archaeology/hou ... 04248.html
I framtiden kanske många förlorade städer kan rekonstruerat 3d digitalt, vi "vandrar runt" i Troja, Babylon, Alexandria, Königsberg, Uppåkra mf inklusive husbesök och träffa människor, katter och hundar mm.
Bland mina favoriter vore biblioteken i Alexandria och Pergamon.

Carl Thomas

Re: Pompejhus rekonstruerat dig 3d

Inlägg av Carl Thomas » 7 oktober 2016, 18:59

Hämta ett program som heter Ketchup på Googles hemsida, det ör gratis, lätt att lära sig hantera - och så kan du rita i 3D vad du vill - och sedan gå omkring i det. Filen i din länk tror jag är ritad i Sketchup Pro, alltså samma program, lite mer avancerat - men det måste du köpa, vanliga Sketxhup är ett gratisprogram - och man kommer långt med den versionen. Dessutom är det väldigt roligt att rita med det.

Jag byggde en länga på 12x6 meter. En hobbyverkstad på 6x6 m, en carport 4x6 m och en vedbod 2x6 m. Först byggde jag alltihop i Sketchup, regel för regel och planka för planka. Därmed kunde jag räkna ut virkesåtgången perfekt (jag hade mycket lite spill). Lärorikt och praktiskt.
Jag ritade in bänkar och arbetsplatser samt maskiner och studerade om det var praktiskt - och det var det.njag kunde gå in och titta mig omkring, mäta gångavstånd, höjder och allt jag behövde - och så byggde jag så som jag ritat - och det fungerade perfekt, jag har inte ändrat någonting. Alla misstag gjorde jag i Sketchup - inte när jag byggde.

För de aom skall bygga någonting rekommenderar jag detta 3D program varmt.

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar