“She had not only received intellectual training from her childhood but was marked by an extraordinary quickness to understand, control and manage men and affairs of government, of diplomatic intrigue and correspondence. Theophanu had the advantage of experience both the Byzantine and the Holy Roman Empire.”
Det stämmer inte att en chrysobull skulle vara mycket mindre än Curmsundisken som väger 25,23 gram. Det fanns nämligen exempel på chrysobull tillverkade av upp till 18 guldnomisma (motsvarande över 80 gram vilka givetvis var ytterst sällsynta).
Det stämmer inte heller att man inte använde sig av gjutning vid tillverkningen av bysantinska sigill. Det är bara att läsa Nicolas Oikonomides böcker om bysantinsk sigilltillverkning. Dessutom har familjen berättat att det funnits någon form av fästanordning på Curmsundisken. Det går såklart inte att fastställa när fästanordningen kom dit eftersom det inte längre finns några spår efter den utan här kan vi bara lita på familjens beskrivningar av den samt det faktum att ingen i släkten satt dit anordningen. Man vet dock att man tog bort den för att inte barnen skulle sticka sig. Denna beskrivning tyder snarare på en broschanordning och att den satts dit senare men det har funnits.
Det stämmer inte heller att inget annat bland familjens fynd har bysantinska influenser. Ett bysantinskt sigill i brons fanns bland fynden och det är inte bra om du inte blivit informerad om detta Sven R. Tyvärr har barnen lekt med sigillet i sandlådan när de var små så att det blivit nästintill omöjligt att läsa många av bokstäverna.
Det enda som syntes efter mycket funderande var:
I h S Ч
R I S T
A L
A
Då det bysantinska spåret tilltalar mig
+ I h S Ч S
X R I S T Ч S
b A S I L Є Ч
b A S I L Є
Inskriptionen betyder ”Jesus Christ, king of kings” och kan härröra både från John I Tzimiskes (969-976) och samregenterna Basil II & Constantine VIII (976-1025).
En kort och en väldigt lång regentperiod men utifrån igenkänningstecken, diameter (2,9 cm och 3,2 cm) och vikt (11,10-11,14 gram) kunde en sakkunnig lyckas fastställa tillverkningsperioden med en viss grad av sannolikhet:
"Lettering has similar style to the John I lettering, but the flan is too large to be John I and the weight is too high. Ornamentation is unclear and probably minimal. Early years of the reign is my guess. 980s?"
980-tal! Mitt i prick kändes det som.
Kan vi då inte hitta liknelser på Curmsundisken med bysantinska sigill? Jo, i massor. Det är bara att titta å det något mörbultade sigillet ovan och läsa Steffen Harpsøe artikel ”Haraldsguldet – en mystisk guldskive fra fortiden”, Siden Saxo No. 4 – 2015 sid 26:
”Ganske vist ligner Haraldsguldet ikke noget fra Östersjöområdet, Central- eller Vesteuropa i vikingetiden, men kigger man uden for dette område, så finder man eksempler på guldgenstande – monter og segl, der både er lettere konkave og har inskriptioner i vandrette linjer. Man skal blot kigge mod Byzans […]”
samt även min artikel på Academia https://www.academia.edu/29233 ... olden_Seal.
Dessvärre har jag inte hittat något på Curmsundisken som påminner om skandinaviskt hantverk. Jag skulle gärna ta del av något som tillnärmelsevis liknar Curmsundisken i skandinaviskt hantverk.
/Pontus