Ströja vid Norrköping

500 f.Kr. - 1066
Opager

Ströja vid Norrköping

Inlägg av Opager » 3 februari 2018, 23:00

Jag har inte haft tid att läsa igenom hela bloggmaterialet men ytterligare en boplats dyker upp med speciella fynd och en hall som tyder på rikedom.

https://tinyurl.com/y9exok3h

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Ströja vid Norrköping

Inlägg av Yngwe » 4 februari 2018, 02:17

Intressant med ortnamnet Ströja. Identiskt med den förmodade huvudplatsen på Visingsö....

Daler

Inlägg av Daler » 4 februari 2018, 03:27

Buvarande ortnamn på Ströj* enligt Kartsök:
Namn Län Kommun Namntyp Språk
Ströja Stockholms län Norrtälje Bebyggelse Svenska
Ströja Uppsala län Uppsala Bebyggelse Svenska
Ströja Uppsala län Uppsala Bebyggelse Svenska
Ströja Stockholms län Norrtälje Trakt Svenska
Ströja Östergötlands län Norrköping Trakt Svenska
Ströja Södermanlands län Gnesta Natur- och terrängnamn Svenska
Ströja Östergötlands län Norrköping Fornlämning Svenska
Ströja gamla tomt Östergötlands län Norrköping Fornlämning Svenska
Ströja naturreservat Stockholms län Norrtälje Natur- och terrängnamn Svenska
Ströja naturreservat Stockholms län Norrtälje Naturskydd Svenska
Ströjaborg Stockholms län Norrtälje Fornlämning Svenska
Ströjalund Uppsala län Uppsala Bebyggelse Svenska
Ströjan Stockholms län Stockholm Trakt Svenska
Ströjan Stockholms län Norrtälje Sjönamn Svenska

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 4 februari 2018, 13:24

Ja, får man nyfiket fråga sig vad detta ortnamn handlar om, och tämligen okunnigt? Är det en verbform av strö, som jag hittade någon referens om på nätet (inget kopplat till ortnamn) eller är det troligare det ålderdomliga pluralet likt Berga och Sanda (som slutar på -a)...

Mer paretetiskt verkar det inte ligga något Ströja alls i Attundaland, Fjärdundaland eller Västmanland, däremot fler en än förekomst i både Tiundaland och i Östergötland. Kanske rena tillfälligheter... (Eller kanske ligger det Ströja som ligger i Söderby-Karl i Attundaland, men det är i dess absolut NÖ del i så fall...)

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 4 februari 2018, 13:35

Soländaren skrev:Ja, får man nyfiket fråga sig vad detta ortnamn handlar om, och tämligen okunnigt? Är det en verbform av strö, som jag hittade någon referens om på nätet (inget kopplat till ortnamn) eller är det troligare det ålderdomliga pluralet likt Berga och Sanda (som slutar på -a)...

Mer paretetiskt verkar det inte ligga något Ströja alls i Attundaland, Fjärdundaland eller Västmanland, däremot fler en än förekomst i både Tiundaland och i Östergötland. Kanske rena tillfälligheter... (Eller kanske ligger det Ströja som ligger i Söderby-Karl i Attundaland, men det är i dess absolut NÖ del i så fall...)
-a betecknar många gånger bestämd form singularis, vilket förmodligen oftast är fallet just i Berga. Skulle gissa på det även i Ströja.

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 4 februari 2018, 13:52

Jasså, är det så... Jag känner mig lite osäker här, men det kanske skiljer sig i olika landsändar...

I Vikstrand (2013:76) pekar man just på det plurala ortnamn, där ortnamnet ofta baseras på ett terrängbetecknande grundord. Det kan handla osammansatta namn som Berga, Aska, Brunna, Sanda och Valla, skriver Vikstrand, eller sammansatta namn som Fröberga, Kalvshälla eller Lölunda. Men som synes gäller detta för Mälarlandskapen, inget mer än så.

Oavsett singularis eller pluralis, så är jag i alla fall nyfiken på grund ordet Ströj(a). Är det Strö, eller kommer det från något helt annat... :-)

Referens
Vikstrand, Per (2013). Järnålderns bebyggelsenamn: om bebyggelsenamnens uppkomst och ålder i Mälarlandskapen. Uppsala: Institutet för språk och folkminnen

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 4 februari 2018, 16:29

Ja jag vet att man gärna vill få det till plural, särskilt mälardalningarna som inte har detta singular-a levande i språket idag. Det har vi ju fortfarande här i Småland där koa på broa är 2 x singular. :D

Själv tror jag betydligt mer på att en bestämd plats som heter Fröberga faktiskt avser Frö-berget och inte Frö-bergen. Titta på Vika i Östhammar.... vid en vik, alltså direkt motsvarande Viken.

Möjligen kan jag tänka mig att det är en genitiv-form där a-et ersätter ett -s, Med det skulle det kunna avse Fröbergs.... Kanske naturligt förekommande i formen Fröbergs gård....

Lämpligt val förresten, det finns ett Ströby alldeles bredvid Upplands Fröberga.

Har aldrig sett någon vidare förklaring till vad Ströja skulle betyda...

Skriv svar