Bäjby/Bejby fornborg utanför Västerås

500 f.Kr. - 1066
utlokaliserad

Bäjby/Bejby fornborg utanför Västerås

Inlägg av utlokaliserad » 26 september 2019, 14:28

Hej! Jag har bosatt mig på landet mellan Västerås och Sala. På en löprunda sprang jag bokstavligen rakt på en fornborg i skogen. Den hade jag sett på kartan innan, men upplevelsen blev ändå väldigt stark. Andra fornborgar jag sett har varit ganska, i mina ögon, anspråkslösa och inte inbjudit till så mycket spekulerande och fantiserande. Denna är väldigt distinkt i sin utformning, välbevarad. Man kan till och med se vertikala kallmurade murar, inte bara stenrösen.

Det som förvånar mig är dess totala anonymitet. Finns det för många häftiga fornborgar (och för få arkeologer) för att man ska titta närmare på dem? För mig är denna ett klockrent turist- och utflyktsmål. Speciellt om det fanns en gedigen informationsskylt intill.

När jag googlar om fornborgar får jag intrycket av att vi inte intresserar oss så mycket för dem, och att vi svävar på målet angående vad de använts till. I mina ögon känns det som att det skulle gå att göra väldigt mycket om mer resurser till att forska kring dessa sköts till. Som att det är en 1500-2000 år gammal jättelik skattkista som vi inte vet hur vi ska öppna riktigt.

Hur ser det ut? Finns det intresse för att undersöka fornborgar, speciellt de som tycks ganska välbevarade och oexploaterade, idag? Görs det några sådana ansatser?

https://pub.raa.se/visa/objekt/lamning/ ... 1f5fbb4b8e

kylarvende

Re: Bäjby/Bejby fornborg utanför Västerås

Inlägg av kylarvende » 26 september 2019, 16:03

Signatur utlokaliserad!
Mkt bra initiativ. Jag har tidigare letat efter sådan info. ang fornborgar.

Bäckahästen

Re: Bäjby/Bejby fornborg utanför Västerås

Inlägg av Bäckahästen » 27 september 2019, 05:45

Det finns tyvärr inga pengar till arkeologi och historia. Pengarna går till annat idag. :cry:

Skriv svar