Källor angående Väringagardet.

500 f.Kr. - 1066
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Källor angående Väringagardet.

Inlägg av Carl Thomas » 17 oktober 2016, 19:31

Jag har hittat att Islänningar och Norrmän ingick i Väringagardet - samt nu även att Danskar tjänstgjorde där - men det tycks inte finnas en enda källa på att några Svenskar var med i Väringagardet.

I alla berättelser hävisas främst till Norrmän - och då speciellt Harald Hårdråde. I alla svenska skrifter om Väringagardet står det skrivet Nordmän eller Skandinaver, aldrig Svenskar eller liknande. Detta tyder också på att källor om Svenska deltagare faktiskt inte finns. Det förekommer även en del hänvisningar till runstenstexterna - men ingen specifik runsten nämns...

Jag har läst några hundra skrifter från 1800 talet och framåt samt gått igenom källregister osv - utan att hitta någonting. Svenskt deltagande i Väringagardet framstår tyvärr allt tydligare som en ren myt. Snällt formulerat.

Harald Hårråde tjänstgjorde i Väringagardet och kom tillbaka till Norge 1045. Han tjänstgjorde, som en av de första Skandinaverna, i Väringagardet.

Det som idag kallas för långkvistrunor började användas ca 1030. Vikingatiden slutade 1050. Dessa runor vill man nu kalla för "vikingatida Normalrunor". De användes alltså under de sista 20 åren av vikingatiden - samt 80 år under medeltid.


Ättelägg och Castor,
Kortkvistrunor användes under 800 talet och endast söder om en gräns mitt i Mälaren.
Äldre Långkvistrunor användes under 900 talet i samma område.
Yngre långkvistrunor användes norr om Mälaren mellan 1030 och 1130.
Detta är fakta - och mycket enkelt att kontrollera om man är intresserad av fakta om vår historia.
Det är så att säga hugget i sten.

Kortkvistrunor och äldre långkvistrunor användes alltså under hela vikingatiden fram till ca 980 då man slutade resa runstenar med dessa runrader söder om Mälaren.

Att notera är alltså att samtliga Upplands runstenar är betecknade som "vikingatida runstenar" - även de ca 1100 som är resta under Medeltden.

Det är dags att gilla läget. Vi har alla blivit förda bakom ljuset.

Thomas
Historia är färskvara.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Källor angående Väringagardet.

Inlägg av Kungsune » 18 oktober 2016, 10:53

Carl Thomas, skulle du kunna göra två kartor som visar dina runstensresonemang? Före och efter Olof Skötkonung ex. Tror det blir lättare att ta till sig informationen om man får en bra bild.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Källor angående Väringagardet.

Inlägg av Carl Thomas » 18 oktober 2016, 15:28

Kungsune,

Bra förslag. Jag skall göra några kartor.

Thomas
Historia är färskvara.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Källor angående Väringagardet.

Inlägg av Daniel K » 30 oktober 2016, 13:28

Intressant artikel om väringagardet:

https://archaeologynewsnetwork.blogspot ... oOKPWQJ.97

Henke
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 september 2020, 18:40

Re: Källor angående Väringagardet.

Inlägg av Henke » 13 september 2020, 22:06

Carl Thomas skrev:
17 oktober 2016, 19:31
Jag har läst några hundra skrifter från 1800 talet och framåt samt gått igenom källregister osv - utan att hitta någonting. Svenskt deltagande i Väringagardet framstår tyvärr allt tydligare som en ren myt. Snällt formulerat.
För att göra saken mer begriplig, menar du att det är en myt att det finns källor om svenskt deltagande i Väringagardet eller menar du att det troligtvis faktiskt inte fanns svenskar i Väringagardet över huvud taget?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Källor angående Väringagardet.

Inlägg av Valdemar » 16 september 2020, 22:35

Om man anser att inte Svenskar fanns före medeltiden så kan man kanske säga så. Att personer som hade sitt ursprung från nuvarande Sverige utgjorde delar av Väringagardet under perioder är knappast lönt att ifrågasätta.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Källor angående Väringagardet

Inlägg av Carl Thomas » 20 september 2020, 20:18

Henke,
Med svensk avser jag folk som bor i det område som senare blev Sverige. I dagligt tal - svenskar (innan Sverige fanns).

Jag menar att jag kan hitta källor på att Norrmän och Danskar tjänstgjorde i Väringagardet - men jag hittar inte en enda källa på att svenskar tjänstgjorde där.
Dessutom, de Danskar och Norrmän som tjänstgjorde i Väringagardet gjorde det under vikingatidens sista decennier. Väringagardet var som mest betydelsefullt under 1100 talet om jag minns rätt.

Valdemar,

Jag ifrågasätter absolut att svenska vikingar tjänstgjorde i Väringagardet eftersom jag inte kan hitta en enda källa som bekräftar det. Du skriver att det inte är lönt att ifrågasätta det, du bör då känna till någon eller några källor som berättar att de faktiskt fanns svenska vikingar (se ovan vad jag menar med "svenska"). Jag skulle uppskatta mycket att du kan hänvisa mig fram till en källa om detta.

Då uppgiften om att svenska vikingar kommer från 1800 talets vikingaromantik, när vissa historiker cille ändra namnet vikingatid till Väringatid - och Svear till Väringar - så skulle det förvåna mig mycket om det faktiskt finns en källa... Jag kan i alla fall inte hitta någon. Vad jag försöker hitta är alltså fakta, inte fiction.

Thomas
Historia är färskvara.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Källor angående Väringagardet.

Inlägg av Valdemar » 20 september 2020, 22:41

Så alla Svenska runstenar som omtalar resor och krig i Grekland handlar aldrig om Väringar?

Äldre Västgötalagen reglerar som enda Skandinaviska lag arv för den som dör i Grekland.

Så folk som bodde inom dagens Sverige var exklusivt undantagna från att delta i det starkt skandinaviskt influerande Väringagardet?

Hur i hela friden skulle en Grekisk tjänsteman kunna se skillnad på en Västgöte och en person från Skåne?

Och inga sagor som källor tack!

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Källor angående Väringagardet.

Inlägg av Valdemar » 20 september 2020, 22:45

Några runstenar som nämner Grekland:

U73
U 104
U112
U 136
U140
U201
U270
U358
U374

+ 23 ytterligare. Inga Greklandsstenar finns i Norge eller Danmark

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Källor angående Väringagardet.

Inlägg av Jerrark » 21 september 2020, 10:05

Engelska Wikipedia har en artikel om Greklandsstenar. Där hävdas att en viss Ragnvaldr skulle ha varit kapten i Väringagardet
The inscriptions are in the Urnes style (Pr4) and they were commissioned by a former captain of the Varangian Guard named Ragnvaldr in memory of his mother as well as in his own honour. Very few could boast of returning home with the honour of having been the captain of the Varangian Guard. Moreover, the name Ragnvaldr shows that he belonged to the higher echelons of Old Norse society, and that he may have been a relative of the ruling dynasty
https://en.wikipedia.org/wiki/Greece_runestones#U_112

Skriv svar