Uppåkra
Uppåkra
Jag läser just nu Bertil Helgessons 15 år gamla "Järnålderns Skåne, Samhälle, Centra och Regioner",(UppåkraStudier 5).
En slutsats som han drar efter tiotusen hittade ädelmetallföremål, 2002,l(kring 30 tusen idag) är att platsen är unik genom att det finns en så lång och oavbruten tidslinje av metallhantverk.
Det har producerats företrädesvis spännen sedan 100 f.Kr. fram tills slutet av Vikingatiden men även andra metallföremål.
Inga mynt dock!
Uppåkra hängde med i olika moden när det gäller spännen i över 1000 år. Tydligen är det inte så många andra platser som höll sig på fashion-toppen så länge.
Opager
En slutsats som han drar efter tiotusen hittade ädelmetallföremål, 2002,l(kring 30 tusen idag) är att platsen är unik genom att det finns en så lång och oavbruten tidslinje av metallhantverk.
Det har producerats företrädesvis spännen sedan 100 f.Kr. fram tills slutet av Vikingatiden men även andra metallföremål.
Inga mynt dock!
Uppåkra hängde med i olika moden när det gäller spännen i över 1000 år. Tydligen är det inte så många andra platser som höll sig på fashion-toppen så länge.
Opager
Re: Uppåkra
Citat Opager :
"Inga mynt dock! "
Hur ser bilden av myntfynden ut ?
"Inga mynt dock! "
Hur ser bilden av myntfynden ut ?
Jancro. Jag var otydlig. Jag tänkte på myntslagning.
Mynt har det hittats av många ursprung, arabiska, romerska och Hedebymynt för att nämna några.
Sammanfattning av säsongen 2014:
http://uppakra.se/gravdagbok/2014-10-03 ... ngen-2014/
Opager
Mynt har det hittats av många ursprung, arabiska, romerska och Hedebymynt för att nämna några.
Sammanfattning av säsongen 2014:
http://uppakra.se/gravdagbok/2014-10-03 ... ngen-2014/
Opager
Ättelägg gjorde en kommentar i en annan tråd som mer hör hemma här:
Markundersökningar är gjorda över hela området men är ej sammanställt ännu. Metalldetektering är gjort över större delen av området men detta är en återkommande rutin eftersom det kommer upp nya fynd varje år det plöjs.
Opager
Långt under en procent av Uppåkras 40 Ha är utgrävda.Det vi har är väl i det närmaste Birka. Jämföras kan man väl med Uppåkra där det grävs "orättvist?" mycket eller så är det utslag av olika omständigheter som objektets intresse och tillgång på pengar.
Markundersökningar är gjorda över hela området men är ej sammanställt ännu. Metalldetektering är gjort över större delen av området men detta är en återkommande rutin eftersom det kommer upp nya fynd varje år det plöjs.
Opager
Funderar ibland kring sådana här inlägg som ovan, vad är meningen? Mitt utsaxade citat som hör hemma där det kom ifrån och sedan ett påstående. Är det kritik mot det jag skrev? Har jag påstått något som föranledde tillägget kring storleken på utgrävningen och metalldetektorkartering?
Ättelägg:
Opager
Jag kanske har tolkat ditt inlägg fel men jag uppfattade det som att stora utgrävningar gjorts i Uppåkra. Därav mitt inlägg.Funderar ibland kring sådana här inlägg som ovan, vad är meningen? Mitt utsaxade citat som hör hemma där det kom ifrån och sedan ett påstående. Är det kritik mot det jag skrev? Har jag påstått något som föranledde tillägget kring storleken på utgrävningen och metalldetektorkartering
Opager
Det är väl en definitionsfråga. Undersökningarna i Uppåkra har vid det här laget pågått under lång tid, de har innefattat många olika metoder som aldrig använts på de flesta platser (återkommande metalldetektering, olika sorters geofysiska undersökningar) och ganska omfattande utgrävningar utförda med moderna metoder. Självklart har bara en mindre del av hela området undersökts, men samma sak gäller för välundersökta platser som tex Birka. I storlek så kan väl Uppåkraprojektet i sig ännu inte mäta sig med tex undersökningarna på Helgö, men Uppåkra går nog att jämföra med tex 90-talsgrävningarna på Birka, SU:s Lovö-projekt och Valsgärde-undersökningarna på 20- och 30-talet.
Jag hittade dessa två rekonstruktioner av templet i Uppåkra på Wiki.

Den första bilden är Lars Larssons rekonstruktion och den andra är Sven Rosborns.
Personligen sätter jag en 50-lapp på Svens version. Sven kan nog mer om byggnadsarkeologi än Lars. Det finns en debatt mellan dom på det gamla arkeologiforumet.
Svens kritik mot Lars tror jag är att dörrarna på Lars version är större än de nuvarande dörrarna till Lunds domkyrka.
Dörrhandtagen till kulthuset finns bevarade.
Opager
Personligen sätter jag en 50-lapp på Svens version. Sven kan nog mer om byggnadsarkeologi än Lars. Det finns en debatt mellan dom på det gamla arkeologiforumet.
Svens kritik mot Lars tror jag är att dörrarna på Lars version är större än de nuvarande dörrarna till Lunds domkyrka.
Dörrhandtagen till kulthuset finns bevarade.
Opager
-
Bäckahästen
Vad finns det för litteratur att läsa om just templet?