Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

500 f.Kr. - 1066
kalle_anka

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av kalle_anka » 19 juli 2022, 01:13

konpe skrev:
18 juli 2022, 15:02
Starkodder skrev:
17 juli 2022, 22:04
Trevligt iaf att lst i Stockholm varit ute! Länk till platsen?
Här är en liten överssiktsbild.
  • Blå: Sjöbergs fornborg (blå), Raä 84, är som sagt bekräftad.
  • Röd: Falkberget
  • Blåa pilar: Destinationer (Vallentunasjön och Uppsala)

På kartan ser man placeringen och sikten "ned" i Edsviken. Falkbergets position är märkbart högre och har en mycket brantare sluttning ned i vattnet (och bör även ha haft det med en högre vattennivå). Området i Edsviken är en vägkorsning mellan åtminstone 2 mycket viktiga platser, Vallentunasjön och Uppsala.

Det finns även en teori om att det är de mäktiga männen runt Vallentunasjön som finansierat ett försvar i deras "utmarker", där den enda/en av de viktigaste platserna var inloppet vid Sjöberg.

Platsen är med andra ord av hög strategiskt värde. När jag väl var på Falkberget och blickade, tyckte jag mig ana mönster bland stenarna där för en fornborg (jag har dock ingen utbildning i detta) och anmälde därför detta till Länsstyrelsen. Trots deras svar, så verkar det för mig mycket orimligt att man inte åtminstone hade en utkikspost, vårdkase eller liknande där. Jag tyckte mig dock se någon konstruktion av något där, kanske en fornborg, kanske något annat.
Drog iväg ett längre PM till dig, men Falkberget är helt klart intressant. När jag växte upp så var hela berget bara gamla enkla sommarhus så kan vara rester från detta. Men där du har Landsnora kvarn skall ett dragställe ligga vidare upp mot Vallentunasjön. Hela det systemet med fornborgar enda upp till Runsa fornborg och vidare upp till Uppsala är rätt mäktigt.

konpe

Inlägg av konpe » 20 juli 2022, 14:29

kalle_anka skrev:
19 juli 2022, 01:13
Drog iväg ett längre PM till dig, men Falkberget är helt klart intressant. När jag växte upp så var hela berget bara gamla enkla sommarhus så kan vara rester från detta. Men där du har Landsnora kvarn skall ett dragställe ligga vidare upp mot Vallentunasjön. Hela det systemet med fornborgar enda upp till Runsa fornborg och vidare upp till Uppsala är rätt mäktigt.
Exakt, dessa sommarhus är idag övergivna och vissa är nedbrända. Förstår inte riktigt hur vi kan ha en så pass förfallen plats på Falkberget (omgivet av fina villaområden).

När man väl upptäcker det så är det minsann mäktigt! Tror nog att denna artikel kan vara av intresse för folk som finner detta intressant, Sjöbergs fornborg och Täbys storgårdar:

https://dokodoc.com/sjbergs-fornborg-oc ... n-byg.html

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 26 augusti 2022, 17:29

Den här platsen blir jag osäker på. En brant bergsklint i norra Bunn, vid utloppet ner mot Röttleån, strax sydost om Gränna. Berget verkar vara det brantaste vid sjöarna, och ligger strategiskt vid utloppet. En närmare titt på Fornsöks terrängskuggning/lutning verkar visa en mur halvvägs upp på sydöstra sidan, men diffus. Eller simpelt stengärde? Svårt att se något på flygbilderna pga skog. Kanske någon form av vårdkase med förskansning, placerad på en strategisk plats. Intressant är att det finns en avsats på södra sidan och att toppen är platt. Men ett besök krävs för att se detaljerna. Ingen registrerad fornlämning.

Lyckades hitta en karta över gården Fågelvik från 1728. Klinten verkar heta Dömlabacken, men vad ordet syftar på vet jag inte. Kanske man kan få ut mer från lokalarkiven.

Dömlabacken.JPG
Dömlabacken.JPG (30.12 KiB) Visad 3945 gånger

Dömlabacken2.JPG
Dömlabacken2.JPG (16.41 KiB) Visad 3945 gånger

Dömlabacken3.JPG
Dömlabacken3.JPG (16.66 KiB) Visad 3945 gånger

kalle_anka

Inlägg av kalle_anka » 19 september 2022, 13:22

Skulle detta kunna vara några eller överanalyserar jag bara bilden?
Är nästan precis 60x30 meter när man använder mätverktyget i Fornsök.
https://imgur.com/a/WR8jdfA
Bild

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 21 september 2022, 14:30

kalle_anka skrev:
19 september 2022, 13:22
Bild
Ligger ju redan som en fornlämning. Vad står det?

kalle_anka

Inlägg av kalle_anka » 21 september 2022, 22:03

Starkodder skrev:
21 september 2022, 14:30
kalle_anka skrev:
19 september 2022, 13:22
Bild
Ligger ju redan som en fornlämning. Vad står det?
Njae är bara en liten del där det står "jordkällare" men såg på en satellitbild i andra hörnet att det helt klart är nån slags inhägnad så skall åka dit här i dagarna är tanken och kika.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 26 december 2022, 12:35

Jag hittade en redan känd plats för en borg på Fornsök, men tar med den ändå i tråden eftersom den verkar intressant. Platsen kallas för Hållgärdsö, och är en ö i sjön Övingen mitt i mörkaste Småland, mellan Växjö och Sävsjö. Ungefär på gränsen mellan Kronobergs och Jönköpings län.

https://pub.raa.se/visa/objekt/lamning/ ... 9678a336cf

Enligt traditionen skall på ön ha funnits en befäst gård. "Här äro jordvallar och grushögar efter en stenbyggnad, som anses vara ruiner av det slott Holger Dansk här bebott" (1846).

Läget på en ö låter som lämpligt för en befäst gård, men frågan är hur gammal? Tittar man på terrängskuggningen så kanske rester av cirkulära jordvallar kan anas vid den befintliga gården. Ortnamn som Herraberget och Knektaviken låter spännande. Men man undrar hur många traditioner med Holger Danske det finns i Sverige, hade danskar sommarstugor i Småland redan på medeltiden?

Hålllgärdsö1.JPG
Hålllgärdsö1.JPG (24.85 KiB) Visad 3098 gånger

Hållgärdsö2.JPG
Hållgärdsö2.JPG (30.48 KiB) Visad 3098 gånger

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 januari 2023, 20:00

Hittade en intressant inventering av fornborgar på Orust
https://www.orust.se/download/18.191d2a ... 202012.pdf

dersa

Inlägg av dersa » 2 januari 2023, 12:47

Intressant, verkar finnas ett par jag inte känt till tidigare, men även saknas ett par .Å andra sidan kan man ju fråga sig vad som krävs för att bli kallad fornborg, oftast, där jag varit, så finns det bara en liten hög med stenar och inget mer.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 5 januari 2023, 17:07

AndreasOx skrev:
1 januari 2023, 20:00
Hittade en intressant inventering av fornborgar på Orust
https://www.orust.se/download/18.191d2a ... 202012.pdf
Tog en karttitt på den omnämnda platsen Köpstad, längst in i Kalvöfjorden, där Hagån mynnar (sidan 92 i ovanstående publikation). På västra sidan ligger alltså fornlämningarna Kullbergs slott och Gullknapp. Att slott kan betyda mycket är ju diskuterat i andra trådar. Platsen Köpstad öster om åmynningen är ingen registrerad fornlämning. Kullen med rönnen, som idag saknar de resta stenarna, finns kvar, men i övrigt inget synligt ovan mark. Skärskådar man olika flygbilder på Google Earth anar man i två fall en oval formation på 60x40 meter i åkern söder om kullen. I övrigt mycket svårt att hitta något som sticker ut.

Köpstad3.JPG
Köpstad3.JPG (30 KiB) Visad 2689 gånger
Köpstad1.JPG
Köpstad1.JPG (27.7 KiB) Visad 2689 gånger
Köpstad2.JPG
Köpstad2.JPG (31.55 KiB) Visad 2689 gånger

Skriv svar