Vad har Mälardalen haft för betydelse för danandet av konungariket Sverige ?

500 f.Kr. - 1066
Roger K

Re: Vad har Mälardalen haft för betydelse för danandet av konungariket Sverige ?

Inlägg av Roger K » 4 januari 2025, 00:35

Fredrik Ousbäck har många intressanta tankar om tidig vikingatid i sin Youtubeserie Format Historia. I just senaste avsnittet flyger idén förbi att Svear kanske handlade om de sjöfararande medan Götarna var de landbaserade?
https://youtu.be/ZiKa0dph36Q?si=9i4Hkmi0cRpR4tV9

Aksel Villráðe

Re: Vad har Mälardalen haft för betydelse för danandet av konungariket Sverige ?

Inlägg av Aksel Villráðe » 4 januari 2025, 20:58

Roger K skrev:
4 januari 2025, 00:35
Fredrik Ousbäck har många intressanta tankar om tidig vikingatid i sin Youtubeserie Format Historia. I just senaste avsnittet flyger idén förbi att Svear kanske handlade om de sjöfararande medan Götarna var de landbaserade?
https://youtu.be/ZiKa0dph36Q?si=9i4Hkmi0cRpR4tV9
Kanske finns det något i det, men hänvisningen till att Svearna beskrivs som ”sjökungar” stämmer det verkligen? Nog beskrivs ett antal sjökungar i det isländska sagomaterialet, men inte de som traditionellt betecknats som sveaväldets kungar. Snarare nämns åtminstone vid ett tillfälle (minns dessvärre inte var på rak arm) hur en av två bröder är kung och den andre sjökung (båda svear).
Sedan undrar jag också över de etymologiska förklaringarna. Att svee skulle tolkas som ”den som bor i ett sund” har jag aldrig tidigare hört. Likaledes är också etymologin för göte som havande sitt ursprung i ”getöga” helt ny för mig och tycks åtminstone vid första åhörande rätt osannolik får man nog säga.
Jag undrar var dessa teorier kommer ifrån. Är de hans egna?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 5 januari 2025, 13:43

Ja jag instämmer nog med Aksel. Ousbäck har ju en tendens att vilja knäcka gåtor, och just den här förklaringen hör väl till de minst underbyggda....

Skriv svar