Lister, ett eget kungarike?

500 f.Kr. - 1066
Castor

Re: Lister, ett eget kungarike?

Inlägg av Castor » 17 februari 2017, 19:13

Starkodder skrev:Hur mycket av arkivet är digitaliserat, Castor?
Vet ej. Fråga Lund.

Uppgifterna om ordet järul är nedtecknade 1932. Boken Järul : en utlöpare av sydsvensk varulvstro av Karl Robert Villehad Wikman gavs ut 1931.

http://www.worldcat.org/title/jarul-en- ... ht=edition

Det är troligtvis den boken som föranledde uppgiftslämnaren att inledningsvis säga:
Under det gångna året har ordet järul för undertecknad fått annan betydelse.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 20 februari 2017, 13:38

Castor&Starkodder!

Järuler verkar vara tuffa:

Bertil Haggman, Migracijske teme 15 (1999), 1-2: 215-227

ERULI INFLUENCE IN SOUTH SCANDINAVIA –
MIGRATION AND REMIGRATION

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8319,d.bGg

“järul, järel, in the South Swedish district of Värend and the province of Blekinge. It would mean “hardy fellow or warrior” but is also a synonym for vaerul or varulv (werewolf). The connection is
hard to verify (and is to a great extent regarded as out of date by modern researchers), but it is strange that the word should be used exactly in the area believed to be the home of the Eruli after their remigration”

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 23 augusti 2017, 17:19

Hittade denna som påminner lite om de korta namnen Wuffa o likn tidigare redovisade på föreliggande tråd:

https://damarvik.blogspot.se/2014/01/

”Kragehul bog near Flemløse in Denmark”
‘I am called the Herul Muha, Ansugisal’s (son). I cry a roar resoundingly, I invoke hail in the spear.’

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 28 juni 2025, 10:11

Att Sölvesborgs slott är det största slottet som funnits i Sverige (Stockholms slott kommer på andra plats), kanske kan säga något om Listers betydelse genom tiderna. :D

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 28 juni 2025, 15:18

Från början tillhörde Lister varken Blekinge eller Skåne, utan var en egen enhet. Först år 1203 går det att säger att Lister tillhör Danmark. Detta nämns i den livländska krönikan (källa: När blev Blekinge danskt?, Magnus Edekling, Recito förlag). Frågan är då vad Lister var innan 1203? Ett eget litet rike? :D

Blot-Sixten

Inlägg av Blot-Sixten » 5 juli 2025, 20:44

Bäckahästen skrev:
28 juni 2025, 10:11
Att Sölvesborgs slott är det största slottet som funnits i Sverige (Stockholms slott kommer på andra plats), kanske kan säga något om Listers betydelse genom tiderna. :D
Missförstår jag här eller är det ironi/sarkasm?

Listerlandet och andra nyliga fynd i Blekinge är mycket intressanta. Jag skummade tråden (som är gammal) och följer inte med tydligen, men om jag förstått det rätt är slottet i Sölvesborg arketypen för något som startat som en Motte, och sen utvidgats likt väldigt många andra runt om i landet, men geografiskt stort - näe.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 6 juli 2025, 07:51

Blot-Sixten skrev:
5 juli 2025, 20:44
Bäckahästen skrev:
28 juni 2025, 10:11
Missförstår jag här eller är det ironi/sarkasm?

Listerlandet och andra nyliga fynd i Blekinge är mycket intressanta. Jag skummade tråden (som är gammal) och följer inte med tydligen, men om jag förstått det rätt är slottet i Sölvesborg arketypen för något som startat som en Motte, och sen utvidgats likt väldigt många andra runt om i landet, men geografiskt stort - näe.
Det står i BLT lördag 28 juni sidan 13-15 och de som säger detta är Marcus Bernhardsson (projektledare och kulturarvssamordnare) och Mikael Henriksson (1:e antikvarie Blekinge museum).

Sölvesborgs slott var en dansk riksborg och en av de ledande platserna under tex Kalmarunionen. Och ja, borgen var större än Stockholms slott. Eller det största finns alltid i Stockholm eller vid Mälaren? Det verkar ju vara så som du resonerar om man läser dina inlägg.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 6 juli 2025, 08:00

Margareta I regerade ofta från Sölvesborgs slott under Kalmarunionen. Då styrde hon över Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland, Orkneyöarna och Holstein. Det kanske kan ge dig lite perspektiv på varför borgen är så stor.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 6 juli 2025, 10:49

Jag tänkte också va? Var kommer den uppgiften ifrån, så gågglade lite....

Och jodå, det verkar stämma. Läs Martin Hanssons
”Att bygga borg och anlägga stad – några tankar om Sölvesborg”.

https://lucris.lub.lu.se/ws/portalfiles ... ansson.pdf

Jäkligt intressant!

Skriv svar