Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?

500 f.Kr. - 1066
anganatyr

Re: Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?

Inlägg av anganatyr » 7 augusti 2017, 09:00

Opager skrev:Man har väl bara hittat en stor hall uppe på åsen/platån i Gamla Uppsala? Den fanns där under 100 år mellan 600-700 e.Kr. , om jag minns rätt.

Opager
Denna hall brukar nämnas i samband med Adam av Bremens tempel. Problemet är att de inte är samtida. Hallen brändes ner mer än hundra år innan Ansgar var i Birka. Det är mer än 350 år innan Adam skrev sina böcker.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 augusti 2017, 09:01

Valdemar skrev:Och en stor kvadratisk byggnad under kyrkans golv.. fler och fler tempel dyker upp i Skandinavien. Sannolikheten att även Uppsala hade ett är nog rätt överväldigande ..
Fynden av stolphål under kyrkan har avfärdats flera gånger (av akademiker, Valdemar). Det är med i bla länken i mitt andra inlägg i denna tråd. Däremot tror jag som du att det är stor sannolikhet att resterna efter ett kulthus finns i Gamla Uppsala.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 augusti 2017, 09:05

Valdemar skrev:Sen är det antagligen rätt slumpmässigt vad som nämns. Uppåkras tempel nämns inte alls och ett möjligt tempel hos Götarna i Gudhem med 100 avgudabilder nämns en gång i en saga.

Att det inte nämns är väl rätt naturligt då det antagligen fanns rätt många tempel på 800-talet vad ny forskning indikerar.

Att det sedan nämns av Adam är antagligen för att det var ett av de sista stora templen som stod kvar.
Detta är ett intressant inlägg till trådens frågeställning. Tack Valdemar.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 augusti 2017, 09:06

Opager skrev:Trådens rubrik är "Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar"

Finns en kulthustråd där det går att diskutera om det fanns ett kulthus, eller tempel, i GU.

Min gissning är att GU var ganska dött under slutet av yngre järnåldern. Arkeologin uppe på åsen verkar stämma överens med min gissning så här långt.

Opager
Vad är detta kulthusråd för något?

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 7 augusti 2017, 09:57

Stolphålen under Uppsala kyrka har avfärdats och återkommit. Just under golvet på medeltida kyrkor är antagligen ett bra ställe att leta tempel på. Stolphplen under kyrkan är inte daterade varför allt kring dessa blir spekulationer åt båda hållen. UPpåkratemplets utformning och placering stärker snarast spekulationer om tempel under kyrkgolvet i Uppsala. Kyrkor byggdes även på storhögar (som Ås i Västergötland), detta är förstås besläktat på något sätt till att bygga kyrka rätt över ett rivet tempel. Antagligen är ortsnamnen Harg av betydelsen kultgus etc (som i Borg ÖG), frågan är om andra namn kan visa på möjliga platser för tempel? Mest kända namn är kanske Götala utanför Skara.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 7 augusti 2017, 14:20

Ynglingasagan berättar att Yngve-Frej byggde ett stort Hov i Uppsal. Dagen skrevs av Snorre och dateras till ca 1225.

Adam av Bremen berättar att det finns ett Tempel som heter Ubsola som ligger en dagsritt från Sigtuna och Birka.

Adam är den enda källan vi har om ett "Tempel". Adam skrev på latin. Därmed använde han det latinska namnet Tempel på det som på vårt språk heter "Vi, Harg och Hov" .

Jag ser det som självklart att det finns ett Hov i GU någonstans eftersom folk har bott och verkat där under hednisk tid. Vi har bara inte hittat det ännu - men förr eller senare kommer vi att hitta det.

Jag är också öppen för att vi kanske kommer att hitta även en kyrka från 800 talet i GU - samt kristna gravar.

Thomas
Historia är färskvara.

Opager

Inlägg av Opager » 7 augusti 2017, 17:09

anganatyr
Jag har skrivit k-u-l-t-h-u-s-t-r-å-d, vad jag kan se.

Är vi inte för långt ifrån frågan? Varför nämns inte Uppsalatemplet hos Ansgar? Det är väl inget märkvärdigt att större boplatser, handelsplatser, kultplatser och begravningsplatser har uppgångar och nedgångar under järnåldern? Uppsala nämns väl inte alls av Ansgar/Rimbert?

Opager

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 7 augusti 2017, 20:27

Anskars dagböcker nämns som försvunna på 1700-talet men funnits tillgängliga tidigare. Nu tror jag Vita Anscari koncentrerade sig på hans gärningar, och om han inte själv såg templet nämns det inte.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 augusti 2017, 21:30

Opager skrev:anganatyr
Jag har skrivit k-u-l-t-h-u-s-t-r-å-d, vad jag kan se.

Är vi inte för långt ifrån frågan? Varför nämns inte Uppsalatemplet hos Ansgar? Det är väl inget märkvärdigt att större boplatser, handelsplatser, kultplatser och begravningsplatser har uppgångar och nedgångar under järnåldern? Uppsala nämns väl inte alls av Ansgar/Rimbert?

Opager
Förlåt Opager, jag läste fel.

Nej, Uppsala nämns inte alls av Ansgar/Rimbert.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 augusti 2017, 21:32

Här är en länk till tråden Hednatempel/kulthus.
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... f=23&t=206

Skriv svar