AndreasOx,
Jag tror inte att vi kan överföra hur andra gjorde ute i Europa rakt av till vårt land - och jag tror inte att alla lät döpa sig på dödsbädden, tidpunkten för dop bör ha varierat kraftigt, från barndop till dödsbäddssop.
Jag har läst att det finns gravaf från 800 talet i en arkeologirapport - jag skall försöka leta reda på den, hittar jag den länkar jag till den här.
Jag köper inte att runstenar från 800 talet sägs falla inom en runstensklass som börjar år 980 - och där varje klass (7 klasser om ca 25 år) omfattar bara några få decennier fram till ca 1130. RAK omfattar tiden 980-1015, dvs 25 år - men skall även omfatta runstenar i VG som restes i början av 800 talet, alltså ca 150 år tidigare. Medan samma antal år i Uppland behöver 7 klasser om ca 25 år att få ordning på tidsmässigt...
Jag har flera gånger skrivit att resandet av runstenar följer kristnandet tidsmässigt så där har vi samma uppfattning, söder om Mälaren ersattes sedan runstenar och ättebackar med liggande gravhällar, Eskilstunakistor, mm på kyrkogårdar allt eftersom kristendomen spred sig från VG österut och norrut.
Birka brändes ca 970 och Sigtuna byggdes vid samma tid som en kristen stad - och kristnandet av Uppland började - och runstensresandet i Uppland började på 1000 talet för att anses vara avslutat ca 1080. År 1000 fanns det 4 runstenar i Uppland. Ca 1050 fanns det ca 200 runstenar i Uppland, 1130 fanns det totalt ca 1300 runstenar i Uppland. Vikingatiden slutade 1050 och efterföljdes av medeltiden - men samtliga 1300 runstenar i Uppland är klassificerade som "vikingatida" i våra databaser. 1100 av Upplands 1300 runstenar är alltså medeltida runstenar - oxh röster hörs nu att den runrad som Upplands runstenar är ristade med skall benämnas "vikingatida normalrunor". Begrunda detta. Vår yngsta runrad skall benämnas "vikingatida normalrunor" trots att 1100 runstenar av dessa restes under medeltid....
Några vill alltså att deras landskaps runstenar skall bli äldre än mdeltid. Troligen vill de även att andra landskaps runstenar skall bli yngre
Ja, efter ca 980 restes det inga runstenar söder om Mälaren (enligt RAÄ) med undantag från några få som restes i Södermanland.
Så, år 1000 fanns det 4 runstenar norr om Mälaren och ca 1500 söder om Mälaren - där man år 1000 begravde sina döda på kyrkogårdar eftersom befolkningen var kristen. Samma princip ser vi hända norr om Mälaren, runstenar och ättebackar ersattes med liggande gravhällar på kyrkogårdar. Runt 1130 restes den sista runstenen norr om Mälaren.
Gräslunds klasser över runstensstilar har gett oss möjligheter att datera runstenar i Mälardalen på ett bättre och säkrare sätt än tidigare. Men - jag anser att det inte går att rakt överföra dessa 7 klasser om ca 25 år över Upplands runstenar till runstenar resta i andra landskap före år 980, t.ex. Rökstenen som restes i början av 800 talet.
Nu väntar jag på en åldersklassificering av runrader efter samma princip utförd av runologer. När sådan är framtagen kan vi datera runstenar med en ännu högre precision i tid. Då kan vi kombinera stil med hur runraderna förändrats samt kanske även med hur språket förändrats.
idag har vi kortkvistrunor (rökrunor) 800 tal, äldre långkvistrunor 900 tal, samt yngre långkvistrunor 100-1100 tal. Dessa runrader bör kunna delas upp i fler klasser åldersmässigt. Det bör även gå att särskilja dessa runrader geografiskt och dialektalt enligt min uppfattning. Jag gissar då att vi kommer att finna trakter där deras runrader skiljer sig i tid från omgivande trakters runrader/runstenar. Här finns det mycket att göra
Runolog Magnus Kjellströms analyser av runor/runrader är intressanta att läsa.
Thomas
Historia är färskvara.