Jomsvikingarna och Jomsborg

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Bäckahästen » 10 oktober 2015, 06:53

Tack för de intressanta länkarna BalticSea och iznogoud. :D

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 10 oktober 2015, 06:58

Är det någon som vet om det fanns någon sköldmö bland Jomsvikingarna?

Användarvisningsbild
iznogoud

Inlägg av iznogoud » 10 oktober 2015, 08:59

Jovisst, är det en sköldmö med här. :D
Det är förtalt, att fyra isländska män varit med jarlen. Den ene bland dem var Sköldmö-Ejnar, hans skald. Numera stod han ej så högt i heder hos Håkan som tillförne. En gång talade han om, att han ämnade löpa ifrån jarl Håkans flock och till Sigvaldes och kvad så detta:

Ljöd min sång om jarlen:
Hjälten landet hägnar
än, när andra slumra —
ångrar nu jag dråpan.
Goda guldet spara
gode kungar icke:
Skald, där jag har sjungit,
skattats mer än pengar!

Användarvisningsbild
iznogoud

Inlägg av iznogoud » 10 oktober 2015, 09:12

http://heimskringla.no/wiki/Jomsvikingarnas_Saga

Torgerd Hölgabrud i berättelsen är en gudinna. Hon kanske i själva verket var en sköldmö och hennes gudinnestatus har hon fått för att förklara ett nederlag... :idea:

Han anropade sin skyddsgudinna Torgerd Hölgabrud men hon ville ej lyssna till bönorden. Hon var vred. Mångahanda ting bjöd han henne såsom offer, men hon ville icke taga emot dem. Allt hopp syntes honom ute. Så långt gick det, att han lovade henne människooffer, men ännu vart hon ogunstig. Omsider bjöd han henne sin egen son Erling, sju år gammal och en mycket förhoppningsfull sven. Honom ville hon hava. Jarlen sände efter pilten och lämnade honom i trälen Skafte karks händer. Denne tog honom bort med sig och gjorde honom skada.

Fortsätter längre ned,

Bues följesven Håvard huggande var den förste, som såg Hölgabrud på jarl Håkans flotta. Sedan skönjdes hon av många andra, även av dem, som ej mäktade se spökelser. Då vädret saktat sig litet, sågo de, huru en pil flög ut från varje finger på trollet och tog, varenda en, fäste i någon man. Detta förtaldes Sigvalde. »Ej tyckes mig, att vi slåss med människor allenast i dag», utbrast han. »Dock är det nödigt, att envar visar den mandom, han förmår!» Då hagelbyn något mildrade sig, anropade jarlen för andra gången Torgerd och påminde henne om, huru stort offer han givit. För andra gången bröt ovädret löst men nu vida större och stridigare. Så snart skurarna begynte, såg Håvard huggande två kvinnor stå på Håkan jarls skepp. De hade samma åtbörder bägge. Sigvalde ropade: »Bort vill jag fly — följe mig alla mina män! Icke gjorde vi löfte att slåss emot trollen. Nu är det värre än nyss, ty vi hava tvenne trollkvinnor emot oss.»

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 10 oktober 2015, 09:59

Bäckahästen skrev:Tack för de intressanta länkarna BalticSea och iznogoud. :D
I nyere tid er forskere begyndte at se på Jomsborg og Jomsvikinger som mere realistiske end det bare sagastof. Ikke kun fordi sagaen omtaler både begivenheder og personer, der er kendt fra historiebøgerne, men også fordi der generelt er mere tiltro til, at der er en kerne af sandhed i sagaerne. Læs for eksempel dette, hvis du er på facebook:
https://www.facebook.com/notes/saga-bok ... 2089102914
*
Det kan være tilfældigheder, men ifølge sagaen var nogen af jomsvikingerne bornholmere, blandt andet Sigurd Kåbe, der tog hjem til Bornholm, hvor en runesten nævner Kåbe(?)-Svend. Et navn som T(h)orgunna/r er også kendt i dag, vist både på Island, på Færøerne og på Bornholm

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 16 oktober 2015, 11:00

Havde egentlig ventet kommentarer til artiklerne om Jomsborg, og især til teorien om Aggersborg.
Forfatteren til sidstnævnte skriver også, at Jomsborg er blevet kaldt en 'sæborg', hvilket vel kan være 'søborg', som man kan se her:

https://books.google.dk/books?id=3G9IAQ ... rg&f=false

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 16 oktober 2015, 21:30

Vi har diskuterat Jomsborg och de danska trelleborgarna tidigare i tråden, även om det inte är samma teori som den om Aggersborg som du redovisade.
Bäckahästen skrev:
jancro skrev:Har man kanske redan hittat Jomsborg :

e: Harald Blåtands Guldplakett och grav
Inläggav Opager » 22 juni 2015, 21:57

Sven Rosborn har lagt ut en uppdatering på sin Facebook sida om vad som händer nere i Polen den senaste tiden efter att guldplattan blivit allmän kunskap:

Med Svens tillstånd, eftersom han är en forskare med många järn i elden, lägger jag in detta citat från Facebook:

"Vad gäller Harald Blåtands platta har Polen börjat visa allt större intresse för detta fynd som påträffats vid grävning i en medeltida kyrkoruin 1840 strax öster om Wollin. Wollin var under vikingatiden staden Jumne och det var här som Harald ska ha dött av sina sår efter sin kamp mot sin son Sven Tveskägg ca 986. Kan det vara i denna kyrka som Harald Blåtand blev begravd? Är plattan en minnesplatta som lagts ner i kungens grav? Ute vid stranden söder om Wollin och endast drygt 3 km från fyndplatsen har en polsk historiekunnig journalist nu konstaterat denna hittills okända, troliga ringvall. Även om ett flygfoto inte ger hela sanningen väcker den frågor. Är detta kanske en liknande "trelleborg" som Harald själv uppförde i Danmark? "

Kul att intresset nere i Polen har ökat och att det är där mer fakta kan komma fram om Harald Blåtands begravningsplats, som jag har förstått det.

Opager
Frågan är då bara var Jomsborgs hamn ligger. De danska ringborgarna har ingen hamn inne i borgen som det beskrivs om Jomsborg. Men det vore verkligen intressant att veta mer om denna förmodade ringborg.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 18 oktober 2015, 17:48

jancro skrev:Påminner om mitt tidigare inlägg :
Inläggav jancro » 1 september 2015, 21:35

karlfredrik » 23 augusti 2015, 16:16

"Jomsburg nämns i en arabisk text skriven av den spanske Juden Jacobi på 900-talet. Han hade tydligen besökt staden."

Om jag är på rätt ställe i karlfredriks länk blir min översättning:
(i en lång fotnot anges att det högst sannolikt måste handla om Jumne och Jomsburg, samt diskuterar man även Julin och Wolin)
`Väster om denna stad (kvinnostaden,min anm.) lever en slavisk stam vars folk kallas Ubaba (alt Unana, jfr Unloini/Widsith). Den bor i sumpiga trakter nordväst om Mescheggos land.De har en stor stad vid världshavet, som har 12 portar och en hamn och de använder för den rader av grovt (alt. kluvet) trä. De för krig mot Mescheggo och deras stridsförmåga är väldig. De har ingen kung och låter sig inte regeras av någon enskild, utan makthavarna bland dem är deras äldste.´

Observera meningen om staden och hamnen, nedan med förtydligad, entydig syftning i den tyska texten :

"De har en stor stad vid världshavet, som har 12 portar och en hamn och de använder för den (hamnen) rader av grovt (alt. kluvet) trä."
Det måste ha varit en gigantisk borg om den hade tolv portar. Hur många portar har tex borgarna på Öland? Trelleborgarna i Danmark har bara fyra portar.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 18 oktober 2015, 22:03

12 portar låter väldigt många förmycket - man bör då ifrågasätta om det verkligen är en borg... Eller en religiös plats.

9 portar har Ismanstorp på Öland - och det betyder nog att det inte var en borg i första hand, troligtvis mer en religiös plats...

Thomas
Historia är färskvara.

jancro

Inlägg av jancro » 18 oktober 2015, 23:05

Jag tolkar det som att det är staden som har tolv portar och en hamn innesluten av grovt trä. Hur befäst staden var vet jag inte. Vad gäller tolv portar tänker jag på staden Danzig (Gdansk) som har ett antal gator och gränder som mynnar nere vid vattnet. Varje gata/ gränd avslutas/avslutades med en port. Staden (Wolin/Jumne) uppges att ha varit mycket stor, som mest sex till nio tusen invånare enligt länk.
Någon borg har man ju inte funnit.
Jag kan tänka mig att man i århundradena efter borgens/ stadens försvinnande blandar ihop stad och borg vad gäller storlek och hamn. Om den omnämnda ringvallen är en Blåtandsborg skulle det passa med att borgen "uppfördes i stor hast." ( och den stora hamnen är stadens ).
Inlägget om Vendsyssel/Aggersborg är högst tänkvärt och kan ju vara en del av mytbildningen.

Skriv svar