Jomsvikingarna och Jomsborg
-
Bäckahästen
Re: Jomsvikingarna och Jomsborg
Jag tror också att det är mycket mytbildning om Jomsborg. Jomsvikingarnas saga är skriven på medeltiden. Stenvavlvet till hamnen kopplar jag till medeltid. Att jomsvikingarna skall ha använt armborst kopplar jag också till medeltiden.
-
Bäckahästen
I en annan tråd om armborst står det följande i en wikipedialänk.
Man vet inte säkert när armborstet kom till Skandinavien, men i Jomsvikingarnas saga berättas att handbågar och låsbågar användes i slaget vid Hjörungsvåg 986. Låsbåge var åtminstone i Norge på 1100- och 1200-talen ett vanligt namn på armborst.
av jancro » 18 oktober 2015, 23:05
"Jag tolkar det som att det är staden som har tolv portar och en hamn innesluten av grovt trä. Hur befäst staden var vet jag inte. Vad gäller tolv portar tänker jag på staden Danzig (Gdansk) som har ett antal gator och gränder som mynnar nere vid vattnet. Varje gata/ gränd avslutas/avslutades med en port."
Det uppges att det Gdansk har inte mindre än 13 portar, och då inte bara mot vattnet.Nedan nämns några:
"I Gdańsk finner man bymurfragmenter fra gotikken med tårn og porter, blant annet Fengselstårnet, Bodporten, Kranporten, Den høye port, Den grønne port og Den gylne port." https://no.wikipedia.org/wiki/Gda%C5%84sk
Här en bild på den berömda Kranporten vid vattnet :
https://no.wikipedia.org/wiki/Gda%C5%84 ... ze2006.jpg
"Jag tolkar det som att det är staden som har tolv portar och en hamn innesluten av grovt trä. Hur befäst staden var vet jag inte. Vad gäller tolv portar tänker jag på staden Danzig (Gdansk) som har ett antal gator och gränder som mynnar nere vid vattnet. Varje gata/ gränd avslutas/avslutades med en port."
Det uppges att det Gdansk har inte mindre än 13 portar, och då inte bara mot vattnet.Nedan nämns några:
"I Gdańsk finner man bymurfragmenter fra gotikken med tårn og porter, blant annet Fengselstårnet, Bodporten, Kranporten, Den høye port, Den grønne port og Den gylne port." https://no.wikipedia.org/wiki/Gda%C5%84sk
Här en bild på den berömda Kranporten vid vattnet :
https://no.wikipedia.org/wiki/Gda%C5%84 ... ze2006.jpg
Efter att ha läst igenom Jomsvikingarnas saga några gånger, har jag kommit fram till följande: Om handlingen i Jomsvikingarnas saga stämmer, betyder det att flera händelser mellan åren 936 och 1000 går att fastställa med en felmarginal på högst ett år.
Min slutsats blir att:
1. Åke Tokesson dödades i ett bakhåll av Harald Gormsson år 936.
2. Palner Tokesson och Ingeborg Ottarsdotter gifte sig år 937.
3. Tordis Palnadotter föddes år 938.
4. Toke Palnersson föddes år 939.
5. Toke Palnersson och Olava Stevnersdotter gifte sig år 956.
6. Åke Tokesson föddes år 957.
7. Sven ”Tveskägg” Haraldsson föddes år 963.
8. Åke Tokesson och Thorgunna Vestidotter gifte sig 976.
9. Vagn Åkesson föddes år 977.
10. Sven Haraldsson härjade i sin fars rike åren 978-980, varpå Harald lät bygga 6 trelleborgar längs de mest utsatta kusterna.
11. Sven Haraldsson gifte sig med Kunigunda Siegfriedsdotter år 980.
12. Harald Gormsson dödades av Toke Palnersson för att rädda sin fosterson Sven Haraldsson från ett bakhåll hösten 981. Stevner jarl avled i Wales samma år.
13. Olava Stevnersdotter dog julen 983.
14. Slaget vid Fyrisvallarna mellan Erik Björnsson och hans brorson Björn Olofsson utspelade sig år 984. Under slaget dödades Björn Olofsson, Toke Gormsson och Ulf Trandsson.
15. Vikingaborgen Jomsborg byggdes på ön Wolin år 986 på initiativ av Toke Palnersson, som blir härens första ledare.
16. Bröderna Sigvald och Thorkel Haraldsson blev jomsvikingar år 987.
17. Lund flyttades från nuvarande Uppåkra till ett ställe 5 km åt nordväst åren 987-988.
18. Nya Lund fick sin första biskop, Odinkar Gormsson, år 988. Samma år hölls Isöre ting på Själland, där Sven Haraldsson utropades till kung över hela Danmark.
19. Bröderna Bue och Sigurd Vestisson blev jomsvikingar år 989. Ett undantag gjordes senare samma år också för Vagn Åkesson, som bara var 12 år gammal.
20. Toke Palnersson dog år 992 och Sigvald Haraldsson valdes till ny jomshövding.
21. Sigvald Haraldsson och Sven Haraldsson gifte sig år 993 med systrarna Astrid och Swietoslava, döttrar till Polens kung Mieszko I. Samma år dog Sigvalds far Harald Knutsson och prinsessornas syster Geira Mieszkoska.
22. Slaget vid Hjörungavåg mellan Håkon Sigurdsson ladejarl och jomsvikingarna utspelade sig hösten 994. Bland andra dog Erling Håkonsson och Thorkel Lera. Samma år dog också Erik Björnsson.
23. Harald Björnsson och Vsevolod Vladimirovich dödades av Sigrid Tostesdotter år 995. Samma år dödades Håkon Sigurdsson av Skopte Kark och Skopte Kark av Olav Tryggvasson.
24. Sven Haraldsson och Sigrid Tostesdotter gifte sig på hösten år 995.
25. Knut Svensson föddes år 996.
26. Æstrid Svensdotter föddes år 997.
Enligt historieböckerna dog Harald 986 eller 987 och slaget vid Hjörungavåg skulle ha inträffat 986. Finns det andra uppgifter som motsätter händelserna i Jomsvikingarnas saga? (Ett par av uppgifterna kommer från andra källor, men nu frågar jag främst om Harald Blåtands död och tidpunkten för slaget vid Hjörungavåg i Norge). Att Vagn Åkesson bara skulle vara 12 år kanske är en myt, men en brådmogen 12-åring kan i och för sig kasta sten som de gjorde enligt sagan.
Min slutsats blir att:
1. Åke Tokesson dödades i ett bakhåll av Harald Gormsson år 936.
2. Palner Tokesson och Ingeborg Ottarsdotter gifte sig år 937.
3. Tordis Palnadotter föddes år 938.
4. Toke Palnersson föddes år 939.
5. Toke Palnersson och Olava Stevnersdotter gifte sig år 956.
6. Åke Tokesson föddes år 957.
7. Sven ”Tveskägg” Haraldsson föddes år 963.
8. Åke Tokesson och Thorgunna Vestidotter gifte sig 976.
9. Vagn Åkesson föddes år 977.
10. Sven Haraldsson härjade i sin fars rike åren 978-980, varpå Harald lät bygga 6 trelleborgar längs de mest utsatta kusterna.
11. Sven Haraldsson gifte sig med Kunigunda Siegfriedsdotter år 980.
12. Harald Gormsson dödades av Toke Palnersson för att rädda sin fosterson Sven Haraldsson från ett bakhåll hösten 981. Stevner jarl avled i Wales samma år.
13. Olava Stevnersdotter dog julen 983.
14. Slaget vid Fyrisvallarna mellan Erik Björnsson och hans brorson Björn Olofsson utspelade sig år 984. Under slaget dödades Björn Olofsson, Toke Gormsson och Ulf Trandsson.
15. Vikingaborgen Jomsborg byggdes på ön Wolin år 986 på initiativ av Toke Palnersson, som blir härens första ledare.
16. Bröderna Sigvald och Thorkel Haraldsson blev jomsvikingar år 987.
17. Lund flyttades från nuvarande Uppåkra till ett ställe 5 km åt nordväst åren 987-988.
18. Nya Lund fick sin första biskop, Odinkar Gormsson, år 988. Samma år hölls Isöre ting på Själland, där Sven Haraldsson utropades till kung över hela Danmark.
19. Bröderna Bue och Sigurd Vestisson blev jomsvikingar år 989. Ett undantag gjordes senare samma år också för Vagn Åkesson, som bara var 12 år gammal.
20. Toke Palnersson dog år 992 och Sigvald Haraldsson valdes till ny jomshövding.
21. Sigvald Haraldsson och Sven Haraldsson gifte sig år 993 med systrarna Astrid och Swietoslava, döttrar till Polens kung Mieszko I. Samma år dog Sigvalds far Harald Knutsson och prinsessornas syster Geira Mieszkoska.
22. Slaget vid Hjörungavåg mellan Håkon Sigurdsson ladejarl och jomsvikingarna utspelade sig hösten 994. Bland andra dog Erling Håkonsson och Thorkel Lera. Samma år dog också Erik Björnsson.
23. Harald Björnsson och Vsevolod Vladimirovich dödades av Sigrid Tostesdotter år 995. Samma år dödades Håkon Sigurdsson av Skopte Kark och Skopte Kark av Olav Tryggvasson.
24. Sven Haraldsson och Sigrid Tostesdotter gifte sig på hösten år 995.
25. Knut Svensson föddes år 996.
26. Æstrid Svensdotter föddes år 997.
Enligt historieböckerna dog Harald 986 eller 987 och slaget vid Hjörungavåg skulle ha inträffat 986. Finns det andra uppgifter som motsätter händelserna i Jomsvikingarnas saga? (Ett par av uppgifterna kommer från andra källor, men nu frågar jag främst om Harald Blåtands död och tidpunkten för slaget vid Hjörungavåg i Norge). Att Vagn Åkesson bara skulle vara 12 år kanske är en myt, men en brådmogen 12-åring kan i och för sig kasta sten som de gjorde enligt sagan.
Nu har jag hittat "källan" till det vedertagna dödsdatumet för Harald Blåtand, på Allhelgonadagen 987, dvs ca 1 november. Det ska vara Adam av Bremen som lär ha skrivit det. Nu är ju han inte särskilt tillförlitlig källa och dessutom vet jag inte om man i norden använt årtal före Knut den heliges gåvobrev 1085. Adam var ju visserligen tysk, men levde nästan 100 år senare än 987. Jag tror att det är dags att skriva om delar av historien.
-
Bäckahästen
Så du tycker Jomsvikingasagan är full tillförlitlig källa, men har betänkligheter till Adam av Bremens trovärdighet och tiden mellan händelse och nedtecknande?
Ja, jag har större tillförlit till Jomsvikingarnas saga, även fast den skrevs ner senare än Adam av Bremen. Dels skildrar den en rad händelser så nära inpå varandra att det inte lämnar någon plats för sammanblandning av händelserna och dels stämmer den bättre överens med andra skildringar och händelser som utspelas i England (Sven Tveskägg och Olav Tryggvassons danagälder och dop), Styrbjörn Starkes saga m.fl. konungasagor som också samlats in av Snorre Sturlasson. Jag tycker också att de arkeologiska fynden och dateringarna bekräftar Snorres sagor, åtminstone skildringarna från 900-talet och senare.
Ja, jag har större tillförlit till Jomsvikingarnas saga, även fast den skrevs ner senare än Adam av Bremen. Dels skildrar den en rad händelser så nära inpå varandra att det inte lämnar någon plats för sammanblandning av händelserna och dels stämmer den bättre överens med andra skildringar och händelser som utspelas i England (Sven Tveskägg och Olav Tryggvassons danagälder och dop), Styrbjörn Starkes saga m.fl. konungasagor som också samlats in av Snorre Sturlasson. Jag tycker också att de arkeologiska fynden och dateringarna bekräftar Snorres sagor, åtminstone skildringarna från 900-talet och senare.
vilken version är det du ser som tillförlitlig Runan? De isländska uppgifterna är ju varken samstämmiga eller samtida.... ur ett källkritiskt perspektiv torde nog Adam av Bremens uppgifter stå sig gott mot de isländska.,,
-
Bäckahästen
Jag ser helt klart Adam av Bremen som den mer trovärdiga av de två. Bland annat för att den ligger ca ett par hundra år närmre händelsen. Att jomsvikingasagan stämmer överens med fler sena isländska sagor gör den inte trovärdigare, då skulle den stämma med de tidiga.