Hur många kunde komma till tingen och bloten?

500 f.Kr. - 1066
anganatyr

Re: Hur många kunde komma till tingen och bloten?

Inlägg av anganatyr » 4 september 2015, 15:52

Västgöten skrev:Angantyr

En rekonstruktion bygger ju på kunskap man har om byggnader från den här tiden. Så detta är ett mycket bra jobb, säkert starkt influerat av norska stavkyrkor för de hör ju till de få byggnader av det här slaget man känner till.
Men vad vi diskuterar är ju hednatemplet i Uppsala som det framstår i Adams beskrivning. Då passar knappast denna söta lilla kyrka in, och det påstår väl inte arkeologerna heller
Nu är det ingen kyrka. Om Uppåkratemplet grävs ut och lämningarna påminner om lämningarna från en stavkyrka, är det då stavkyrkorna som har inspirerat templet eller hednatempel som inspirerat till stavkyrkornas utseende?
Har du någon källa till att rekonstruktionen är starkt influerad av norska stavkyrkor eller är det bara vad du tror?

Varför skulle vi endast diskutera hednatemplet i Uppsala som det framstår i Adams beskrivning? Vad har du fått det ifrån? Tråden heter Hur många kunde komma till tingen och bloten?

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 4 september 2015, 18:09

Intressant rekonstruktion av Tissö, många likheter med Gamla Uppsala.

För oss är inte ett kulthus (tempel) som liknar en liten stavkyrka särskilt imponerande, men för samtiden var det säkert det. Kulthuset i Gamla Uppsala kan dessutom ha varit något större och något mer påkostat.

Det är bara att vänta och se, någon gång lär de hitta kulthuset i Gamks Uppsala också, frågan är bara om det händer 2015, 2083 eller 2217... ;)

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 4 september 2015, 18:25

Anders i Uppsala skrev:Intressant rekonstruktion av Tissö, många likheter med Gamla Uppsala.

För oss är inte ett kulthus (tempel) som liknar en liten stavkyrka särskilt imponerande, men för samtiden var det säkert det. Kulthuset i Gamla Uppsala kan dessutom ha varit något större och något mer påkostat.

Det är bara att vänta och se, någon gång lär de hitta kulthuset i Gamks Uppsala också, frågan är bara om det händer 2015, 2083 eller 2217... ;)
Det är precis så jag tänker också. För dåtidens människor var det en imponerande byggnad.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 4 september 2015, 19:10

Jag tänkte lägga in bilder på både rekonstruktionsteckningarna från templet i Uppåkra som slutade användas under 900-talet. Samt ett foto på rekonstruktionsmodellen av Lunds första stavkyrka från ca 990 som byggdes genom den danske kungen Sven Tveskäggs försorg. Lund ser ju som en efterträdare till Uppåkra och det kan ge lite perspektiv på hur dåtidens människor uppfattade byggnaderna (man har helt enkelt något att jämföra med).
Bild
Bild

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 4 september 2015, 20:43

Intressant jämförelse. Det jag slås av är hur högt templet i Uppåkra är jämfört med kyrkan. Egentligen är väl en kyrka också ett tempel?

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 4 september 2015, 21:04

Intressant Angantyr.

Vilka andra beskrivningar av Uppsalatemplet menar du att vi skall utgå från? Det verkar finnas källor jag missat.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 4 september 2015, 22:19

Västgöten skrev:Intressant Angantyr.

Vilka andra beskrivningar av Uppsalatemplet menar du att vi skall utgå från? Det verkar finnas källor jag missat.
Var i mitt inlägg skriver jag om andra beskrivningar av Uppsalatemplet än Adams beskrivning????? :?: Är det bara i Uppsala som blot och ting förekom? Ingen annanstans i Skandinavien, utan detta är helt unikt för Uppsala? Det finns bara det förmodade templet i Uppsala och inga andra tempel? Tråden heter åter igen Hur många kunde komma till tingen och bloten? Inte blotet i Gamla Uppsala.

Har du nu letat fram någon källa till ditt påstående att templet i Uppåkra är starkt influerat av norska stavkyrkor?
anganatyr skrev:
Västgöten skrev:Angantyr

En rekonstruktion bygger ju på kunskap man har om byggnader från den här tiden. Så detta är ett mycket bra jobb, säkert starkt influerat av norska stavkyrkor för de hör ju till de få byggnader av det här slaget man känner till.
Men vad vi diskuterar är ju hednatemplet i Uppsala som det framstår i Adams beskrivning. Då passar knappast denna söta lilla kyrka in, och det påstår väl inte arkeologerna heller
Nu är det ingen kyrka. Om Uppåkratemplet grävs ut och lämningarna påminner om lämningarna från en stavkyrka, är det då stavkyrkorna som har inspirerat templet eller hednatempel som inspirerat till stavkyrkornas utseende?
Har du någon källa till att rekonstruktionen är starkt influerad av norska stavkyrkor eller är det bara vad du tror?

Varför skulle vi endast diskutera hednatemplet i Uppsala som det framstår i Adams beskrivning? Vad har du fått det ifrån? Tråden heter Hur många kunde komma till tingen och bloten?

Skriv svar