Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Yngwe » 29 juni 2015, 20:11

Ättelägg skrev:Ja, eller så hör ni till olika syn på forskning, kvalitativ kontra kvantitativ. Den kvantitativa grenen visade sig vara mer eller mindre en återvändsgränd då komplexiteten och bristande käll-läge gör den kraftlös. Leder inget vart.

Problemet för den kvalitativa forskningen är att utfallet beror väldigt mycket på vem man frågar. Och hur man frågar. Ett normalt motmedel, som ofta förespråkas, är att låta utfallet av den kvalitativa prövningen prövas även kvantitativt

Kvalitativa metoder anses väl dessutom allmänt vara vanliga bland de som vill politisera utfallet genom att sålla bort oönskade resultat. Med hjälp av ensidig kvalitativ forskning kan man alltså behålla en önskad riktning och styra utfallet. Resultatet är i de fallen alltså inte kunskap, utan tolkningsföreträde...

Kanske är det det som är felet med den kvantitativa forskningen... empiri och verkligt statistiskt underlag pekar helt enkelt åt fel håll, i den subjektiva betraktarens ögon kommer man helt enkelt ingen vart...

Vad vet jag...

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 30 juni 2015, 11:35

Angående kärnröset från den nya "gamla" högen. I Lejre har man hittat ett stort röse, men tolkar det tydligen som ett harg. Kan detta vara aktuellt även här?

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 30 juni 2015, 19:17

AndreasE

Inlägg av AndreasE » 1 juli 2015, 19:48

Opager skrev:Ättelägg: Det bör vara tillåtet här att diskutera GU baserat på vad etablerad forskning inom arkeologi och historia pekar idag?

Då är nog GU:s historia lika fragmentarisk som John Ljungkvist säger, i sina ljusa stunder, i seminariet med Maja Hagerman. De stora monumenten och hallen uppförs under olika tidsperioder men de tappar snabbt intresse och har ingen kontinuitet, om jag har läst rätt.

Dessutom är GU fyndfattigt, baserat på vad John säger. Vill man se ädelmetallfynd och omfattande hantverk får man vända sig mot Birka och Helgö.

Jag tror att GU är ett Jellinge "wanna bee" och tankar om GU som en plats för riksbildningen är en historieförfalskning som börjar på 1200-talet när Sverige blir ett kortvarigt rike, och som fortsätter på 1500-talet fram tills mitten av 1900-talet.

GU kommer tillbaka under 1100-talet när kyrkan etablerar sig där.

Jag tycker att GU är intressant att diskutera om myterna och nationalismen tas bort. Det är en viktigt centralplats med uppgångar och nedgångar som många andra centralplatser.

Opager
Det kan ju vara bra att faktiskt kunna arkeologin innan man uttalar sig så bestämt...

De "stora monumenten" om vi ska kalla dem för det, uppförs under en 300-årsperiod ungefär, 400-tal till 700-tal. Här är dateringsupplösningen för låg för att vi ska kunna göra en absolut kronologi, men norra och södra platån påbörjas någon gång i 400-tal/500-tal och överges runt år 800. De bär på flera generationer av hus, varav de delvis utgrävda utgör den sista fasen (700-tal). Stolpmonumenten tillhör ungefär samma tid men dateringarna är förstås inte publicerade ännu. Området runt norra och södra platån var inte särskilt extensivt utnyttjat under vikingatid, men området runt kyrkan och prästgården har å andra sidan uppvisat tecken på stark vikingatida aktivitet (båtgravar, stora stolphål under kyrkan, hantverksområde osv) som tyder på att huvudgårdens placering möjligtvis flyttats hit. Ett antal möjliga husplatåer är ej undersökta.

De två daterade storhögarna anses idag tillhöra perioden 575-650 e.Kr. Ytterligare en storhög, den så kallade "Gullhögen", tillhör 600-talet, men det är tyvärr inte känt exakt vilken hög det handlar om. Sannolikt en av de större "mindre" högarna på höggravfältet. Höggravfältet sträcker sig kontinuerligt in i sen vikingatid. Ju längre sydväst man kommer i det desto senare är troligtvis gravarna. Ett vikingatida båtgravfält ligger vid prästgården.

De stora OKB-undersökningarna gav enorma mängder vikingatida material, både boplatsmaterial och gravmaterial, vilket visar att byn runt centralplatsen var stor (ytmässigt större än den medeltida byn som hade över 20 gårdar) och rik under vikingatid och tidig medeltid.

Det finns definitivt luckor i vår kunskap om GU, precis som John Ljungkvist säger i föreläsningen med Maja Hagerman (vilken dock spelades in innan OKB 2012-2013), och fynddensiteten är inte lika hög som i Birka (förstås, Birka har kulturlager som en medeltida stad, GU är en agrar järnåldersboplats - en helt annan fyndkontext). Men materialet är långt ifrån "fattigt".

AndreasE

Inlägg av AndreasE » 1 juli 2015, 20:03

Förresten, igår presenterade man ett riktigt fint litet fynd från årets forskningsgrävningar - ett perfekt bevarat litet hänge i guld i cloisonnéteknik.

Sådana här föremål i cloissoné producerades av frankerna och spreds under 500-tal och 600-tal inom den europeiska eliten, från Italien i söder till Skandinavien i norr. De utgör allt ifrån svärdsknappar till spännen och väskramar. Kända fynd är tex båtgraven i Sutton Hoo och Childerics grav i Tournai. I Sverige har framför allt ett antal mycket fina svärdsknappar påträffats som depåfynd, men exempel har också påträffats i några gravar (bland annat i GU) och som boplatsfynd i tex Uppåkra. Ett mycket fint okänt exempel dök upp på Antikrundan för några år sedan.

Under senare vendeltid produceras inhemska exempel av cloissoné-föremål. Sådan har tex påträffats i flera uppländska båtgravar men även på andra håll. Granater har brutits och sedan formats vid olika produktionscentra, bland annat på Norra platån i GU.

Opager

Inlägg av Opager » 1 juli 2015, 20:10

Andreas. Du överskattar mig :-) Jag har ingen kunskap om GU mer än seminariet med John och Maja samt några års debatt på det gamla arkeologiforumet.

Skulle vara sensationellt om du inte skulle veta mer än jag.

Har du några bra källor som gör det möjligt att läsa in sig mer om GU?

Opager

AndreasE

Inlägg av AndreasE » 1 juli 2015, 20:35

Läs de artiklar som utgivits i samband med det nuvarande forskningsprojektet, finns länkar på hemsidan.

Läs även Johns tidigare artiklar i tex Fornvännen. Duczkos Arkeologi och miljögeologi i Gamla Uppsala I och II är torra och svårlästa men ger en god bakgrund till äldre forskning och hur kunskapsläget såg ut i mitten av 90-talet. Ett bra kapitel om den gamla domkyrkan och den arkeologi som utförts i dess närhet finns i Sveriges kyrkor 228, band 2; Uppsala domkyrka II. Domkyrkan i Gamla Uppsala. Nuvarande domkyrkans omgivningar.

För OKB-projektet finns förundersökningen publicerad bland UV:s rapporter (2011 eller 2012 skulle jag gissa) och en sammanfattning av projektresultatet 2012 med fyndlistor och GIS-data finns publicerad på samma plats.

Båtgravarna publicerades 2001 av Else Nordahl.

Finns nog massor jag har missat. 2017 ska OKB slutrapporteras, och efter det kommer det en populärvetenskaplig bok vad jag förstår.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 9 juli 2015, 12:57

Hur kan man tolka den nya kungshög som tros ha hittats strax norr om kyrkan:

http://www.svt.se/nyhetsklipp/regionalt ... 047702.svt

Och den medeltida ärkebiskopsgård som byggts på denna, efter att högen deformerats.

Tingshögen verkar enligt nyare rön också vara en kungshög. Vi har alltså (minst) fem kungshögar, inte bara tre. Observera att jag med kungshög avser storleken på högen, inte att det måste vara en kung begraven i den.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 9 juli 2015, 13:45

Anders i Uppsala skrev:Hur kan man tolka den nya kungshög som tros ha hittats strax norr om kyrkan:

http://www.svt.se/nyhetsklipp/regionalt ... 047702.svt

Och den medeltida ärkebiskopsgård som byggts på denna, efter att högen deformerats.

Tingshögen verkar enligt nyare rön också vara en kungshög. Vi har alltså (minst) fem kungshögar, inte bara tre. Observera att jag med kungshög avser storleken på högen, inte att det måste vara en kung begraven i den.
Om jag förstått det rätt är det ett röse man stött på, som tolkats som ett kärnröse. Min tanke var att det är ett harg...

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 9 juli 2015, 18:37

OK, och i så fall skulle man istället för att ha kapat toppen på en kungshög fyllt på med jord över harget för att skapa en plan yta för ärkebiskopsgården? Det verkar också rimligt.

Skriv svar