Beowulfskvädets topografi
Re: Beowulfskvädets topografi
Vidare kan man se varför danske kungen binder just Ecgtheow (Göta älvs jarl?) , att gifta sig med Jutarnas prinsessa. Det kan handla om att säkra tillträde till älven. Kontrollera skilfingarna.
-
Starkodder
Av samma anledning som själländarna inte nämns.
-
Starkodder
Hittar du själländare i Jordanes? Danskarna nämns i Beowulf med sina väderstreck. Med samma argument borde det då finnas samma väderstreck för svear om de nu var överordnade götar. Att daner var mer enade än folken i nuvarande Sverige beror naturligtvis på större avstånd här och vidare barriärer. Ungefär som i Norge.
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 3 gånger.
Det behöver jag inte. Jordanes handlar om goternas Skandinaviska arv och han fördjupar sig i suehans folk för att visa att det finns gotiska stammar bland dem. Dani blir mest ett sidoskott då han berättar att de också stammar ur suehans/suehidi.
gauti är med i Beowulf under den beteckning de gick under utomlands, sweon.
Tror du besvarade din egen fråga om väderstrecken bra. Svearna var inte lika styrda under en kung varför inte en kung kunde påstås regera över alla svear i alla väderstreck såsom Beowulfkvädet gör med danakungen.
Tror du besvarade din egen fråga om väderstrecken bra. Svearna var inte lika styrda under en kung varför inte en kung kunde påstås regera över alla svear i alla väderstreck såsom Beowulfkvädet gör med danakungen.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 3 gånger.
-
Starkodder
Jag frågade en gång här men fick aldrig svar: Vilket område täcker Jordanes suehans in?Kungsune skrev: ↑3 juni 2019, 18:27Det behöver jag inte. Jordanes handlar om goternas Skandinaviska arv och han fördjupar sig i suehans folk för att visa att det finns gotiska stammar bland dem. Dani blir mest ett sidoskott då han berättar att de också stammar ur suehans/suehidi.
Vi kan bara säga vad det inte täckte in
-
Starkodder
Vi är du och jag och alla andra. Av Jordanes får vi bara ut att Adogit och Screfennae inte tillhör sweons. Beowulf är ännu mer sparsmakad.
-
Starkodder