Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Starkodder

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 9 juni 2019, 08:57

Yngwe skrev:
9 juni 2019, 00:46
Starkodder skrev:
8 juni 2019, 21:59
Nättroll för att jag inte hänger med i ert resonemang? Du undviker hela tiden svaren. Svara nu på min fråga istället. Över vilket område hade Ongentheow makten på 500-talet? Han var ju ledare för sweons, swiorice osv. Enligt ert resonemang var detta hela södra Skandinaviska halvön.
Nä det är faktiskt din slutsats och den bygger på din egen föreställning om att ett folk definieras utifrån sin kung. Så för dom som inte har samma förutsättningar, och det har uttryckts klart och tydligt, är din fråga helt orelevant.

Själv ser jag inga problem med att svear runt Mälardalen eller kanske i Finland ger fullkomligt faen i vad en sveakung på västkusten har för problem med jylländarna. Jag har inte heller problem med att de skulle se en god chans till ära och rov och ansluter sig.

Men att en kung skulle styra och ha makten, något som Gustav fick kämpes järnhand för tusen år senare, det har jag problem med. Det är något du tar ur sagoboken och inte ur riktiga källor.
Jag är rädd att jag kommer att vara "provocerande oförstående" ett tag till eftersom jag fortfarande inte hänger med i Yngwes och Kungsunes enligt egen utsago glasklara förklaringar gällande Beowulfkvädets geografi kopplat till Jordanes suehans. Nu har jag iallafall fått veta av Yngwe att han inte "ser några problem" med svear i Mälardalen på 500-talet. Huruvida han kan tänka sig även Ongentheow och strider med väderjutarna i Mälardalen framgår tyvärr inte, eftersom han ger faen i striderna med väderjutarna. Men vi kan lämna dessa väderjutar i Vendel ett tag.

Därför vänder jag mig till Kungsune: du hävdade då att Ongentheows sweons höll till i Västergötland, där "Uppsala" då skulle vara beläget en bit innanför Göta älv. Har du möjlighet i några enkla meningar beskriva dessa sweons på 500-talet och deras maktsfär, i förhållande till din och Yngwes tolkning av samma sweons i Jordanes? Är suehans och sweons samma sak eller olika? Dessutom hur dessa sweons förhåller sig till nivån nedanför t ex gautigoth m fl som omnämns av Jordanes. Om du redan tycker att du gjort det, kan du länka?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 9 juni 2019, 10:31

Nej, för det skulle bara bli ännu fler gissningar. Jag vill inte göra om samma misstag som wasatidens historiker gjorde. Varför kan danerna ha olika kungar i Widsith om svearna inte kan det enligt dig? Varför kan saxarna vara uppdelade i olika kungadömen om inte svearna kan det? Osv. Osv över hela jorden har vi exempel på exempel där övergripande namn på folk ffa på naturligt definerade landmassor som öar och halvöar jämte produktionsförhållanden samlas under ett namn likt suehans. Inte konstigare än att alla Australiens invånare kallas för maorier av oss eller alla ursprungsbefolkningar i Amerika för Indianer. Ett otal befolkningar i asien för kineser.
Om Beowulfs nedtecknare sitter och skriver efter 700-talet, troligen omkring 900 är stamnivån ännu mindre väsentlig. Hade kvädet skrivits under samtiden med händelsrns hade vi kanske haft formen ”gota” för Ongentheows stam. Enligt jordanes var denna stam mycket krigisk och plundrade sina grannstammar. Det är den enda stammen som Jordanes särskilt lyfter som exempel på en stam som agerar utanför sina egna gränser. Det är högst rimligt att grannstammar ställt upp med krigsfolk för att slippa våld mot egna regionen. Det räcker att några av Jordanes stammar är underkastade ”gautarnas drot” för att det ska bli mycket rimligare att börja kalla honom ”svearnas drot”.
Det hindrar inte att det samtidigt kan sitta en dito precis lika sveonsk kung i ex Östergötland som styr över en eller fler folk där.
Till och med så sent som på 1300-talet hade vi två svenska riken med två kungar som båda kallade sig rex suetia. Naturligtvis stärker det identiteten att utropa sig till kungen framför andra. Hur många kungar genom historien har inte utropat sig till kung över större domäner än de egentligen råder över?

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 9 juni 2019, 11:06

Kungsune skrev:
9 juni 2019, 10:31
Nej, för det skulle bara bli ännu fler gissningar. Jag vill inte göra om samma misstag som wasatidens historiker gjorde. Varför kan danerna ha olika kungar i Widsith om svearna inte kan det enligt dig? Varför kan saxarna vara uppdelade i olika kungadömen om inte svearna kan det? Osv. Osv över hela jorden har vi exempel på exempel där övergripande namn på folk ffa på naturligt definerade landmassor som öar och halvöar jämte produktionsförhållanden samlas under ett namn likt suehans. Inte konstigare än att alla Australiens invånare kallas för maorier av oss eller alla ursprungsbefolkningar i Amerika för Indianer. Ett otal befolkningar i asien för kineser.
Om Beowulfs nedtecknare sitter och skriver efter 700-talet, troligen omkring 900 är stamnivån ännu mindre väsentlig. Hade kvädet skrivits under samtiden med händelsrns hade vi kanske haft formen ”gota” för Ongentheows stam. Enligt jordanes var denna stam mycket krigisk och plundrade sina grannstammar. Det är den enda stammen som Jordanes särskilt lyfter som exempel på en stam som agerar utanför sina egna gränser. Det är högst rimligt att grannstammar ställt upp med krigsfolk för att slippa våld mot egna regionen. Det räcker att några av Jordanes stammar är underkastade ”gautarnas drot” för att det ska bli mycket rimligare att börja kalla honom ”svearnas drot”.
Det hindrar inte att det samtidigt kan sitta en dito precis lika sveonsk kung i ex Östergötland som styr över en eller fler folk där.
Till och med så sent som på 1300-talet hade vi två svenska riken med två kungar som båda kallade sig rex suetia. Naturligtvis stärker det identiteten att utropa sig till kungen framför andra. Hur många kungar genom historien har inte utropat sig till kung över större domäner än de egentligen råder över?
Nu har inte svearna inte flera olika kungar enligt Widsith, utan en. Likaså i Beowulf. Tyvärr.

Bra att du faktiskt tycker att Jordanes gautigoth var samma som Beowulfs sweon. Då vet jag det.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 9 juni 2019, 11:17

Att sweons bara har en kung i widsith är ju helt ovidkommande. Det visar bara att widsith kände till en sweonsk kung. Saxo mfl källor skriver uttryckligen Rex Gothia, gauta drot mm om sweons kungar. När vi lägger fram det brukar ni alltid hävda att det beror på att götarna var underkastade svearna och därför deltog i striderna på deras sida. Hur kommer det sig då att dessa strider som de deltar i under sveakungen råkar vara samma jäkla krigståg som riktas mot daner och geatas i Beowulfkvädet. Var dessa underkastade götar deltagare på båda sidor? Jag förstår inte logiken.
Nä, ska det gå ihop är saxos goter och YTs gautar detsamma som sweons kärnstam i Jyllandskrigen. Därför är det götar som bränner heorot enligt saxo, därför är Ottar vendelkråks götisk furste när han blir hängd i norra Jylland. Därför ligger sweons tvärs över havet.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 9 juni 2019, 11:22

Kungsune skrev:
9 juni 2019, 11:17
Att sweons bara har en kung i widsith är ju helt ovidkommande. Det visar bara att widsith kände till en sweonsk kung. Saxo mfl källor skriver uttryckligen Rex Gothia, gauta drot mm om sweons kungar. När vi lägger fram det brukar ni alltid hävda att det beror på att götarna var underkastade svearna och därför deltog i striderna på deras sida. Hur kommer det sig då att dessa strider som de deltar i under sveakungen råkar vara samma jäkla krigståg som riktas mot daner och geatas i Beowulfkvädet. Var dessa underkastade götar deltagare på båda sidor? Jag förstår inte logiken.
Nä, ska det gå ihop är saxos goter och YTs gautar detsamma som sweons kärnstam i Jyllandskrigen. Därför är det götar som bränner heorot enligt saxo, därför är Ottar vendelkråks götisk furste när han blir hängd i norra Jylland. Därför ligger sweons tvärs över havet.
Knappast Kungsune. Det handlar bara om vilka källor vi "väljer" att luta oss på. Ingen annan än du påstår att Widsith är ovidkommande vid jämförelser med andra källor. Visste inte att Saxo blev så viktig plötsligt.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 9 juni 2019, 11:32

Vendelkråka- epitet är värt en egen tråd. Det hörde ju ursprungligen till Egil...

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 9 juni 2019, 11:38

Starkodder skrev:
9 juni 2019, 11:22
Kungsune skrev:
Knappast Kungsune. Det handlar bara om vilka källor vi "väljer" att luta oss på. Ingen annan än du påstår att Widsith är ovidkommande vid jämförelser med andra källor. Visste inte att Saxo blev så viktig plötsligt.
Det är inte widsith som är ovidkommande. Det är relevansen för frågan som jag söker.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 9 juni 2019, 11:42

AndreasOx skrev:
9 juni 2019, 11:32
Vendelkråka- epitet är värt en egen tråd. Det hörde ju ursprungligen till Egil...
Tja, redan Jörund Egils farfar: ”Vard Jorundr, hinns endr of dó, ligs of lattr i Limafirdi.”

Läser du mina inlägg ser du att jag förmodligen är den som flitigast citerar saxo.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 9 juni 2019, 11:48

Kungsune skrev:
9 juni 2019, 11:42
AndreasOx skrev:
9 juni 2019, 11:32
Tja, redan Jörund Egils farfar: ”Vard Jorundr, hinns endr of dó, ligs of lattr i Limafirdi.”

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 9 juni 2019, 11:49

Kungsune skrev:
9 juni 2019, 11:38
Starkodder skrev:
9 juni 2019, 11:22
Kungsune skrev:
Det är inte widsith som är ovidkommande. Det är relevansen för frågan som jag söker.

Läser du mina inlägg ser du att jag förmodligen är den som flitigast citerar saxo.

Skriv svar