Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Castor

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Castor » 10 juni 2019, 15:11

Mercia var ju anglernas gränsområde mot det keltiska Britannien. Wedermearc skulle på motsvarande sätt kunna vara Geatas' gränsområde mot bl.a. Sweorici! Vi kan anta att Geatas bestod av flera enheter som samtidigt fanns i England (Kent och Isle of Wight), Jylland och kring Göta älv, och som på något vis stod i förbindelse med varandra, vilket kan förklara varför Beowulfkvädet hamnade i England.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 10 juni 2019, 15:36

Kungsune skrev:
10 juni 2019, 09:49
En sak i taget:
”Poland no earlier than the late 5th century AD,”

Femte århundradet! Dvs 400-talet
Vi är i det 21a århundradet nu inte 20e

Gotlandsproblematiken är så genomgången nu så jag förstår bara inte att du inte ser den. Orkar inte upprepa allt igen.

Angående Vendli och wulfhere så finns en utläggning om detta. Jag ska leta fram den. Det ör svårt att hitta någon annan befolkning som kan avses än vender alt vandaler. Vandalerna var väl främst i spillror i spanien vid den tiden så det bör röra sig om folk vid Oder-Weichsel.
Du glömde att det var slutet av 400-talet i sydöstra Polen! (utelämnade du southeastern före Poland med vilje?). Därifrån är det många mil till Östersjökusten. Det verkar inte finnas några arkeologiska spår från slaver vid Östersjökusten före 600-talet.
Gotlandsproblematiken är för min del enbart ordentligt genomgången med resan till Heorot.
Friser och franker har jag inget detaljerat grepp om. När Hugleik stupar mot friserna beskrivs han som danernas kung, dvs. geatas var knappast de ledande i det krigståget. Så jag vore mycket tacksam om du kan peka på "Gotlandsproblematiska" rader som berör franker och friser. Gräslund berör detta knappt alls.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 10 juni 2019, 15:45

Kungsune skrev:
10 juni 2019, 11:42
Starkodder skrev:
10 juni 2019, 11:10
Castor skrev:
10 juni 2019, 10:53

Framför allt är väl prefixet "Weder-" kopplat till det geografiska namnet Wedermearc? Mearc - "mark" brukar väl oftast åsyfta ett gränsområde?
Frågan är vad mearc egentligen syftar på. Det som jag mest funderat på är Vedens och Marks härader i Västergötland. I brist på annat. Sen har vi ju Värmland. Att Vedermearc skulle ha ändrats till Värmland är nog alltför långsökt om man inte hittar hittar någon gammal namnform som lutar åt det hållet.
Att mearc betyder gräns är väl främst ur engelsk forskningshorisont men det rimmar ju bra även i Skandinavien med ex -märe. Marks härad kan mycket väl ha skrivits mearc, mörk eller myrc i gamla försvunna källor men veden går lika troligt tillbaka på "wudu" i betydelsen skog. Observera att weder och wudu används båda i Beowulf.
Marks härad skrevs Mark i Västgötalagens kyrkolista, dvs. ca 1280-talet.
Enligt Svenskt Ortnamnslexikon (som rekommenderas!) så betyder mark ursprungligen 'rand', 'gräns' jämför med marginal från latinet. Därifrån utvecklades betydelsen till gränsskog, ödebygd osv.
Värmland (ca 1170 Wermelandie) kommer från bygden kring sjön Värmeln.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 10 juni 2019, 15:53

AndreasOx skrev:
10 juni 2019, 15:36
Kungsune skrev:
10 juni 2019, 09:49
En sak i taget:
”Poland no earlier than the late 5th century AD,”

Femte århundradet! Dvs 400-talet
Vi är i det 21a århundradet nu inte 20e

Gotlandsproblematiken är så genomgången nu så jag förstår bara inte att du inte ser den. Orkar inte upprepa allt igen.

Angående Vendli och wulfhere så finns en utläggning om detta. Jag ska leta fram den. Det ör svårt att hitta någon annan befolkning som kan avses än vender alt vandaler. Vandalerna var väl främst i spillror i spanien vid den tiden så det bör röra sig om folk vid Oder-Weichsel.
Du glömde att det var slutet av 400-talet i sydöstra Polen! (utelämnade du southeastern före Poland med vilje?). Därifrån är det många mil till Östersjökusten. Det verkar inte finnas några arkeologiska spår från slaver vid Östersjökusten före 600-talet.
Gotlandsproblematiken är för min del enbart ordentligt genomgången med resan till Heorot.
Friser och franker har jag inget detaljerat grepp om. När Hugleik stupar mot friserna beskrivs han som danernas kung, dvs. geatas var knappast de ledande i det krigståget. Så jag vore mycket tacksam om du kan peka på "Gotlandsproblematiska" rader som berör franker och friser. Gräslund berör detta knappt alls.
Du vet mycket väl att forskningen kring venderna är lika luddig som övriga folknamn. Flera forskare kopplar namnet på såväl Vandalerna och Venderna till floden och osäkerheten är stor huruvida det bara använts på slaviska stammar. Namnformerna på vendiska personer talar för germanskt inflytande. Även om det nu skulle vara begränsat till sydöstra Polen så är det väldigt nära Själland jämfört med ex Uppland.
Det går alltså inte att peka ut namnet vender arkeologiskt om det är ett platsknutet namn.
Runt 550 finns slaviska bosättningar vid Oder och på 600 talet har de spridit sig ända bort till Elbe.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 10 juni 2019, 16:11

Rekommenderar en koll på kartan...
Avståndet Själland-SÖ Polen är ca 80 mil, Själland-Uppland ca 55 mil. Dessutom betydligt mera land att traversera i Polen.
Det viktiga är att södra Östersjökusten var relativt folktom under 500-talewt, mellan den germanska ut-migreringen och den slaviska in-migreringen, vad jag förstår. Så det fanns tydligen ingen större stam som kunde ha kallats för vender.
Du måste väga in arkeologiska fynd i alla dessa diskussioner.
Har du någon källa på: "Runt 550 finns slaviska bosättningar vid Oder" ?
Har du någon källa på: "Namnformerna på vendiska personer talar för germanskt inflytande." ?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 10 juni 2019, 16:58

Om du mäter från Ukraina kanske? Fågelvägen från Uppland kanske är 60 mil men sjövägen snackar vi 100.

Pyritz en bit söderut vid Oder daterar sig till tidigt 500-tal och liknande anläggningar finns i dalgångarna längs hela polska kusten. Dvs med typiskt slaviska artefakter. Tätare ju längre in från kusten man kommer men långt nordväst om Warzawa. Det dröjer till 600-talet innan de expanderar väster om Oder och fram mot Elbe. men Oder och Weischel har många slaviska bosättningar redan under Beowulfs levnad. Det finns ett par skrifter på tyska om detta online. Tror en av författarna som studerat dessa bosättningar heter Neitmann. Kanske Klaus?
Självklart finns det källor på allt. I princip allt jag skriver är hämtat någonstans men ofta har man ju tappat bort källorna och måste söka upp dem igen. Diskussionen om Wulfgar-wulfhere har jag antecknat från ett engelskt arbete för länge sedan men var dum nog att inte skriva ned författaren men det ska nog gå att hitta. Minns att Wulf-namnen som inte har W i Skandinavien var vanliga på kontinenten och Wulfhere i Widsith sägs ju skydda mot Attila vid Vistula (Weichsel) så det lät inte helt osannolikt i mina öron.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 10 juni 2019, 17:24

Suck det tog mig 2 minuter att googla fram https://www.academia.edu/2254548/Expans ... ble_causes
Se pollendiagrammen på s178 som tydligt visar att Pomerania var mycket glest befolkat på 500-talet.
Och givetvis mätte jag till sydöstra Polen (Lublin), tramsa inte. Sjövägen till Uppland är ca 65 mil - kan du aldrig fixa några exakta och korrekta uppgifter själv ?
Tips: Linjal och GoogleMaps är inte alltför svåra att använda.
Källor i ditt huvud har vi andra dödliga svårt att förhålla oss till speciellt när det anges först efter sjuttioelva tidsödande inlägg.
Jag litar numera 100 gånger mer på Wikipedia

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 10 juni 2019, 17:45

Vad snackar du om. Jag har alltid tagit fram källor när någon frågat. Tanken med ett sånt här forum är ju att man kan samtala till dess att det uppstår ett glapp i förkunskaper mellan deltagarna. Då kan man fråga efter källor och då ska man göra vad man kan. Jag gav dig Neitmann och kommer tillbaks med wulfgarkällan när jag hittar den. Jag har ett liv utanför detta forum som går före.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 10 juni 2019, 18:12

Jag har inte alls fått någon källa av dig trots många försök. En källa är en artikel.
Klaus Neitmann tycks vara medeltidshistoriker (Tyska Orden) enligt https://de.m.wikipedia.org/wiki/Klaus_Neitmann så han kan knappast vara relevant för 500-talet.
Nu lägger jag ner detta

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 10 juni 2019, 18:16

Många försök?
Det här var ju första gången!

Jo det är han som summerar slavisk bebyggelse från perioden 450-700 ca genom att gå igenom forskningsläget. Det är en bra början om du klarar att hålla isär århundradena. Men han har ett större arbete.

Att pollenanalyser visar en kanske inte fullt så överraskande nedgång på 500-talet betyder inte så mycket när det finns dokumenterade bosättningar. Det räcker liksom.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 10 gånger.

Skriv svar