En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
fileoscar
Kontakt:

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av fileoscar » 13 september 2021, 16:56

AndreasOx skrev:
13 september 2021, 15:55
I boken framgår det tydligt att:
GW:s latinska original behandlar 900-talet. Övriga fragment bör vara de två icke namngivna krönikorna (ca 1000-1030 och 1100-talet) samt allt annat enligt pergamentslistan. Originalen finns förhoppningsvis kvar i okänt polskt arkiv.

Antoninas översättning till polska hittades 2019. Bröderna Sielski har transkriberat och översatt till svenska. De fel som har noterats är förståeliga. Givetvis behöver detta göras mera ordentligt och vetenskapligt men då behövs finansiering.

Boken är populärvetenskaplig - jag misstänker att det är ett nödvändigt sätt för att finansiera fortsatt hantering av detta mycket omfattande material. Pergamentslistan är mycket omfattande (se tidigare Academia-länk) och om Antonina har översatt allt detta finns det arbete i många år enbart för den initiala dokumenteringen.

Om jag vore Sven skulle jag ignorera detta forum.
Jovisst kan fragmenten 1 - 46 behandla 1000-1100-talet för att sedan fortsätta med 900-talet från nr 47. Möjligt men inte särskilt troligt.

Nej, felen är inte förståeliga. Om viljan varit den rätta hade fragmenten översatts rakt av utan att först konstruera en annan (delvis felaktig) polsk text.

Jag vet inte om en bok blir mer ”populärvetenskaplig” ju mer felaktigheter och frågetecken som dyker upp. Men OK, vi placerar väl boken i den genren då. Fast jag tror nog att författarnas ambitioner ursprungligen var större än så.

Du och Rosborn tänker uppenbarligen likadant beträffande detta forum. Men jag är tveksam till om det är rätt väg.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 13 september 2021, 17:16

Se pergamentslistan - det är åtskilligt mer än de två andra krönikorna.
När man läser boken är det uppenbart att det är 1000-talssidor med pergament och brev de försöker att hantera utan finansiering och vilja från akademikervärlden, som jag tycker borde jubla över att få ett sådan unikt material att analysera vetenskapligt.
Du kan väl erbjuda dig att översätta från Antoninas polska?

nissan

Inlägg av nissan » 13 september 2021, 17:26

Vilka behov finns konkret?
Kunskaper i gammelpolska, medeltidslatin, kriminologi eller arkivkunskap?
I vilken ände skall man börja?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 september 2021, 17:43

Ska det hela bli intressant behövs väl faksimil av hela latinkopian som som måste ha utförts inför översättningen och likaså av hela översättningen samt fotografier som visar att det överhuvudtaget funnits ett latinskt manuskript och att dess innehåll matchar. Detta är ju bara grundförutsättningar för att man ens ska vilja gå vidare och göra analyser av tillkomsttid mm.

Visi

Inlägg av Visi » 13 september 2021, 18:35

Personligen är jag mest intresserad av GW och bilagan. Skulle definitivt kunna skänka en slant till ett projekt som syftar till att: 1/ digitalisera Antoninas GW-relaterade anteckningar (översättningar), 2/ lägga ut alla dessa bilder så att vem som helst i världen enkelt kan se dem (dvs gratis registrering och tillgång), 3/ högkvalitativa och professionella översättningar från polska till andra språk (främst engelska, svenska, danska, norska och tyska då).
Tyvärr lär väl detta bara förbli en naiv dröm.

Nu sitter man istället och håller tillbaka mycket av "rådatamängden" (i detta fall [bilder på] Antoninas översättningar från 1960-talet). Inte ens i boken fick vi se alla de bilder som hade med bilagan att göra vilket för mig i alla fall var en stor besvikelse, även den slarviga avkodningen och översättningen till svenska var en besvikelse, jag antar att tiden, orken och lusten tröt). Trots detta tycker jag väldigt mycket om boken. Den är ett måste i bokhyllan hos en järnålders/tidigmedeltida intresserad person (med fokus på Norden/Skandinavien, Nordsjön, Östersjön). Att ens tveka ett lägga ut några futtiga hundralappar känns fjantigt om uttrycket ursäktas.

Hur som helst får även jag en känsla av att resten av bilderna och resten av GW-översättningarna kommer att dröja. Kanske Sven et al vill ha full kontroll, kanske vill man kunna mjölka ut så mycket man kan helt på egen hand (inte helt ovanligt givetvis i akademiska och andra kretsar, men tröttsamt för alla som vill se lite tempo och resultat). Sven verkar också ha ett behov av att framställa de nya resultatet färgat av hans kommentarer och tolkningar. Det sistnämnda ej ovanligt, säkert till och med försvarligt, men också lite av en "idiotförklaring" ungegär som om vi vanliga amatörer inte skulle mäkta med ny information utan handledning (inte nödvändigtvis helt osant kanhända?).

Att Sven har annat att stå i än att hänga på detta forum är helt förståeligt. Tråkigt för oss men förståeligt.

Avslutar med att nämna att jag mejlade Dick Harrison för en tid sedan och frågade vad han tyckte och tänkte om Svens fynd (alternativt "fynd"). Hörde aldrig av honom vilket känns ovanligt för tidigare frågor om annat har jag fått svar på ganska omedelbart.
Senast redigerad av 4 Visi, redigerad totalt 13 gång.

Visi

Inlägg av Visi » 13 september 2021, 18:44

AndreasOx skrev:
13 september 2021, 17:16
Om jag får resten av alla bilderna som saknas i boken) lovar jag att försöka översätta en eller ett par sidor. :D

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 13 september 2021, 19:41

AndreasOx skrev:
13 september 2021, 17:16
Se pergamentslistan - det är åtskilligt mer än de två andra krönikorna.
När man läser boken är det uppenbart att det är 1000-talssidor med pergament och brev de försöker att hantera utan finansiering och vilja från akademikervärlden, som jag tycker borde jubla över att få ett sådan unikt material att analysera vetenskapligt.
Hehe, ja det skulle jag nog kunna fixa. Finns några ord där handstilen kan vara svårtydd men den påstådda "gammelpolskan" är i sig inget bekymmer.

Märk väl att jag pratar om de "relevanta" delar som man valt ut för bilagan. Så att åtminstone de blev hyggligt rätt. Att översätta hela GW (150 sidor?) är ett lite större projekt. Och översättning av den totala brevskörden (1000 sidor?) har det aldrig varit tal om. För min del har 1800-talsprästens brev ett högst begränsat värde.

Historikus

Inlägg av Historikus » 13 september 2021, 20:02

Visi skrev:
13 september 2021, 18:35
Nu sitter man istället och håller tillbaka mycket av "rådatamängden" (i detta fall [bilder på] Antoninas översättningar från 1960-talet). Inte ens i boken fick vi se alla de bilder som hade med bilagan att göra vilket för mig i alla fall var en stor besvikelse, även den slarviga avkodningen och översättningen till svenska var en besvikelse, jag antar att tiden, orken och lusten tröt). Trots detta tycker jag väldigt mycket om boken. Den är ett måste i bokhyllan hos en järnålders/tidigmedeltida intresserad person (med fokus på Norden/Skandinavien, Nordsjön, Östersjön). Att ens tveka ett lägga ut några futtiga hundralappar känns fjantigt om uttrycket ursäktas.
Det er en meget stor del af bogen, der behandler det generelle vikinge-tids-stof, så jeg ser ikke et behov for at ha' denne bog i mit (danske) bibliotek.

I Danmark har vi haft mange store udgivelser gennem tiden, hvoraf én af de største nok er "Danmarks oldtid", et af arkæolog Jørgen Jensens mest anerkendte værker, der nu findes i en kompakt udgave på nettet. Bogen fortæller om Danmarks historie, fra stenalderen til vikingetiden. Oprindeligt var DO udgivet i fire bind (2001-2004).

En af de sidste nye bøger på dansk, er af arkæologen Jeanette Varberg, "Viking, Ran, ild og svær" - på 575 sider - der behandler alt fra sagnhistorien og frem til Nordsøimperiets storhed og fald (2020). Anmeldelserne giver bogen mange stjerner og kalder den et storværk.

Det er begge seriøse værker på højt niveau.
Visi skrev:
13 september 2021, 18:35
Avslutar med att nämna att jag mejlade Dick Harrison för en tid sedan och frågade vad han tyckte och tänkte om Svens fynd (alternativt "fynd"). Hörde aldrig av honom vilket känns ovanligt för tidigare frågor om annat har jag fått svar på ganska omedelbart.
Det kan jeg godt forstå han ikke vil deltage i. Danske forskere har det helt på samme måde. Jeg har lige siddet og læst Sven R's behov for en ekstra udgivelse på 'academia' - "Aspekter på källmaterialet kring Harald Blåtands grav i Polen". Det er lidt igen 'den samme sang fra de varme lande' - der allerede side 3 (ud af 12) skammer de danske forskere ud i teksten.
side 3 skrev:Försök att få kontakt med danska forskare på Rigsarkivet och Nationalmuseet, vilka jag givetvis önskade skulle ingå i gruppen, gav dock inga resultat. Man var inte intresserade av att ta del av materialet och man har alltsedan projektstarten, trots flera försök via mail till Nationalmuseet från min sida, inte velat ha kontakt.
Udmeldingen her er aldrig bekræftet fra dansk side - og de talrige gentagelser - nu gennem flere år - synes at virke lige modsat - og vil nok aldrig få den ønskede effekt. Det er vist ikke sådan man inviterer højt estimerede forskere til at deltage i et teamwork.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 13 september 2021, 20:54

Jamen Historikus, hvis du ved hvordan man skal gøre for at invitere højt estimerede forskere, så synes jeg du skulle gøre det. Skriv til dem.
Det har jeg iøvrigt gjort. Jeg skrev til det nye museum ved Trælleborg på Sjælland, og spurgte dem, om de ikke var interesserede i disse fund. Jeg brugte et dansk firma i vidensformidling som mellemmand og de var tilstrækkeligt motiverede til at gøre det gratis. Men der kom ikke noget ud af det.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 september 2021, 21:39

Antonina ska ha haft tillgång till pergament med intressanta sigill. Ingenting verkar ha varit värt att fotografera eller ens rita av. Helt obegripligt.

Skriv svar