Vilka bebodde Mälardalen?

500 f.Kr. - 1066
Aksel Villráðe

Re: Vilka bebodde Mälardalen?

Inlägg av Aksel Villráðe » 20 januari 2025, 19:52

Yngwe skrev:
20 januari 2025, 19:34
Föret däremot är lika träffsäkert Oset eller Motet, det går inte att knyta till Mälardalen. Det är rent banalt som exempel tycker jag, ett tydligt utslag av Confirmation Bias
”Fyri” ensamt ja. ”Fyri” i kombination med Uppsala skapar något annat. Jag hade hållit med om det inte vore för att både ”Fyri” och ”Fyrisvellir” förekommer på flera symboltunga ställen i sagamaterialet. Dessutom är ju vattendrag generellt viktiga för tiden och just detta vattendrag desto centralare i bygden eftesom det förbinder Mälaren, med Uppsala, Vendel och Valsgärde alla viktiga platser för, den i denna tråd hypotetiska, Mälardalskulturen.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 20 januari 2025, 20:40

Aksel Villráðe skrev:
20 januari 2025, 19:52
Yngwe skrev:
Föret däremot är lika träffsäkert Oset eller Motet, det går inte att knyta till Mälardalen. Det är rent banalt som exempel tycker jag, ett tydligt utslag av Confirmation Bias
”Fyri” ensamt ja. ”Fyri” i kombination med Uppsala skapar något annat. Jag hade hållit med om det inte vore för att både ”Fyri” och ”Fyrisvellir” förekommer på flera symboltunga ställen i sagamaterialet. Dessutom är ju vattendrag generellt viktiga för tiden och just detta vattendrag desto centralare i bygden eftesom det förbinder Mälaren, med Uppsala, Vendel och Valsgärde alla viktiga platser för, den i denna tråd hypotetiska, Mälardalskulturen.
Men om vi håller oss till Ynglingatal, vad knyter Fyri till Uppsala? De nämns ju inte i samma sammanhang?

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 20 januari 2025, 22:11

Yngwe skrev:
20 januari 2025, 20:40
Aksel Villráðe skrev:
20 januari 2025, 19:52
Yngwe skrev:
Men om vi håller oss till Ynglingatal, vad knyter Fyri till Uppsala? De nämns ju inte i samma sammanhang?
Nej, absolut, de nämns inte i samma mening eller samma vers och visst platsnamnet Uppsala förekommer inte i samtliga efterföljande verser. Teoretiskt skulle Domar kunna hängt någon annanstans där det fanns ett sådant terrängnamn, Aun hänga i Uppsala, sonen Eigil i något som heter ”austmọrk”, sonen Ottar i Vendsyssel och hans son Adils åter ”at Uppsọlum”. Men nog tycks dess återkommande omnämnande ändå tyda på en koppling dit?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 20 januari 2025, 22:53

Tyda på? Det blir ju godtyckligt tyckande. Säger texten att Fyri ligger när Uppsala? Svar nej.

Den första i ätten som sätts i samband med Uppsala är Aun, det är 7 generationer efter Domar.

Fyrisvellir hör överhuvud taget inte hemma i Ynglingatal, det är något Snorre skriver om i Ynglingasagan, och det är en helt egen lustig historia.

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 20 januari 2025, 23:48

Yngwe skrev:
20 januari 2025, 22:53
Tyda på? Det blir ju godtyckligt tyckande. Säger texten att Fyri ligger när Uppsala? Svar nej.

Den första i ätten som sätts i samband med Uppsala är Aun, det är 7 generationer efter Domar.

Fyrisvellir hör överhuvud taget inte hemma i Ynglingatal, det är något Snorre skriver om i Ynglingasagan, och det är en helt egen lustig historia.
Godtyckligt tycker jag är lite väl hårt, men visst innehåller ett försök till att skapa sammanhang mellan olika delar av en text alltid en grad av spekulation.

Heimskringla är inte den enda källan där Fyrisvallarna nämns.

Men vi kanske ska gå vidare. Ryska primärkrönikan/nestorskrönikan har föreslagits men då är vi inne på tidigt 1100-tal. Vad har du själv för förslag på tur?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 20 januari 2025, 23:56

Ja ett försök att läsa mellan raderna, blandat med det Snorre broderar ut ättetalet med, alltså Ynhligasagan.

Fyrisvallir i Ynglingasagan är utan tvekan en förvanskning av Friesland, där Hugleik slogs, dokumenterat i andra europeiska källor.

Nestorskrönikan ja. Där är mitt samvete förmörkat, den ligger på hyllan oläst sen ett par år. De studier jag tidigare gjort i den har fokuserat på ryska vattenvägar...

Men shoot, har den nån information?

PS, i kronologisk ordning missade vi väl Viita Anskari av Rimbert.

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 21 januari 2025, 00:29

Yngwe skrev:
20 januari 2025, 23:56
Ja ett försök att läsa mellan raderna, blandat med det Snorre broderar ut ättetalet med, alltså Ynhligasagan.

Fyrisvallir i Ynglingasagan är utan tvekan en förvanskning av Friesland, där Hugleik slogs, dokumenterat i andra europeiska källor.

Nestorskrönikan ja. Där är mitt samvete förmörkat, den ligger på hyllan oläst sen ett par år. De studier jag tidigare gjort i den har fokuserat på ryska vattenvägar...

Men shoot, har den nån information?

PS, i kronologisk ordning missade vi väl Viita Anskari av Rimbert.
Vi kan väl ta Rimbert först.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 21 januari 2025, 00:55

Ok. Kör du!

Och förresten, tack för bra tråd och diskussion. Givande!

Opager

Inlägg av Opager » 22 januari 2025, 20:37

Jag hade nog tittat på DNA-analyser från gravar samt ortnamn före Isländska källor eller äldre skriftliga källor.

https://tinyurl.com/3krm2jjs
Opager

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 22 januari 2025, 23:09

Opager skrev:
22 januari 2025, 20:37
Jag hade nog tittat på DNA-analyser från gravar samt ortnamn före Isländska källor eller äldre skriftliga källor.

https://tinyurl.com/3krm2jjs
Opager
Nu är ju trådens ämne vad som nämns i källorna....

Och DNA i all ära, där görs ju stora framsteg, men samtidigt är ju tolkningarna ofta lite sensationssökande och underlaget inte fullt så representativt dom påstås... Det kan med fördel diskuteras i egen tråd.

Skriv svar