Om något är uppenbart, så kan du faktiskt bespara dig att tro
En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
Men är det uppenbart?
För mig är det inte uppenbart, nej.
Då förstod jag nog inte vad du syftade på.
Ber om ursäkt för otydligheten.
Jag åsyftade att vad för vissa är uppenbart, inte nödvändigtvis är uppenbart för andra.
Tydligen är det uppenbart att Gesta Wulinensis, skall ha varit känslig på något vis.
För mig är den inte det.
Jag åsyftade att vad för vissa är uppenbart, inte nödvändigtvis är uppenbart för andra.
Tydligen är det uppenbart att Gesta Wulinensis, skall ha varit känslig på något vis.
För mig är den inte det.
Senast redigerad av 1 nissan, redigerad totalt 13 gånger.
Ok! Trodde du tetades med mig
.Det enda uppenbara är ju att det här materialet är för spretigt och osäkert för att någon tung institution ska vilja peta i det. För mig är det obegripligt att inget källmaterial har fotats med en enda bild. Inte ens sigillen ritats av. Inte de latinska meningarna sparats för referens. Svårt att tro att de funnits. Men inget är ju som sagt uppenbart mer än att hela historien och presentationen är märklig från början till slut.
.Det enda uppenbara är ju att det här materialet är för spretigt och osäkert för att någon tung institution ska vilja peta i det. För mig är det obegripligt att inget källmaterial har fotats med en enda bild. Inte ens sigillen ritats av. Inte de latinska meningarna sparats för referens. Svårt att tro att de funnits. Men inget är ju som sagt uppenbart mer än att hela historien och presentationen är märklig från början till slut.Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
KungSune,
Har du läst eller kommer du att läsa boken?
Har du läst eller kommer du att läsa boken?
Jag har inte läst den ännu! Jag känner däremot flera som gjort det och som tror att det är rent hittepå. Jag vill ge det en chans innan jag uttrycker mig så. Jag är dock bekymrad för man hade ju hoppats att det fanns mer.
Är inte storyn om originalets försvinnande något grumlig och/eller motstridig?
Enligt boken kan "materialet" (utgår från att det inkluderar det original av GW som dottern sägs ha skickat till Antonina) ha införlivats i ett statligt polskt arkiv alternativt kasserats som personligt material efter Antoninas död som inträffade ca år 1980. Men Rosborn säger i första inlägget av denna tråd att Antonina "har sedan lämnat över originalet till en tyvärr i dagsläget okänd person".
Det kanske framkommer i boken, så kan någon svara på mina enkla frågor nedan
Sven skriver på trådens första sida,
Den grevliga familjen i Wiejkowo är väl inte Fleming utan Güntersberg, som förblir där till 1762, och efterföljs av von Kleist , von Berg och von Ploetz. Så när förste i Wiejkow på 1840-talet skriver av handskriften hos den lokala greven, är han antingen hos von Berg (-1842 ) eller von Ploetz. Eller så är han inte i Wiejkowo...
Frågan blev visst otydlig, men kan någon reda ut? Proviniens är ju viktig...
Sven skriver på trådens första sida,
Lite längre ner i samma inläggPrästen i Wiejkowo har på 1840-talet haft möjlighet att i sin omfattande dagbok skriva av delar av denna originalhandskrift som förvarades i den lokale grevens bibliotek
Jag tror att krönikan fanns i familjen von Flemings ägo redan på 1300-talet men den upptäcktes först på 1700-talet. Eftersom den berättade områdets historia medan det fortfarande var polskt, eller rättare sagt slaviskt, var den inte av något intresse. Även vår präst säger att den togs bort från biblioteket när bröderna Gerlach kom på besök.”
Den grevliga familjen i Wiejkowo är väl inte Fleming utan Güntersberg, som förblir där till 1762, och efterföljs av von Kleist , von Berg och von Ploetz. Så när förste i Wiejkow på 1840-talet skriver av handskriften hos den lokala greven, är han antingen hos von Berg (-1842 ) eller von Ploetz. Eller så är han inte i Wiejkowo...
Frågan blev visst otydlig, men kan någon reda ut? Proviniens är ju viktig...
.