Jag var med till Getskär, Stor Höga idag och kollade på stenbarriärerna idag, den norra är 4-6 meter bred , gissar att den är över hundra meter lång, den södra är en bra bit över hundra meter lång ca 8-10 m bred och byggd till mer än en meters höjd över vattennivån. Tittar man på sjökort osv så ser man tydligt att det förmodligen handlar om att kunna ta emot och skicka varor från båtar/skepp som inte kan ta sig in i det grunda vattnet. Då det är mycket, tidigare jordbruksmark i området så kan det varit ett sätt att skeppa ut spannmål, och kanske ta emot sill, trankokerier och siłlberedning finns det gott om platser som namngets runt hela denna del av kusten. Noterade även att det fanns gott om kortare stenmassor ut från land på flera ställen och metallstolpar i anslutning till dessa verkar tyda på bryggor för småbåtar. Vad stenarna fyller för funktion har jag ingen aning om, men en gissning är att stenmassorna på något sätt håller kvar stolparna när havsisen bryts upp?Starkodder skrev: ↑5 februari 2023, 09:55Angående stenbarriärer på västkusten. Tittar man runt på flygbilderna så hittar man genast fler. Hake fjord innanför Tjörn, en avbruten mur mellan Dagsholmarna, men med avbrott i mitten. Dessutom en snedställd mur mitt i öppningen. Funktion?
Stenugnsund1.JPG
Stenugnsund2.JPG
Längre norrut vid fastlandet, en lång mur ut till ett skär, dessutom mur utanför skäret en kort bit. Vid land flera långa murar längs med stranden. Ingen av dessa fornlämningar.
Stensugnsund3.JPG
Pirerna/kajerna har nog varit i bättre skick, men konstaterar att den används aktivt än idag, då en badstege var fastsatt långt ut.
Tyvärr fattar jag inte hur jag gör för att lägga in foton.
Hoppas kunna ta mig en titt på Orustsidan lite senare i Mars.