Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

500 f.Kr. - 1066
dersa

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av dersa » 6 mars 2023, 17:12

Starkodder skrev:
5 februari 2023, 09:55
Angående stenbarriärer på västkusten. Tittar man runt på flygbilderna så hittar man genast fler. Hake fjord innanför Tjörn, en avbruten mur mellan Dagsholmarna, men med avbrott i mitten. Dessutom en snedställd mur mitt i öppningen. Funktion?

Stenugnsund1.JPG

Stenugnsund2.JPG

Längre norrut vid fastlandet, en lång mur ut till ett skär, dessutom mur utanför skäret en kort bit. Vid land flera långa murar längs med stranden. Ingen av dessa fornlämningar.

Stensugnsund3.JPG
Jag var med till Getskär, Stor Höga idag och kollade på stenbarriärerna idag, den norra är 4-6 meter bred , gissar att den är över hundra meter lång, den södra är en bra bit över hundra meter lång ca 8-10 m bred och byggd till mer än en meters höjd över vattennivån. Tittar man på sjökort osv så ser man tydligt att det förmodligen handlar om att kunna ta emot och skicka varor från båtar/skepp som inte kan ta sig in i det grunda vattnet. Då det är mycket, tidigare jordbruksmark i området så kan det varit ett sätt att skeppa ut spannmål, och kanske ta emot sill, trankokerier och siłlberedning finns det gott om platser som namngets runt hela denna del av kusten. Noterade även att det fanns gott om kortare stenmassor ut från land på flera ställen och metallstolpar i anslutning till dessa verkar tyda på bryggor för småbåtar. Vad stenarna fyller för funktion har jag ingen aning om, men en gissning är att stenmassorna på något sätt håller kvar stolparna när havsisen bryts upp?
Pirerna/kajerna har nog varit i bättre skick, men konstaterar att den används aktivt än idag, då en badstege var fastsatt långt ut.
Tyvärr fattar jag inte hur jag gör för att lägga in foton.
Hoppas kunna ta mig en titt på Orustsidan lite senare i Mars.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 6 mars 2023, 17:59

Om du vill lägga till bilder så börja precis som du ska skriva ett inlägg. Under rutan där du skriver texten i inlägget finns en flik som heter Bilagor. Tryck på den och lägg till bildfilen där.

dersa

Inlägg av dersa » 6 mars 2023, 23:33

anganatyr skrev:
6 mars 2023, 17:59
Om du vill lägga till bilder så börja precis som du ska skriva ett inlägg. Under rutan där du skriver texten i inlägget finns en flik som heter Bilagor. Tryck på den och lägg till bildfilen där.
Bilagor
IMG_20230306_122306.jpg
IMG_20230306_122306.jpg (1.66 MiB) Visad 2696 gånger
IMG_20230306_122517.jpg
IMG_20230306_122517.jpg (1.3 MiB) Visad 2696 gånger
IMG_20230306_122231.jpg
IMG_20230306_122231.jpg (1.32 MiB) Visad 2696 gånger

dersa

Inlägg av dersa » 7 mars 2023, 10:05

Starkodder skrev:
27 februari 2023, 17:58
dersa skrev:
27 februari 2023, 17:46
Starkodder, jag pratar om de som används som pirer där man lägger till med båtar, de är över vattenytan , möjligtvis inte om det är storm och väldigt högt vattenstånd. De som har mindre storlek är oftast över vattenytan , titta tex på Strandnorum, söder om Stenungsund, ungefär vid Kullen o och ch lite västerut så ser du en stenras som går ut till Norums Holme/Strandklinten. Där låg förr en fiskindustri, stenraden används än idag för de som vill ut till Holmen. Gissar att de som arbetade där hade ordentligt på fötterna för vattenståndet behöver inte öka så mycket för att man blir blöt om fötterna om man ska gå över. Mindre fartyg/båtar kan lägga till på utsidan av Holmen men inte på östra sidan. Jag ska se om jag kan ta mig till StoraHöga och fota porerna/ stensträngarna under veckan.
Visst, men många av dem jag tog upp ligger under vattenytan.
Vilka är det som ligger under vattenytan?

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 mars 2023, 17:30

Jag skulle inte vilja lägga till med en träbåt mot de vassa stenarna. Än mindre lasta eller lasta ur en träbåt då hela sidan skulle skavas upp när båten gungar. Dessutom skulle jag inte vilja bära lasten på de våta och hala stenarna. Antingen måste träpålar slås ner utanför stenarna för att skydda båtens bordläggning och en träspång måste byggas uppe på stenarna för att kunna bära lasten och inte bryta benen. Men då kan man ju skippa stenarna och bygga en brygga i trä istället till betydligt mindre arbetsinsats.

dersa

Inlägg av dersa » 7 mars 2023, 18:39

Stennbryggorna har förmodligen varit i bättre skick när de användes, skydd, tex i form av träpålar, för båtar har bara behövts längst ut där det är tillräckligt djupt för båtar att kunna lägg till, vattendjupet är obefintligt en bra bit från strandkanten, man tar sig int in ens med en eka. Från 1700-talet fram till 1900-talet var Bohuslän väldigt fattigt på träd, så det virke man hade tillgång till gich till byggnader och båttillverkning.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 11 mars 2023, 16:39

Att söka på ortnamn som börjar på Borr- eller Borg- i Min karta ger många träffar, där en del av hamnar på kända fornborgar. Men även på platser utan kända fornlämningar. Vi kan fortsätta med Borras mosse strax utanför Härryda, det vill säga öster om Göteborg. Zoomar man in så anar man faktiskt en mindre vallanläggning på en kulle beläget i Borras mosse. Diametern cirka 40 meter så inget stort. Ingen känd fornlämning och endast namnet antyder vad som kan finnas på platsen.

Borrasmosse1.JPG
Borrasmosse1.JPG (50.9 KiB) Visad 2561 gånger

Borrasmosse2.JPG
Borrasmosse2.JPG (18.47 KiB) Visad 2561 gånger

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 11 mars 2023, 16:54

Kvar i Västergötland. Det finns en plats Borg sydväst om Nossebro, där det är svårt att hitta spår av någon borg eller vallanläggning.

Borg1.JPG
Borg1.JPG (23.35 KiB) Visad 2559 gånger

Längs med Lidan i Västergötland skulle man väl teoretiskt kunna hitta okända vallanläggningar?
Borga ligger intill ån men inget speciellt går att se där.

Borg2.JPG
Borg2.JPG (33.61 KiB) Visad 2559 gånger

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 11 mars 2023, 17:16

Sen till den kända platsen Finnestorp vid Lidan, med offerplatsen i vatten. Ån gör här en 180 graders krök där offerplatsen ligger på södra sidan, vid - återigen - ett nordligt rinnande biflöde. En plats Borga dyker på på Min karta väster om denna bäck, strax intill en slaggvarp. Men inget syns på skuggning eller lutning (utanför kartan).

Men vidgar man blicken i området, dyker Borrabo upp åt nordost, en gård vid den avsänkta Borrabosjön. Söder om gården ligger en kulle omgärdad av en ovalformad vall, vid en vik av sjön. Om det endast handlar om ett vanligt stengärde eller något annat går inte att säga. Men namnet Borrabo låter spännande och intressant eftersom det ligger nära Finnestorp. Ingen känd fornlämning.

Borrabo1.JPG
Borrabo1.JPG (31.59 KiB) Visad 2558 gånger
Borrabo2.JPG
Borrabo2.JPG (21.02 KiB) Visad 2558 gånger

Skriv svar