Kungar, hövdingar,drottningar & ting

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Kungar, hövdingar,drottningar & ting

Inlägg av Yngwe » 1 juli 2015, 23:15

Det hela blir förstås fråga om vad som närmast kan beskrivas somspekulationer, men de har väl sitt värde ändå.

Jag ser det så här

1 Kungar finns i Skandinavien sen mycket längre. Enligt WP's artikel om kung har finskan lånat in ordet för mer är 2000 år sedan. Det är förstås en osäker slutsats, men kan ändå utgöra grund för ett antagande. Kungens roll är okänd, men leder oss in på nästa punkt.

2 Drottningar som styrande är emot vår världsbild, där styrandet är förknippat med manliga attribut. Styrande kvinnor finns förvisso i hela historien, men ska vi vara ärliga uppfattar nog de flesta av oss det som undantag. Men om vi inser att vi är präglade av vår världsuppfattning så kan vi ändå inse att i en annan tid med andra uppfattningar är styrande kvinnor fullt möjliga. Tidigare nämnda artikel på WP säger att betydelsen av ordet kung skulle kunna vara "tillhör kvinnan" vilket knappast kan tolkas annorlunda än att kvinnan är överordnad.

3 finns inte :D

4. Att en samling hövdingar bestämmer behöver inte innebära att det inte finns någon kung. Om kung är en funktion i samhället kan han ha hövdingarnas uppdrag att fatta vissa beslut. Hövdingarna kan i sin tur ja en motsvarande roll.

5. Tinget är intressant, och den springande punkten enligt mig. En enväldig kung driver igenom sin vilja med hot om konsekvenser, i vissa fall med hjälp av religiös status som inte får ifrågasättas. Det handlar om ren makt att kontrollera samhället. Den kan etableras på kort tid med hjälp av fysiska resurser. Präster/prästinnor driver igenom sin vilja med hot om gudomlig inverkan, t.ex. konsekvenser för livet efter döden, men även ifråga om faktiskt välmående i verkliga livet. Denna makt tar tid att etablera, men i en väl etablerad religion kan en kraftig förstärkning av makt påskyndas då samhället utsätts för hård press. Det kan röra sig om naturkatastrofer eller annan olycka. En lång period av missväxt kan ge präster/prästinnor en stor makt-boost. Tingets makt bygger på acceptans.. Samhället måste ha förtroende för att detta system fungerar, och det måste ha väl utprövade normer för hur makt ska utövas. Det här tar mycket lång tid att utveckla och det tar mycket lång tid bygga upp ett förtroende i samhället. I enkla ord så måste det vara rotat i själen hos folk för att fungera, särskilt i en tid då andra makter hela tiden riskerar att ta över,
Att vi har en etablerad tings-demokrati under tidig medeltid, och att det överlever även våra mest totalitära styren, antyder att det är mycket väl etablerat och att förtroendet för det är mycket stort i samhället. Det i sin tur antyder då att det är mycket gammalt.

Min slutsats är att det är tingen som styr samhället. På elitnivå strider stormän om kungatiteln för att den innebär status. Kungamakten är dock begränsad i det dagliga livet. Under tidig medeltid säger kungen till invånarna i Småland att låta bli att bråka med Nydala kloster. Han skriver flera brev över årtionden med samma innebörd. Uppenbarligen ger man blanka fasen i vad kungen säger, och han har ingen makt att driva igenom sin vilja...

Castor

Inlägg av Castor » 2 juli 2015, 08:55

Yngwe skrev:
1 Kungar finns i Skandinavien sen mycket längre. Enligt WP's artikel om kung har finskan lånat in ordet för mer är 2000 år sedan. Det är förstås en osäker slutsats, men kan ändå utgöra grund för ett antagande.
Nu finns det väl ingenting som säger att finskan måste ha lånat ordet från något skandinaviskt språk. Tidsangivelsen (> 2000 år sedan) kan också ifrågasättas då germanska substantivformer som slutar med -az är kända från inskrifter som är flera hundra år yngre.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 2 juli 2015, 11:36

Castor skrev:
Yngwe skrev:
1 Kungar finns i Skandinavien sen mycket längre. Enligt WP's artikel om kung har finskan lånat in ordet för mer är 2000 år sedan. Det är förstås en osäker slutsats, men kan ändå utgöra grund för ett antagande.
Nu finns det väl ingenting som säger att finskan måste ha lånat ordet från något skandinaviskt språk. Tidsangivelsen (> 2000 år sedan) kan också ifrågasättas då germanska substantivformer som slutar med -az är kända från inskrifter som är flera hundra år yngre.
Säkert helt riktigt. Som sagt, jag är själv rätt skeptisk till träffsäkerheten i dessa språkkonstruktioner och de slutsatserna man får ut av det.

Och det är ju helt riktigt att de inte behöver ha fått det från Norden, så långt tänkte inte jag heller!

Castor

Inlägg av Castor » 2 juli 2015, 12:28

Än mer gåtfullt är litauiskans Kunigas (också ett lån från något germanskt språk) som betyder (kristen) präst.

Under heden tid hade ju kungarna en sakral funktion men hur har litauerna kunnat börja använda ordet för att beteckna någon som förrättar kristna kulthandlingar? Märk att litauerna var bland de sista folken i Europa som antog kristendomen.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 2 juli 2015, 13:37

Kanske efter olika kungars korståg, att det var ett kungligt påbud? Angående låneord så tenderar jag själv att vara mindre skeptisk när det gäller forskare inom sina forskningsfält, men då är jag inte någon språkexpert, kan jag inte göra det ställningstagandet. Intressant blir dock vad betydelsen >2000 år eller då senare har för betydelse för titeln och tråden??

Nu lyfts gärna tinget fram som en institution som står i någon form av motsatsförhållande till kungen och därmed någon form av maktförhållande. Också intressant då man kan fråga sig, jaha?

Såg kungatiteln och dess funktion lika över hela den germanska världen och över tid? Tacitus menar inte över geografin i alla fall och man kan ju fundera över tid, såg en kungs funktion ut detsamma runt år noll som år 1000? Om man pratar om tro, då jag till skillnad mot andra inte är expert, så tror jag nog inte.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 2 juli 2015, 14:22

Ättelägg skrev:Kanske efter olika kungars korståg, att det var ett kungligt påbud? Angående låneord så tenderar jag själv att vara mindre skeptisk när det gäller forskare inom sina forskningsfält, men då är jag inte någon språkexpert, kan jag inte göra det ställningstagandet. Intressant blir dock vad betydelsen >2000 år eller då senare har för betydelse för titeln och tråden??

Nu lyfts gärna tinget fram som en institution som står i någon form av motsatsförhållande till kungen och därmed någon form av maktförhållande. Också intressant då man kan fråga sig, jaha?

Såg kungatiteln och dess funktion lika över hela den germanska världen och över tid? Tacitus menar inte över geografin i alla fall och man kan ju fundera över tid, såg en kungs funktion ut detsamma runt år noll som år 1000? Om man pratar om tro, då jag till skillnad mot andra inte är expert, så tror jag nog inte.
Vad jag förstår är ju språkforskningen i sig själv skeptiska till säkerheten i detta, då är det kanske lägligt att anta denna skeptisism också...

Kungen och tinget behöver inte alls vara motsatser, tvärtom kan dom mycket väl komplettera varandra i systemet. Och att formerna skulle vara identiska under 1000 år är väl knappast troligt.

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 2 juli 2015, 20:49

3. Frånvaro berodde på att jag ursprungligen hade prästinnor som en separat post, kunde möjligen flera än Kreta ha ett matriarkat (Ja, jag känner exemplen från Afrika, och i Egypten regerade ju en man och en kvinna parallellt)
Hekataios från Abdera skrev om hur "folket bortom nordanvinden" styrdes på 300-talet f Kr, men frågan är om det var fri fantasi eller om han hade kontakter som varit norrut. Det finns ett antal berättelser om resor norrut under antiken med tveksamt källvärde, de kommer i min källförteckning senare.
För den som kan franska, finns det en rekonstruktion av Pytheas(300 f Kr) resabeskrivning från Ultima Thule.
En ännu vildare beskrivning finns (i original) om kung Kroisos (600 f Kr)och hans döttrars flykt norrut. Inget av detta tycks ha källvärde men kan ses som ett komplement till arkeologiska fynd.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 2 juli 2015, 21:51

I många kulturer är kvinna och man likställda i termer av religion. Verkar vara detsamma inom asatron då vi har man och kvinna i olika par. Dock är det väl oändligt lite som tyder på matriarkat i norr. Före Tacitus anmärkning låg grekernas amazoner runt svarta havet. Liksom enfotingar och annat oknytt dväljer sig dessa bortom all ära och redbarhet. Dock verkar kvinnan inom det germanska samhället ha haft en starkare ställning än för ex romarna, så en viss sanning kan nog dessa gossar ha sätt inom det fria nordiska samhället....men matriarkat - nä

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 2 juli 2015, 21:54

Ändå ligger det en kvinna i Östhögen i Gamla Uppsala.

Skriv svar