Tja....sa inte att alla i de gravfälten var kungar. Det fanns ju bröder, kusiner m m. Släktingar.anganatyr skrev:Ok förlåt.Starkodder skrev:Medveten misstolkning igen?
Inte säten...gravplatser.
Det blir väldigt många kungar och drottningar samtidigt.
Salme skeppen
-
Starkodder
Re: Salme skeppen
Låg kungarna i Vendel, kusinerna i Valsgärde och pysslingarna i Gamla Uppsala? Den kvinnliga delen av släkten låg i Västmanland?
Ska man ta fram den rakkniven och hugga lite vilt så är det ju enklast att säga att om svärden är norska så stämmer det alldeles utmärkt eftersom Norge uppvisar långt fler båtgravar än vad Sverige gör. Från rätt tid!
De döda i Salme borde alltså vara Norrbaggar!
Norrmännen brukar iofs inte göra båtgravar till kungliga per automatik, men det kanske kan passa ändå?
Tråden behöver referenser, länkar och källor så att alla kan bedömma vad som skrivs.
De döda i Salme borde alltså vara Norrbaggar!
Norrmännen brukar iofs inte göra båtgravar till kungliga per automatik, men det kanske kan passa ändå?
Tråden behöver referenser, länkar och källor så att alla kan bedömma vad som skrivs.
Nu är väl inte 700-talet speciellt för norska båtgravar, eller har jag fel? De mest kända är framför allt vikingatid, även om det säkert finns äldre. I Mälardalen är traditionen levande från 500-tal till 1000-tal/1100-tal.
Jag tror inte att båtgravarna är kungliga. Visst är de rika, men generellt sett inte riktigt i den där allra högsta klassen. Det finns någon i Valsgärde som sticker ut lite, men annars förefaller de tillhöra ett lite bredare elitskikt, i alla fall i Mälardalen. Jag är dragen åt tolkningen att många av de praktföremål som hittas i båtgravarna är lokala produkter som producerats just för att delas ut till kretsen runt makten för att skapa lojalitetsband. Tex är granaterna i båtgravarnas cloissone-föremål troligtvis inhemska och vi känner till sådan tillverkning i GU och i Valsta i Norrsunda socken.
Jag tror alltså inte att vi har kungliga begravningsplatser i tex Vendel, Valsgärde, Ultuna, Tuna i Badelunda, Tuna i Alsike osv. Skulle bli väldigt många platser. Men visst hade man säkert massor av band till makten var den än satt.
Jag tror inte att båtgravarna är kungliga. Visst är de rika, men generellt sett inte riktigt i den där allra högsta klassen. Det finns någon i Valsgärde som sticker ut lite, men annars förefaller de tillhöra ett lite bredare elitskikt, i alla fall i Mälardalen. Jag är dragen åt tolkningen att många av de praktföremål som hittas i båtgravarna är lokala produkter som producerats just för att delas ut till kretsen runt makten för att skapa lojalitetsband. Tex är granaterna i båtgravarnas cloissone-föremål troligtvis inhemska och vi känner till sådan tillverkning i GU och i Valsta i Norrsunda socken.
Jag tror alltså inte att vi har kungliga begravningsplatser i tex Vendel, Valsgärde, Ultuna, Tuna i Badelunda, Tuna i Alsike osv. Skulle bli väldigt många platser. Men visst hade man säkert massor av band till makten var den än satt.
JA de mest kända, de norrmännen kallar skeppsgravar, är senare. Men det finns gott om båtgravar också, många tidigare. Vi har en tråd om det.
-
Starkodder
Nejanganatyr skrev:Låg kungarna i Vendel, kusinerna i Valsgärde och pysslingarna i Gamla Uppsala? Den kvinnliga delen av släkten låg i Västmanland?
Det Andreas nämner angående fynden är inget nytt utan vad jag förstår återkommande, dock bländas vi av dess bevarande grad då det är skelettgravar till skillnad mot de vanliga brandgravarna vars fynd av naturliga skäl är mkt fragmentariska. Även i Salme brände de svärden innan de förstördes. Det är bland annat detta med skillnad kvalitativt (och nu inhemsk prod (intressant)) och relation till närliggande Kungshögar som skapar intressant mönster, i alla fall för de stora båtgravfälten i Mälardalen.
Men liknande brandgrav finns ju i Klinta vid Köpingsvik på Öland. Här har ju dessutom ett skepp bränts (i Salme och Uppland är det frågan om båtar). Det finns flera fantastiska gravar runt om i Sverige. Ändå drar du jämt och ständigt upp de från Uppland och utelämnar de som inte passar in i din bild. I längden blir det väldigt tröttsamt att höra när så stora delar av vårt kulturarv utelämnas och endast de från ett litet lokalt område i Uppland passar in i din mall.
Då bör jag utveckla mig, jag ser ett mönster i Mälardalen som jag tolkar som ett sammanhängande system under kontroll av någon/några. Utifrån historiska skäl och medeltida uppgifter tolkar jag det som Svearna. Att man inte sedan återfinner detta system utanför Mälardalen är inte att förvåna då det är utslag av Svearnas kärnländer. Angående brända skepp är inte båtgravarna i Mälardalen (de större gravfälten) inte brända, liksom Salme. Vi har massgravar i andra skeppsgravar likt Salme men där upphör likheterna. Salme är unikt inte bara till antalet, 9 i en båt och 30 i den andra. Deras position och skador är unika (staplade systematiskt efter rang i den större och sittandes i roddposition i den mindre ; de flesta om inte alla tolkas som dödade i strid). Begravningen är inte fullständig utan verkar ha utförts i en viss hast men ändock så omsorgsfullt man kunde. Gravgåvorna är de sedvanliga och av skandinavisk karaktär men utan hundar och hästar vilket gott förklaras av trupp till sjöss. Inga hundar och hästar ombord och kanske svåra att få tag på på plats. Salme skeppen är utförda under fälttåg och inte hemmavid i fred. Om det är tröttsamt att jag ser mönster i Mälardalens konstruktion är ju tråkigt men jag kommer att envisas där. Det är nämligen den goda organisationen och kontrollen som möjliggör dessa krigståg så tidigt. Ingen slumpmässig sammansättning. Det mindre skeppet, utan segel, var begravningsplats för enklare män av veteranstatus. I det större ligger yngre män med de enklaste längst ner med sina enkeleggade svärd för att öka i status högre upp där den sannolikt viktigaste ligger allra högst upp med en schackpjäs i munnen, tolkat som kungen av forskare. Betänk att de stupade antagligen var en del av en större styrka som kunde släpa skeppen en bit upp på land, begrava folket i ordning och sedan ta sig där ifrån.
-
Starkodder
Analyserna kommer nog iaf kunna visa varifrån krigarna kom.