Vem valde kungen?
Re: Vem valde kungen?
Nä, den bästa förklaringen är att götar är svear. Precis som såväl Adam som Snorre skriver. Jag har inte sett en enda vettig anledning att inte acceptera detta.
Jag borde kanske ha förklarat bättre. De som skrev västgötalagen ansåg naturligtvus att de var svear så vad de ville söga till Birgers ätt var att kungar är något som väljs av oss alla, av oss svear.
-
Carl Thomas
Fria män finns i alla Land (landskap).
Mitt "förslag" var att alla fria män även kallas för Svear som ett samlingsnamn - det var vad jag avsåg
därmed kan en Göte tillhöra Svearna - och tvärtom.
Thomas
Mitt "förslag" var att alla fria män även kallas för Svear som ett samlingsnamn - det var vad jag avsåg
Thomas
Historia är färskvara.
-
Anders i Uppsala
Eller att götar var svear åtminstone på Snorres tid och för honom överblickbar historia? Jag tror att svear längre tillbaka (vendeltid och folkvandringstid) avsåg personer från Mälardalen eller kanske bara personer från södra och mellesta Uppland. Under vikingatiden hade götalandskapen på något sätt (som vi inte riktigt känner i dag) hamnat i beroendeställning till och/eller i union med svearna. Till slut såg man sig också som svear.Yngwe skrev:Nä, den bästa förklaringen är att götar är svear. Precis som såväl Adam som Snorre skriver. Jag har inte sett en enda vettig anledning att inte acceptera detta.
Jämför med begreppet Holland, som egentligen bara är ett avsnitt av Nederländernas västkust, men som kommit att beteckna hela Nederländerna.
-
Carl Thomas
Vår äldsta källa om svear säger något helt annat....
På 800-talet berättar Wulfstan att svearna härskar över både Blekinge, Möre, Öland och Gotland.
Thomas
På 800-talet berättar Wulfstan att svearna härskar över både Blekinge, Möre, Öland och Gotland.
Thomas
Historia är färskvara.
Anders i Uppsala skrev:Eller att götar var svear åtminstone på Snorres tid och för honom överblickbar historia? Jag tror att svear längre tillbaka (vendeltid och folkvandringstid) avsåg personer från Mälardalen eller kanske bara personer från södra och mellesta Uppland. Under vikingatiden hade götalandskapen på något sätt (som vi inte riktigt känner i dag) hamnat i beroendeställning till och/eller i union med svearna. Till slut såg man sig också som svear.Yngwe skrev:Nä, den bästa förklaringen är att götar är svear. Precis som såväl Adam som Snorre skriver. Jag har inte sett en enda vettig anledning att inte acceptera detta.
Jämför med begreppet Holland, som egentligen bara är ett avsnitt av Nederländernas västkust, men som kommit att beteckna hela Nederländerna.
Du tror det ja, men saknar helt belägg för det. Jordanes uppräkning av stammar som verkar vara götar efter folket svear ger en antydan om att förhållandet varit likartat redan på långt innan Adam, och däremellan stämmer Wulfstan och Ottar in i bilden. Huruvida exemplet Holland är relevant eller inte har vi ingen möjlighet att avgöra.
Vidare diskussioner får vi om nödvändigt ta i egen tråd.
-
Anders i Uppsala
Jag menar ännu längre tillbaka i tiden, på 500-talet eller så. På 800-talet (Wulstans och Ottars tid) är det fullt möjligt att (vissa) götar såg dig som svear. Vad skriver Jordanes om svear? Det är möjligt att götar såg dig som svear långt tidigare än vad jag gissar...
Läs den här i lugn och ro så kan vi diskutera i egen tråd sen.Anders i Uppsala skrev:Jag menar ännu längre tillbaka i tiden, på 500-talet eller så. På 800-talet (Wulstans och Ottars tid) är det fullt möjligt att (vissa) götar såg dig som svear. Vad skriver Jordanes om svear? Det är möjligt att götar såg dig som svear långt tidigare än vad jag gissar...
Debatten har onekligen hamnat långt från ämnet.
Svion, Svee, Sueb, Schwab osv verkar ha betydelsen vi som tillhör, är tillsammans, vi som svär (eden). En benämning av tillhörighet med varandra, tämligen vanlig benämning av de egna, som många folk som kallar sig människor och de övriga icke människor. Rom betyder människa men det är bara romer som är människor de övriga icke. Ibland används språket som bas vi som talar och de som inte talar eller pratar goja, barbar, eller niemski=utlänning på polska lika med stum. Vi och dom har alltid varit viktigt för människans identitet och desto primitivare värld desto mindre värld. Jag, familjemedlemmen, jag köpingsbon, jag mälardalingen senare kanske jag svensk, jag europé, jag världsmedborgare. En grupp är ungefär 8 personer, vi kanske greppar några hundra som kända sedan får vi det svårt. I en glesbefolkad, självförsörjande värld utan snabba kommunikationer var det väl ungefär lika långt mellan Västerås och Örebro som Sverige - Bali möjligen. Faktiskt på sätt och vis än längre då vi har bättre kunskap att ösa ur innan resan vilket gör Bali mer främmande en än Skarabo för en Sveon från Uppsala under 800 talet. Indien tillhörde England under 1800-talet, gör det indier till etniska engelsmän??
Som namnet låter, Sveon, torde makten att välja och vraka kung som tillhörande Svearna kanske mer handla om de som svor kungen makten, de ätter som var edssvurna.
Som namnet låter, Sveon, torde makten att välja och vraka kung som tillhörande Svearna kanske mer handla om de som svor kungen makten, de ätter som var edssvurna.