Hur många kunde komma till tingen och bloten?
Re: Hur många kunde komma till tingen och bloten?
Vi västgötar har ingen möjlighet att komma till Uppsala annat än genom stora skogar. Det tar lång tid.
Men visst undrar jag vem i all världen som skulle kunna ställa närvarokrav. Enligt dagens historiker finns inget som tyder på att npgon i Uppsala hade sådan makt över västgötarna.
Nej, vi får konstatera att Adam gör skäl för pengarna och skriver ihop en historia som skall imponera på de andra kyrkorna på kontinenten.
Men visst undrar jag vem i all världen som skulle kunna ställa närvarokrav. Enligt dagens historiker finns inget som tyder på att npgon i Uppsala hade sådan makt över västgötarna.
Nej, vi får konstatera att Adam gör skäl för pengarna och skriver ihop en historia som skall imponera på de andra kyrkorna på kontinenten.
-
Bäckahästen
Du kan då lägga ut orden. Jag vet inte ditt yrke eller om du är kvinna eller man. Men med ditt sätt och skriva skulle jag gissa på att du är tidningsreporter.Västgöten skrev:Att vandra eller rida i smällkalla vintern från södra Vöstergötland till Uppsala för att tillsammans med tusentals andra bara få stirra på ett hus där det möjligen sker något heligt. Våra förfäder ställde större krav på livet.
Dessutom skulle det ställa stora krav på att få fram mat till tusentals besökande mönniskor. För att inte tala om foder till tusentals hästar utan något ordentligt skäl. En så misslyckad religion skulle ha svårt att få anhängare.
De människor Adam pratade med var sökert kristna som aldrig varit på plats vid templet utan bara förmedlade skvaller. Jag tror inte vi skall offra tid på hans fantasifulla skriverier i ämnet.
Varför skulle en sådan religion vara misslyckad? Midsommarfirandet har överlevt rätt länge. Dessutom lär offrandet ha skett utomhus innan kropparna hängdes upp i lunden. Sedan gick hednaprästerna/prästinnorna in i kulthuset och skvätte blodet från offret på gudastatyerna.
-
Bäckahästen
Här är en länk till en Wikipedia-sida med Sven Rosborn som källa.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vikinga ... handlingar
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vikinga ... handlingar
-
Bäckahästen
De flesta riterna verkar ske utomhus.
Nu diskuterade jag om verkligen tusentals personer tvingades att ta sig genom halva Sverige till blot i Uppsalatemplet trots stt bara en del av dem får plats där. Vad jag skrev var att en sådan religion skulle haft det svårt.
Men så var det naturligtvis inte. De flesra blot verkar ha skett utomhus öven om man på senare år funnit spår av kultbyggnader. Självklart ifrågasätter jag inte bloten, men de skedde förstås under vettiga former.
Så än en gång, det finns anledning att ta Adams berättelse med flera nypor salt.
Men så var det naturligtvis inte. De flesra blot verkar ha skett utomhus öven om man på senare år funnit spår av kultbyggnader. Självklart ifrågasätter jag inte bloten, men de skedde förstås under vettiga former.
Så än en gång, det finns anledning att ta Adams berättelse med flera nypor salt.
Varför gå över ån efter vatten, var man religiös så var man. Nioårsblotet som Adam skriver om lär ha varit något utöver det lokala, sannolikt mest för de närboende när det begav sig. Sedan är det inte helt omöjligt att Uppsala bekom en mkt helig plats för de troende och närvaroplikt behöver inte betyda var mans plikt att närvara utan mer en plikt utifrån religiösa skäl. Sannolikt pratar vi om nioårsblotet som något mkt spektakulärt dit de troende vallfärdade. Inget säger att det gäller alla (inkl trälar) utan sannolikt gäller det de berörda och själv tror jag inte på varje nioårsblot utan en gång i livet. Kan tänka att blotet mellan nioårsbloten kan ha räckt men är man religiös begav man sig nog till platsen för att bli en del av miraklet. Vi ser det idag, vi har sett det tidigare och inget talar för att våra förfäder var mindre religiösa än andra. Med tiden, desto mer kristendomen raserade fundamentet för andra religiösa centrum lär Uppsala ha stigit allt mer i graderna och inte konstigt att någon möjligen kan försökt slå mynt av dem som den hade makt över, dock kräver det hela också någon som kan förverkliga bestämmelsen. Här stupa Adam skulle jag tro, sannolikt pratar vi mer om eliten som var beroende av kungen och därmed blev det viktigt med att smörja makten trots man var kristen men för gemeneman lär det inte ha haft någon reell betydelse, utom för de religiöst övertygade. Vi behandlar gärna den forntida övertygelsen lite styvmoderligt men de troende lär ha varit lika troende då som vilken frireligiös kristen idag.
Enligt vem och vad?Bäckahästen skrev:De flesta riterna verkar ske utomhus.
-
Bäckahästen
Enligt den sida jag länkade till tidigare.Yngwe skrev:Enligt vem och vad?Bäckahästen skrev:De flesta riterna verkar ske utomhus.
Ättelägg
Det finns inget i det vi känner om den gamla tron som stöder iden om andligt tvång att söka sig ett soeciellt blot. Tvärtom verkar tron ha varit oerhört splittrad med massor av gudar som haft olika namn och uppgifter på olika håll. Läser du Näsström och andra dagens experter så får du en annan bild.
Det finns inget i det vi känner om den gamla tron som stöder iden om andligt tvång att söka sig ett soeciellt blot. Tvärtom verkar tron ha varit oerhört splittrad med massor av gudar som haft olika namn och uppgifter på olika håll. Läser du Näsström och andra dagens experter så får du en annan bild.
Alla verkar vara ense om att offren oftast skedde utomhus.