Folkförlyttning, ätter eller kulturspridning.

500 f.Kr. - 1066
jancro

Re: Folkförlyttning, ätter eller kulturspridning.

Inlägg av jancro » 1 december 2016, 17:56

Yngwe : "Jag har sett uppgifter om att Snape-gravarna daterats relativt till tidigast mitten på 500-tal, men samtidigt mera noggrannare resonemang som t.ex. detta som istället anger mitten på 600-talet.... Jag skulle faktisk tro att dateringen till 550 är ett lite slarvigt och pretantiöst användande av just det "tidigaste möjliga" .

Efter att ha läst Yngwes länk och annat håller jag med om att det inte är rimligt att föreslå 500-talet för Snape-båtgraven. Författaren argumenterar för " andra fjärdedelen av 600-talet " eller ca 625-635 baserat på framförallt olika detaljer på den funna guldringen.

jancro :
"En kvinnobåtgrav och en mansbåtgrav, varav den senare anges vara en praktgrav, med mycket gravgåvor.
Båtarna uppges vara stockbåtar ( " Einbaum").

Troels :
"Jeg tvivler på, at det her er rigtigt. Jeg mener at høvdingens båd bestod af planker - og sådan ser det rekonstruktionsbillede også ud, som du selv bragte. Stolen var vist derimod lavet af en stamme. Jeg tror også, at det er kvindegraven i gruben ved siden af, som her er blevet til en kvindebådgrav. Jeg har ikke set noget køn på den anden bådgrav. Er det Wikipedia, som er kilde til det?"

Angående typ av båt såg jag inte upp när jag skrev. Uppgift om båttyp gällde kvinnograven. Uppgifter om denna togs från en artikel av Bederkesa Museums arkeologidirektör.
Jag har skrivit och frågat om båttyp för mansgraven och varför den andra anses vara kvinnograv.( Inga mansattribut förekommer i beskrivningen nedan.) Jag återkommer om jag får svar.
Min översättning : "Helt ovanlig för Nordtyskland är den från mitten av 400-talet stammande kvinnobegravningen i en stockbåt av ek. Den döda var bisatt i ett lager av hö, vilket också påträffats i andra gravar. Till gravutstyrseln hörde bland annat två träskålar och sitsen till en pall/stol.

"Ganz ungewöhnlich für Norddeutschland ist die aus der Mitte des 5. Jh. n. Chr. stammende Bestattung einer Frau in einem Einbaum aus Eiche. Die Tote war in einer auch in anderen Gräbern angetroffenen Lage aus Heu beigesetzt. Zur Grabausstattung gehörten unter anderem zwei Holzschalen und die Sitzfläche eines Hockers.

https://www.aid-magazin.de/zeitschrift/ ... -sarg.html

jancro

Inlägg av jancro » 2 december 2016, 11:34

Angående typ av båt för gravbåtarna i Fallward har jag fått svar att det för båda handlar om stockbåtar :

" Bei beiden handelt es sich um Einbäume."

Troels
Kontakt:

Inlägg av Troels » 5 december 2016, 00:25

Hvordan hænger det sammen med det billede fra udstillingen, som viser en båd med stævn? Er det udspændt træ?

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 5 december 2016, 17:16

Om en båt har stävar och har klinkad bordläggning har inget att göra med om det är en stockbåt eller ej. Det som avgör är om den är byggd på köl eller stockbåt.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 5 december 2016, 17:22

Här är Utrechtskeppet som är baserad på en stockbåt.
Bild
Bild
Bild

https://www.academia.edu/2173531/The_Ut ... al_Context

heimlaga

Inlägg av heimlaga » 5 december 2016, 18:47

Skall vi riktigt börja hårklyva så finns det ingen klar gräns mellan en bred T-formad köl och en smal stock påbyggd med stammar i ändorna och flera bord.
Tvåbordsbåten från Stormossen hade till exempel väldigt bred köl.

Utrechskeppet har en konstruktion som är besläktad med sentida österbottniska och västerbottniska jullar och fälbåtar som båda är kölbygda båtar. I stället för att sluta med ändorna mot stammen så fortsätter borden upp längs stammen och är fästa i stamkraften. Här ser vi än en gång hur de både konstruktionstyperna inte är så olika som folk vill tro.
https://www.finna.fi/Record/sls.SLS+405 ... LS-405a_46

Här är en köl till en tvåbordsbåt från Pargas.
Påhöjd stockbåt eller kölbyggd båt..... båda på en gång.
https://www.finna.fi/Record/sls.SLS+410+a_SLS+410a_11

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 6 december 2016, 18:47

En T-köl är ju ett väl definierat begrepp oavsett om den är bred eller smal. Däremot finns det en debatt om var gränsen går mellan ett brett bottenbord (med eller utan stråkköl) och en stockbåt. Kändaste arkeologiska exemplet på detta är nog Tuna i Badelunda båtgrav 46 B.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 8 december 2016, 18:20

Nu får ni sluta diskutera båtar och hålla er till trådens ämne. :D

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 15 december 2016, 18:35

Kungshögarna i Gamla Uppsala, eller rättare sagt de tre som grävts ut, har daterats lite olika av olika forskare, men grovt räknat är Västhögen och Östhögen från ca 550-625, Västhögen troligen ett par decennier yngre än Östhögen. Västhögen verkar innehålla en man (kanske sagornas Adils? ;) ) och Östhögen en kvinna alternativt en pojke i 10-12-årsåldern. Dessutom har man nyligen upptäckt en deformerad kungshög, Nordhögen, som antas vara något yngre (mitten av 600-talet). Den stora hallbyggnaden verkar också vara från samma tid som kungshögarna.

De äldsta båtgravarna i Valsgärde verkar vara från samma tid eller strax efter de sista kungshögarna. Om vi skall tro sagorna försvinner Ynglingaätten från makten i och med Ingjald illråde, som om han har funnits bör ha levt på 600-talet. Efter hans död tog enligt sagorna Ivar vidfamne över makten. Enligt sagorna hade han makt över stora områden, bland annat delar av dagens England. Kanske finns här ett korn av sanning: nytt gravskick med båtgravar, Sutton Hoo, etc...??? Jag säger inte att det gick till som i sagorna, men att det möjligen möjligen finns en viss överensstämmelse mellan sagorna och verkligheten.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 20 december 2016, 15:32

Ja, vem vet hur långt Vidfamnes rike sträckte sig? Handelskontakter verkar i alla fall ha funnits:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ivar_Vidfamne

http://thethegns.blogspot.se/2012/02/garnets.html

“from Sutton-Hoo etc. is stunning in its beauty.”

“Chemical composition of the garnets indicated that most of the small deep-red garnets came from the mountains of Bohemia (in the modern Czech republic) and the large cabochons (from the crosses and pendants) had come from India.”

Skriv svar