500 f.Kr. - 1066
-
Yngwe
Henric skrev: ↑17 februari 2026, 14:34
apelsin, paket och paraply är välkända exempel där genus har skiftat, delvis dialektalt.
Men jag har inte stött på paradigm som reale förut. Det är förvirrande när det inte framgår om man tänker sig singular eller plural.
Nån gång ska vara den första
Väntar på ditt svar på d n andra språkkluringen.
Det dubbla klicket beror säkert på att någon postat medans du skrev, då kommer upp en varningst xt, men den hamnar ofta utanför så att man inte ser den
-
Kungsune
Yngwe skrev: ↑17 februari 2026, 14:36
AndreasOx skrev: ↑17 februari 2026, 14:31
Imponerande att du orkar Henric. För mig själv har jag döpt om detta till "Västgötska sagoforumet".
Precis som du var jag helt ointresserad av Beowulf innan jag läste Gräslunds bok och tyckte att den nog ändå kunde innehålla korn av traderad historia.
Ottar seglade från Larvik till Hedeby på 5 dagar, med Danmark på babord sida i 3 dagar. Yngwes och Kungsunes försök att få detta att stämma in i deras förutfattade meningar är "intressanta". Likaså tror jag inte Yngwes svarade på min stilla kommentar ifall svearnas är öster om Viken, var är då kvänerna?
Orkar inte kolla nu men jag gjorde väl statistik på folkslag omnämnd som alla dessa daner.
Ställ gärna arkeologiska frågor - jag är absolut ingen expert men har Googlat mycket...
Kommer på nu att jag borde svara Moneta - blir senare.
Kvänerna finns ju norr om svearna. Det innebär att det inte går att tolka det som om svearna bara finns runt Viken utan rimligen även längre norrut.
Ja detta låter likt någon annan källa.

. Ja just ja det blir samma bild som man får hos Tacitus, Jordanes, Adam av Bremen och Saxo.
-
AndreasOx
Exakt vilka områden och folkslag anser ni att Ottar beskriver? Notera de breda bergen. Den konventionella tolkningen är att kvänerna bodde i norra Skandinavien.
"Han sa att Nordmannalandet är mycket långt och mycket smalt. Allt som är lämpat vare sig som bete eller att odlas ligger längs havet men vissa delar är mycket leriga och längs östra sidan ligger vilda berg längs det odlade landet. På de bergen bor finnarna och det odlade landet är bredast åt öster och blir allt smalare mot norr. Åt öster kanske det är sextio mil brett och i mitten trettio mil eller mer och norrut, sa han, där det är smalast är det kanske tre mil brett till bergen. Och bergen är på en del håll så breda att man kan fara över dem på två veckor och på en del håll på sex dagar. Längs landet söderut, på andra sidan bergen, ligger Svealand och längs landet norrut Kvänland. Kvänerna härjar ibland nordmännen och ibland nordmännen dem. Där är stora sötvattenssjöar på andra sidan bergen och kvänerna bär sina skepp över land till sjöarna och härjar nordmännen, de har mycket små och mycket lätta skepp."
Hugleik beskrivs av den i princip samtidiga Gregorius som danernas kung. Hur förklara detta?
-
Kungsune
AndreasOx skrev: ↑17 februari 2026, 14:59
Exakt vilka områden och folkslag anser ni att Ottar beskriver? Notera de breda bergen. Den konventionella tolkningen är att kvänerna bodde i norra Skandinavien.
"Han sa att Nordmannalandet är mycket långt och mycket smalt. Allt som är lämpat vare sig som bete eller att odlas ligger längs havet men vissa delar är mycket leriga och längs östra sidan ligger vilda berg längs det odlade landet. På de bergen bor finnarna och det odlade landet är bredast åt öster och blir allt smalare mot norr. Åt öster kanske det är sextio mil brett och i mitten trettio mil eller mer och norrut, sa han, där det är smalast är det kanske tre mil brett till bergen. Och bergen är på en del håll så breda att man kan fara över dem på två veckor och på en del håll på sex dagar. Längs landet söderut, på andra sidan bergen, ligger Svealand och längs landet norrut Kvänland. Kvänerna härjar ibland nordmännen och ibland nordmännen dem. Där är stora sötvattenssjöar på andra sidan bergen och kvänerna bär sina skepp över land till sjöarna och härjar nordmännen, de har mycket små och mycket lätta skepp."
Hugleik beskrivs av den i princip samtidiga Gregorius som danernas kung. Hur förklara detta?
Du menar hur du ska förklara hur en Gotländsk kung kallas dansk eller hur jag ska förklara att en jylländsk kung kallas dansk?
För min del är det lika logiskt att Gregorius sv Tours uppfattar Jyllands kung som ingående i danskt folknamn som att Beowulfkvädets nedtecknare bakar in Hugerna i folknamnet Friser. Den första frågan förstår jag inte vad du vill klargöra.
-
AndreasOx
Jag förstår inte vad du skriver. Hugleik är danernas kung enligt Gregorius. Att han i senare källor inklusive Beowulf beskrivs som geatas kung måste diskuteras.
En karta där ni prickar in vad Ottar beskriver mottages tacksamt.
-
Kungsune
AndreasOx skrev: ↑17 februari 2026, 15:13
Jag förstår inte vad du skriver. Hugleik är danernas kung enligt Gregorius. Att han i senare källor inklusive Beowulf beskrivs som geatas kung måste diskuteras.
En karta där ni prickar in vad Ottar beskriver mottages tacksamt.
Jag ser det som ett alldeles ypperligt skäl till varför Geatas ska läsas Jutar. Det är betydligt mer förståeligt att en Jylländsk kung kallas danorum rex än att en Gotländsk kung kallas danorum rex.
Förstår du nu?
-
Yngwe
AndreasOx
Ja men det är ju ganska tydligt att han beskriver norrmännens land, mellan fjällkedjan och havet, istort sett från längst i norr till längst i söder. Och vilka som finns på andra sidan bergen. Exakt var gränsen mellan kväner och svear går är ju omöjligt att säga.
Det tar två veckor att färdas över bergen i söder, det motsvarar väl kanske 15 - 20 mil fågelvägen, knappast mycket mer med tanke på terrängen
-
Moneta Nova
AndreasOx krev: - Imponerande att du orkar Henric. För mig själv har jag döpt om detta till "Västgötska sagoforumet".
HaHaHA!! - Snacka om vilse i sagans värld. Vad vore Uppsala utan Snorre?

- Skärmbild 2026-02-17 151443.png (799.44 KiB) Visad 255 gånger
AndreasOx krev: - Likaså tror jag inte Yngwes svarade på min stilla kommentar ifall svearnas är öster om Viken, var är då kvänerna?
Brukar du skilja på "norr om" och "rakt norr om"? Av Ottar och Wulfstans gemensamma uppgifter kan man väl konstatera att svear, knappt 400 år efter Beowulf, (åtminstone) fanns i det område bifogad karta visar. Och enligt Ottar fanns kvänerna (någonstans) norr om dessa.
*
-
Moneta Nova
AndreasOx skrev: - "Hugleik är danernas kung enligt Gregorius."
Nej, nu är du vilse i sagans värld igen.
I Gregorius av Tours heter han Chlochilaichus (Liber Monstrorum: Chlochilaicus).
I Beowulfkvädet heter han Hygelac och är en av geaternas/jutarnas kungar och morbror till Beowulf.
I Snorres, duktigt missuppfattade sago-version, heter han Hugleik och är en sveakung av Ynglingaätten.
*
-
Kungsune
Moneta Nova skrev: ↑17 februari 2026, 15:42
AndreasOx skrev: - "Hugleik är danernas kung enligt Gregorius."
Nej, nu är du vilse i sagans värld igen.
I Gregorius av Tours heter han Chlochilaichus (Liber Monstrorum: Chlochilaicus).
I Beowulfkvädet heter han Hygelac och är en av geaternas/jutarnas kungar och morbror till Beowulf.
I Snorres, duktigt missuppfattade sago-version, heter han Hugleik och är en sveakung av Ynglingaätten.
*
En annan tidig frankisk källa, Liber Historiae Francorum (ca 727), kallar samma person:
“Chochilaicus, rex Getarum”
(“Chochilaicus, geternas kung”)
Geter, geatas mfl former handlar om Jyllands invånare i tidiga källor. Det blir löjligt att skicka en dansk get till Gotland. Där finns redan gutefår och vädur.