De får bygga sitt Deutschneyland nån annanstans
Fullerö
Re: Fullerö
Det blir ingen vikingapark i Fullerö, Mark- och miljööverdomstolen satte ner foten.
Egentligen rätt skrämmande.... Företagspark kan man tänka sig..... Det var alltså själva aktiviteten man inte gillade och det var det som var grund för beslutet. Jag gillar den inte heller tror jag, men jag tycker det är lite märkligt om man ska få tillverka skruvar och ha kontor där, men inte visa vikingar, med eller utan hjälmar med horn...
I tillspetsad form. Jag gillar inte Konsum, så dom får inte bygga där. Ica? Ja det kan nog gå bra....
I tillspetsad form. Jag gillar inte Konsum, så dom får inte bygga där. Ica? Ja det kan nog gå bra....
-
Bäckahästen
Tack för det glädjande beskedet Wurner!
Yngwe. Efter det jag lyckats hitta på nätet så finns det mycket lämningar från yngre järnålder i området, varav den rika kammargraven som är utgrävd är ett exempel. De som vill bygga parken vill inte betala utgrävningarna för området, utan asfaltera över och lämna fornminnen orörda under. Men de vill gärna tjäna pengar på vikingar, men inte vara med och betala. Det tycker jag är riktigt dåligt. Bland annat Maja Hagerman har varit en stark motståndare mot detta projekt.
Yngwe. Efter det jag lyckats hitta på nätet så finns det mycket lämningar från yngre järnålder i området, varav den rika kammargraven som är utgrävd är ett exempel. De som vill bygga parken vill inte betala utgrävningarna för området, utan asfaltera över och lämna fornminnen orörda under. Men de vill gärna tjäna pengar på vikingar, men inte vara med och betala. Det tycker jag är riktigt dåligt. Bland annat Maja Hagerman har varit en stark motståndare mot detta projekt.
Man kan inte bygga en jättestor anläggning med byggnader genom att asfaltera över. En cykelväg ska för sjutton ner ett par meter i backen. Och då gäller ordinarie regelverk givetvis.
-
Anders i Uppsala
Instämmer, skönt att projektet inte blir av. Jag tror att risken hade varit stor att ovärderliga fornminnen hade förstörts för alltid om de hade fått bygga vikingaparken i Fullerö. Dock hoppas jag att ett liknande, fast gärna något seriösare projekt, kan bli av någon annanstans i Uppsalatrakten. Jag tycker dock att fokus bör vara på vendeltid snarare än vikingatid.
-
Bäckahästen
Men det förutsätter att en noggran och ordentlig förundersökning har gjorts.Yngwe skrev:Man kan inte bygga en jättestor anläggning med byggnader genom att asfaltera över. En cykelväg ska för sjutton ner ett par meter i backen. Och då gäller ordinarie regelverk givetvis.
Absolut, och därför kan det knappast ha varit frågan om att bara asfaltera över, den uppgiften får man nog ta med en hel näve salt.