Skara hamn och lite mer än så
-
Starkodder
Re: Skara hamn och lite mer än så
Det tog sin tid, men nu har jag kommit igenom hela Götalabloggen. De mest intressanta inläggen var här:
Mars 2012 Stockbåtar vid Götala
April 2012 Bautastenar
Maj 2012 Götala kyrka
April 2013 Trossbobacken
Januari 2014 Järnsyssla
Mars 2014 Djurgårdsängsskatten
Juli 2014 Kulturstigen Götala
Oktober 2015 Tingsplatser i Sverige
November 2015 dito
Januari 2016 dito
September 2016 Tingsplats Stora vadet
Okt 2017 DNA och arkeologi
Mars 2019 Keramikfynd vid Götala
September 2019 Flinta och järnslagg vid Götala
Oktober 2019 Karta Götala
Sen mycket om högarna vid Stora vadet i många olika flikar. Otroligt viktigt arbete av bloggaren att lägga ut allt det här materialet. Vem vet, kanske någon läser våra egna inlägg från det här forumet någon gång, efter att vi är borta.
Mars 2012 Stockbåtar vid Götala
April 2012 Bautastenar
Maj 2012 Götala kyrka
April 2013 Trossbobacken
Januari 2014 Järnsyssla
Mars 2014 Djurgårdsängsskatten
Juli 2014 Kulturstigen Götala
Oktober 2015 Tingsplatser i Sverige
November 2015 dito
Januari 2016 dito
September 2016 Tingsplats Stora vadet
Okt 2017 DNA och arkeologi
Mars 2019 Keramikfynd vid Götala
September 2019 Flinta och järnslagg vid Götala
Oktober 2019 Karta Götala
Sen mycket om högarna vid Stora vadet i många olika flikar. Otroligt viktigt arbete av bloggaren att lägga ut allt det här materialet. Vem vet, kanske någon läser våra egna inlägg från det här forumet någon gång, efter att vi är borta.
Verkligen intressant tråd. Även om jag inte har något att tillföra så följer jag den med spänning.
Juli 2014 finns ett foto på domarringen som finns på Tempelbacken.
Intressant med domarring på högen. Ovanligare än enstaka rest sten eller klot ?
Från länken ovan : " Förr när dimman smög över Götalas gärden sades det att "mösakärringen kokade gröt till barna", berättade Barbro Olofsson i Skara, för mig igår. "
I Danmark lever samma föreställning som ett begrepp för en viss sorts markdimma : Mosekonens brygg
https://da.wikipedia.org/wiki/Mosekonens_bryg
-
Starkodder
Det finns två domarringar på Tempelkullen. Plus en fyrkant och block med skålgropar.jancro skrev: ↑24 februari 2023, 15:01Intressant med domarring på högen. Ovanligare än enstaka rest sten eller klot ?
Från länken ovan : " Förr när dimman smög över Götalas gärden sades det att "mösakärringen kokade gröt till barna", berättade Barbro Olofsson i Skara, för mig igår. "
I Danmark lever samma föreställning som ett begrepp för en viss sorts markdimma : Mosekonens brygg
-
Starkodder
Infarten till Götala verkar ha gått i en äldre väg bredvid den nuvarande, men hur gammal den är får man bara spekulera i. Färdväg är iaf angivet på Fornsök. Järnåldersbebyggelsen har nog legat vid nuvarande Götala gård.
-
Starkodder
Sen undrar man varför det inte finns fornlämningar på andra kullarna (gult) runt Tempelbacken (rött)? Vad finns på ön norr om Tempelbacken, har någon kollat den? Götalabäcken har här varit bred som en mindre sjö. Det är rimligt att tro att kullens läge vid våtmarken indikerar fruktbarhetsriter mer än något annat.
Låter som att Tempelkullen är en naturformation.Starkodder skrev: ↑24 februari 2023, 15:21Det finns två domarringar på Tempelkullen. Plus en fyrkant och block med skålgropar.jancro skrev: ↑24 februari 2023, 15:01Intressant med domarring på högen. Ovanligare än enstaka rest sten eller klot ?
-
Starkodder
Javisst. Om det inte finns fornlämningar på de andra kullarna intill, indikerar det väl att Tempelkullen verkligen var den centrala kultplatsen.jancro skrev: ↑24 februari 2023, 16:10Låter som att Tempelkullen är en naturformation.Starkodder skrev: ↑24 februari 2023, 15:21Det finns två domarringar på Tempelkullen. Plus en fyrkant och block med skålgropar.jancro skrev: ↑24 februari 2023, 15:01
Intressant med domarring på högen. Ovanligare än enstaka rest sten eller klot ?