Mysteriet hadubarderna

500 f.Kr. - 1066
Starkodder

Re: Mysteriet hadubarderna

Inlägg av Starkodder » 30 juni 2023, 17:33

AndreasOx skrev:
30 juni 2023, 17:17
Enligt sid 151 är det omdiskuterat, Dapre kan lika väl ha varit ett eget härad tidigare.
Frosta härad är omnämnt redan 1301, dvs samtidigt som Sorö-avskriften av jordeboken.
Fast var ligger då ditt förslag till Frodestad i Frosta härad? Är det inte långsökt att ett personnamn gett namn direkt åt ett helt härad? Annorlunda med Ingelstad härad, som fått namn efter byn.

Tydligen Pinedalen som var en tingsplats, men finns det tecken på centralort i närheten? Jag tror inte hadubarderna bodde så här perifert om de var kallade wicinga cynn i Widsith.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 30 juni 2023, 18:12

Bosjökloster? Givetvis är detta enbart spekulativa gissningar.

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 30 juni 2023, 22:10

Yngwe skrev:
30 juni 2023, 00:20
Harrisson tar ju upp Hadubarderna i framförallt sin beskrivning av Uppåkra, men han är ju också rätt tydlig med att det är spekulation. Det är ju en viktig gränslinje som Harrisson behärskar, till skillnad mot Troels i mina ögon.

Inget fel alls med spekulation. Så länge man är tydlig med det.
Jo, sant - Harrisson är en mästare i att reservera sig. "Det vet vi inte" är ju hans standarduttryck. Korrekt, men inte särskilt progressivt och givande (för mig i alla fall).

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 30 juni 2023, 22:33

Jag tycker att Dick gör helt rätt. Han för fram spekulativa idéer, men är ödmjuk inför detta. Det är viktigt att personer inom akademin vågar föra fram idéer som inte håller fullt ut akademiskt. De kan på detta sätt inspirera andra som i ett senare och förändrat kunskapsläge kan ta teorin vidare.

Ödmjukhet krävs när man diskuterar förhistorien!!

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 1 juli 2023, 07:25

Valdemar skrev:
30 juni 2023, 22:33
Jag tycker att Dick gör helt rätt. Han för fram spekulativa idéer, men är ödmjuk inför detta. Det är viktigt att personer inom akademin vågar föra fram idéer som inte håller fullt ut akademiskt. De kan på detta sätt inspirera andra som i ett senare och förändrat kunskapsläge kan ta teorin vidare.

Ödmjukhet krävs när man diskuterar förhistorien!!
Håller med dig till 100% här Valdemar.

Jag tycker också det är väldigt intressant med spekulativa hypoteser så länge man är tydlig med att det är just det, och inte lägger fram saken som om det vore fakta. Eller vilseleder på annat vis.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 1 juli 2023, 09:34

Nu har jag kollat geografin lite mer i Frosta härad. Det verkar alltså som att den gamla tingsplatsen under medeltid låg på södra kanten av Pinedalen, där vi idag har Kungskällan, en gammal väg samt en galgbacke. Var detta den centrala platsen även under 500-talet? Går det att hitta något mer spännande i detta området? Som som ni alla har noterat: vattnet från källan rinner norrut.....

Frosta1.JPG
Frosta1.JPG (71.14 KiB) Visad 2470 gånger

Långt i sydost finns en plats som heter Kungabacken, men det har gamla anor vet jag inte. I övrigt inte mycket kungligt i häradet.

Kan tilläggas att både Höör och Hörby ligger i Frosta härad och båda ortnamnen antyder hednisk kult. Men steget till hadubarderna känns ganska långt.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 juli 2023, 12:34

Min spekulation är att hadubardernas (som tycks betyda "krigs-skäggen") kärnområde var Österlen, med häradsnamnen Herrestad, Ingelstad och Järrestad ('jarlarnas ställe') som reminiscenser av detta. Albo härad kan ha varit deras kultcentrum (Kivik, Ravlunda?). Frosta kan ha "erövrats" av Frode och namngivits efter ett hypotetiskt Frodestad. Det blev mycket soppa av en liten spik...

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 1 juli 2023, 14:56

Längs Pinedalens södra kant har vi alltså en Kungskälla i söder (rött), en gammal väg med vadställe och förmodad tingsplats från Erik av Pommerns tid (gult), en avrättningsplats (grönt) samt ett depåfynd från bronsåldern (lila). Det här måste ha varit huvudvägen genom Frosta härad i gamla tider. Går det att hitta någon fornborg på platsen?

Frosta2.JPG
Frosta2.JPG (38.27 KiB) Visad 2446 gånger

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 juli 2023, 15:36

Pinedalens betydelse var att den låg (och fortfarande ligger) vid vägförgreningen "Lund-Kristianstad" och "Lund-Hässleholm". Någon fornborg i närheten har jag aldrig hört diskuterats - närmaste möjliga jag känner till är den jag beskrivit i annan tråd i södra Häglinge.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 1 juli 2023, 15:42

AndreasOx skrev:
1 juli 2023, 15:36
Pinedalens betydelse var att den låg (och fortfarande ligger) vid vägförgreningen "Lund-Kristianstad" och "Lund-Hässleholm". Någon fornborg i närheten har jag aldrig hört diskuterats - närmaste möjliga jag känner till är den jag beskrivit i annan tråd i södra Häglinge.
Jo men här kanske, vid Rövarekulan! Enligt Fornsök:

Borg

Beskrivning av lämning
Borganläggning? uppgift om. Ett område, ca 500x2100-300 m (Ö-V)har marknamnen Borgsåker, Borga åker, Lilla, resp Stora Borgsåker på 1760 års karta (Akt 4).Inga lämningar iakttagna 1987. Dock ett bra läge i V delen, därudden begränsas av bäckraviner i N-V-SV.

Kanske en borg ursprunget till de rövare som gett namn till ravinen?

Frosta3.JPG
Frosta3.JPG (64.46 KiB) Visad 2441 gånger

Skriv svar