Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Yngwe » 10 december 2017, 15:29

Ättelägg skrev: Månne en slump att Uppsala och Uppåkra har samma förled, samt att vi faktiskt finner en mycket stor hall på platån.
Och att båda verkar ha varit platser centrala för kulten.... så är det verkligen en slump? Vad kallade man hallen i Uppåkra? Uppsalen???

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 10 december 2017, 17:35

Var det inte någon form av metalldekorationer på dörren till kulthuset i Uppåkra, eller kommer jag ihåg helt fel?

Opager

Inlägg av Opager » 10 december 2017, 18:10

Var det inte någon form av metalldekorationer på dörren till kulthuset i Uppåkra, eller kommer jag ihåg helt fel?
Det känner jag inte till. En större ring till vad man tror var ett dörrhandtag till en av kulthusets dörrar har däremot hittats i samband med utgrävningen.

Opager

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 10 december 2017, 19:11

Då är det den jag far efter.

Daniel K

Inlägg av Daniel K » 13 december 2017, 21:49

Jag läste antologin "Skiftet" (Bo Tesch m fl) för ett tag sedan. Gamla Uppsala och fynden där togs upp i flera av kapitlen. Jag tror att de flesta forskare är eniga idag om att salen man hittade knappast kan vara det tempel som omnämns i flera historiska källor.

Men personligen tycker jag ändå det är svårt att ifrågasätta templets existens med tanke på hur djupt rotad den är i historiska källor.

Frågan är; har man verkligen grävt på rätt ställe?

jag vet att nån ögonvittnesskildring (kommer i skrivande stund inte ihåg vilken) nämnde att templet var omgiven av höga berg. Det låter inte som den plats där de senaste utgrävningarna ägde rum.

Daler

Inlägg av Daler » 14 december 2017, 17:04

Ingen ögonvittnesskildring utan som mest andrahandsuppgifter.

Adam av Bremen
Historia om Hamburgs stifts biskopar
Fjärde boken
Kapitel 26 + Skolie 139 (135?)
(Emanuel Svenberg, översättning, 1984)

Kapitel 26 (https://www.svd.se/beskriver-templet-i- ... -i-sverige):
"Detta folk har ett berömt tempel som kallas Uppsala, beläget inte långt från samhället Sigtuna. I detta tempel, som är helt och hållet prytt med guld, dyrkar folket bilder av tre gudar."

Skolie 139 (https://sv.wikipedia.org/wiki/Vikingati ... lbyggnader):
"En guldkedja omger templet. Den hänger över husets tak och strålar mot de ankommande på långt håll, därför att själva tempelområdet, beläget på slät mark, har berg placerade omkring sig liksom en teater."

På latin (http://hbar.phys.msu.su/gorm/chrons/bremen.htm):

Kapitel 26:
"Nunc de supersticione Sueonum pauca dicemus. Nobilissimum illa gens templum habet, quod Ubsola dicitur, non longe positum ab Sictona civitate..."

Skolie 135 (ej 139 som i den svenska översättningen märkligt nog):
"Catena aurea templum illud circumdat pendens supra domus fastigia, lateque rutilans advenientibus, eo quod ipsum delubrum in planitie situm montes in circuitu habeat positos ad instar theatri."

Latinska ordet "montes", grundord "mons" (https://en.wiktionary.org/wiki/mons):
1. mountain, mount
2.(metonymically) towering mass, heap, great quantity
3.(metonymically) mountain rock, rock (in general) (poetically)
4.(metonymically) mountain beasts, wild beasts (Late Latin, poetically)
5.(metonymically) (of that which is obtained from the mountains) marble, marble column

Så frågan är om det i översättningen bör stå "berg". Varför inte "tornande högar" eller liknande?

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 14 december 2017, 17:53

Daniel K,

"Djupt rotad i historiska källor" tycker jag inte stämmer eftersom det bara finns en enda källa om detta tempel = Adam.
Nästa omnämnande är Snorres Ynglingasaga från ca 1220..

Jag tror att det funnits ett Hov i Gamla Uppsala. Det skulle vara märkligt om det inte funnits ett Hov där.

Tempel är Adams latinska namn på vad vi kallar Hov - och jag föredrar Hov framför tempel.

Adam skrev att templet hette Ubsola och att det inte låg långt från Sigtuna (Zitun). Adam kände till Uppsala (GU) och nämner Uppsala på minst två ställen i sin text. Men - han placerar inte templet Ubsola i Uppsala, han placerar temlet Ubsola "inte långt från Zitun (Sigtuna). Varför placerar han inte templet Ubsola i Uppsala?

Kanske beroende på att templet Ubsola inte låg i Uppsala?

Sigtuna ligger uppskattningsvis ca 2 - 2,5 mil söder om Uppsala = 1 dagsritt eller en dags fotvandring utan större packning. Adams tempel kan alltså ligga någonstans mellan Uppsala och Sigtuna, kanske på en plats omgiven av berg?

Oavsett var Adams tempel låg tror jag alltså att det fanns ett Hov i GU :)

Den den stora hallen i GU brändes ned runt år 800, alltså drygt 200 år före Adams födelse. Den kan knappast komma ifråga som Adams tempel - man kanske som ett Hov?
Hallen var vitkalkad och dess portar var försedda med spiraler av järn som prydnad. Hallen var tätad mot drag - men var inte en bostad. Portarna var ovanligt stora och inte placerade som på andra hallar. Med andra ord var denna hall en mycket ovanlig byggnad. Innan hallen brändes ned städades hallen ren.
Dess syfte är okänt.

Vad har vi för byggnader som inte är bostäder, som är vitkalkade, tätade mot drag och som ör så betydelsefulla att de städas innan de bränns ned?

Kan hallen varit en tidig kristen kyrka aom brändes ned när hedendomen återigen blev dominerande? Kan Ansgar ha varit inblandad - eller brändes hallen innan han anlände till Birka som ligger en dagsritt söder om Sigtuna = två dagsritter till Uppsala?

Här kan vi spekulera en hel del :)
Historia är färskvara.

Opager

Inlägg av Opager » 14 december 2017, 20:19

Carl Thomas:

Hallen i GU byggdes på 600-talet e.Kr. och revs på 700-talet e.Kr.

Jag skall skriva här om hallen i Gudme, som hade liknande dimensioner(50x10m) och stora portar, på båda långsidorna, men som fanns mellan 200-400 e.Kr.

Opager

Daniel K

Inlägg av Daniel K » 29 december 2017, 23:54

Carl Thomas skrev:"Djupt rotad i historiska källor" tycker jag inte stämmer eftersom det bara finns en enda källa om detta tempel = Adam.
Nästa omnämnande är Snorres Ynglingasaga från ca 1220..
Stämmer verkligen detta? Det borde finnas fler källor? Hervarar saga tar ju t ex upp hur Inge den äldre bränner ner templet ...

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 31 december 2017, 13:13

Kan templet Ubsola ha legat vid Skokloster? Det verkar vara den mest passande platsen mellan Sigtuna och Uppsala.

Skriv svar